به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریّت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانِه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این [طور] نمی‌شود
"خیبرآنلاین" - بانک‌ها، منازل، فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت و... که تاکنون در آتش به وجود آمده توسط ازاذل و اوباش خیابانی سوخته، حجم زیادی خسارت ملی به کشور را در بر داشته است. برخی منابع معتقدند اغتشاشگران تاکنون 600 میلیارد تومان هزینه روی دست کشور گذاشته اند اما هزینه هایی که کمتر مورد توجه واقع می شود، خسارتی است که به کسب و کارهای اینترنتی وارد شده و دولت باید جوابگوی آنها باشد. خسارتی بالا که می توانست رخ ندهد.
 
به گزارش رجانیوز، کسب و کارهای اینترنتی دچار مشکل شده اند. هرچند شبکه ملی اطلاعات که قبل از قدرت گرفتن غربگرایان در کشور مورد توجه واقع شده بود، امروز توانسته تا حدودی از مشکل بانک ها و کسب و کارهای اینترنتی کم کند اما با این حال نمی توان از خسارت زیادی که به همین کسب و کارها وارد شده است، چشم پوشی کرد.
 
یک عضو هیات مدیره کشوری کسب‌وکارهای مجازی معتقد است: با تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی در 3 روز اخیر، نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به آنها خسارت وارد شده است.
 
رضا الفت نسب میگوید: اتفاقاتی را که در چند روز گذشته شاهد هستیم، در سال ۸۸ تجربه کردیم اما در آن زمان حدود هزار کسب‌وکار روی بستر اینترنت فعالیت می‌کرد در حالی که امسال ۳۰۰ هزار فروشنده مجوزدار در این بستر مشغول فعالیتند که طی روزهای گذشته با مشکل مواجه شدند. وی در ادامه خسارت ناشی از نبود اینترنت ملی را اینگونه عنوان می کند: کسب‌وکارهای بزرگ فعالیتشان به 0/1 کاهش یافته و کسب‌وکارهای کوچک فعالیتشان تعطیل شده و ۵۰ هزار نماد اعتماد و ۱۲۰۰ کسب‌وکاری که مجوز فعالیت دارند، اکنون با مشکلاتی مواجه شدند که سرمایه‌گذاری آنها را به خطر انداخته است.
 
همچنین سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، گفته:«در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴۵۰۰ واحد کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی قربانی اول خواهند بود.»
 
همین صحبت ها و رخدادها باعث شده است تا بار دیگر ولنگاری فضای مجازی و کم توجهی به اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات مورد توجه واقع شود. اگر به صورت کمی بخواهیم خسارت هر روز عدم دسترسی اینترنت را برای اقتصاد کشور حساب کنیم، چیزی حدود 300 میلیارد تومان است؛ یعنی 2 روز قطعی اینترنت به همان میزان که آشوبگران در 4 روز اعمال وحشیانه به اقتصاد کشور خسارت زده، به اقتصاد ایران ضربه وارد کرده است، که البته این رقم هر روز در حال بالاتر رفتن است.
 
چه کسی باید پاسخگو باشد؟
از آنجا که شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه ای امن، ارزان و سریع در بسیاری از کشورها همچون برزیل، هند، چین، روسیه و کره جنوبی مورد استفاده واقع شده است و توانسته نه تنها قیمت استفاده از فضای مجازی را برای شهروندان کاهش دهد، که سیطره دشمنان آنها را کم کند، این رخداد سال هاست مورد توجه دلسوزان کشور نیز قرار گرفته است. با این وجود شاهد برخی سنگ اندازی در این مسیر هستیم.
 
2 دسته از مخالفان شبکه ملی اطلاعات را می توان اینگونه نام برد: برخی که منافع مادی آنها در واردات پهنای باند به کشور و توزیع آن است و برخی که با استقلال کشور در حوزه اینترنت مخالف هستند و احتمالا منافع سیاسی آنها به این وابستگی گره خورده باشد. شاید این 2 دسته در واقع یک دسته باشند! همین گروه ها هستند که با عملیات رسانه ای خود به دروغ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را بستن فضای رسانه ای کشور و یا کندشدن سرعت دسترسی به جهان مجازی معرفی می کنند. این گروه ها کمتر به آسیب های اخلاقی و اجتماعی و حتی خسارت های امنیتی کشور در این ولنگاری فضای مجازی می پردازند.
 
غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در یادداشتی به این دسته افراد طعنه زد و نوشت: تجارب تلخ چندسال گذشته و اغتشاشات اخیر نشان داد آنهایی که حامی شبکه ملی اطلاعات و شبکه ملی اجتماعی نیستند، یا جاهل و یا مغرضند. شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنتی ارزان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر که می‌تواند به عنوان مبنای توسعه اقتصادی کشور قلمداد گردد. آیا باز هم قرار است از اتفاقات اخیر به‌دلیل منافع سیاسی چشم‌پوشی شود و درس عبرت نگیریم؟!
 
بنابراین آنچه واضح است دلال‌هایی وجود دارند که با سوءاستفاده از وضعیت فعلی اینترنت، سود بسیاری از فروش پهنای باند به‌دست آورده و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به اصطلاح نان بسیاری از آنها را آجر می‌کند. پس طبیعی است در روند اجرایی پروژه اینترنت ملی اختلال ایجاد کنند.
 
به نظر می رسد وزارت ارتباطات به عنوان اصلی ترین متولی این حوزه باید پاسخگوی اجرایی نشدن شبکه ملی اطلاعات آن هم پس از 14 سال از شروع شدن پروژه باشد. این در حالی است که وزیر ارتباطات سابق یعنی واعظی در سال 1394 خبر داده بود که 70% شبکه ملی اطلاعات آماده است!
 
در سال 95 نیز رهبر معظم انقلاب از وزیر ارتباطات و شخص رئیس جمهور به عنوان ریاست شورای عالی فضای مجازی و همچنین از وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ گلایه کرده بودند و نگرانی خود را از بابت فضای مجازی اعلام کرده بودند.
 
همچنین ایشان در تاریخ 13696/3/22 در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریّت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانِه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این [طور] نمی‌شود.»
 
حال که بار دیگر دشمن درصدد سوءاستفاده امنیتی-سیاسی از بستر فضای مجازی کشور برآمده، وزیر ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی باید پاسخ دهد که چرا با وجود پیشرفت بالای این پروژه، هنوز شبکه ملی اطلاعات به طور کامل راه اندازی نشده است؟ چه کسانی مانع از تحقق اهداف استقلال طلبانه در حوزه ارتباطات می شوند؟ کوتاهی های انجام شده که امروز خسارت فراوانی بر کسب و کارهای فضای مجازی در شرایط جنگ اقتصادی زده است، را چه کسی جز وزیر ارتباطات و دولت باید پاسخ دهد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
0
این نویسنده روانپریش حتی انقدر جرات نداره که اسم خودشو درج کنه.
اینترنت باید به جامعه جهانی وصل بشه
بفهم عزیز من

هر چند فهم این موضوع برای امثال شما سخته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: