به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
این اوج گیری استفاده از دست نوشته به این معنا می تواند باشد که مردم دیگر نمی‌توانند تنها به آن شعارهای البته با مسمای همیشگی کفایت کنند.
"خیبرآنلاین" - عصر روز دوشنبه راهپیمایی مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر برگزار شد.

هشت نکته مهم درباره تجمع دیروز مردم تهران/ شعارها و پلاکاردهای غیررسمی مردم چه پیامی داشت؟


به گزارش جهان نیوز، جدای از انعکاسی که رسانه‌ها از این حرکت حماسی مردم تهران به مخاطبان خود منتقل کردند، اما ابعاد دیگری از این تجمع مهم و پر پیام در میدان انقلاب باقی است که در ادامه برخی از آنها را خواهید خواند:

1. جمعیتی که به میدان انقلاب آمد در نوع خود کم نظیر بود. هرچند این تجمع بزرگ بعد از ده سال و در 35 روز قبل از سالروز یوم الله نهم دی انجام گرفت اما اصرار به مشابهت سازی زیاد با نهم دی هم چندان لزومی ندارد؛ گرچه این حضور میلیونی مردم پرمشغله تهران در روز دوشنبه و آن هم در ساعاتی مانند دو - سه بعد ازظهر را قطعا باید حماسه ای بزرگ نامید. خصوصا آنکه چند روزی است اغتشاشات آرام شده و این بار ضدانقلاب کمتر توانست در تهران میدان داری کند.

2. مثل همیشه پیرمرد، پیرزن، نوزاد، کودک، جانباز، معلول و... در مسیر دیده شدند که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر از این صحنه های غرورآفرین تکرار شده است که دیگر برای مردم این موضوع عادی شده والا شاید می‌شد با هرکدام از این قاب‌های غرورآفرین تا چندروز موج آفرینی کرد.

3. از نکات قابل توجه راهپیمایی دیروز مردم تهران و البته روزهای گذشته در سایر شهرها انبوه دست نوشته هاست. این اوج گیری استفاده از دست نوشته به این معنا می تواند باشد که مردم دیگر نمی توانند تنها به آن شعارهای البته با مسمای همیشگی کفایت کنند و خود دست به کار شده و حرف دلشان را بر مقوای بزرگ و یا حتی تکه کاغذی به رخ دوربین‌ها می کشند.

4. بیشتر شعارها و یا عبارات نقش بسته بر دست نوشته های مردم خطاب به مسئولان خاصه دولت و خاصه شخص رئیس جمهور بود. حتی برخی از این دست نوشته ها تا حدی اصطلاحا منشوری است که نه تنها خبرگزاری و سایت‌ها بلکه حتی کانال‌های خبری هم به خود جرات پوشش این صراحت را نمی‌دهند.

5. اگر اغراق نباشد می‌توان گفت این مردم به همان میزان که از دست آشوبگران خشمناک شده‌اند، از دست دولت روحانی و مجلس دهم هم عصبانی هستند. مردم بیشتر از این ناراحت و کلافه شده اند که سریال کم کفایتی ها در شش سال گذشته که تاکنون در مقابلش صبوری کرده اند امروز باعث ایجاد آشوب هم می‌شود و این کم کفایتی بعد از معیشت به سراغ امنیت‌شان آمده است. بیراه نیست که بگوییم اگر فرصت یک تجمع آسوده خاطر از عدم سوءاستفاده ضدانقلاب و اغتشاشگر به وجود بیاید، همه حاضران راهپیمایی عصر دوشنبه در آن هم شرکت خواهند کرد چرا که به معنای واقعی کلمه معترض هستند و در اصل معترضان واقعی همین‌ها هستند.

6. نقطه مشترک آنها که روز گذشته با هر تیپ و ظاهر حاضر شده بودند، یک چیز بود «اطاعت از رهبری». البته که برخی مسئولین هم همین عبارت را طوطی وار می‌گویند اما مردمی که به میدان انقلاب آمده بودند واقعا فقط به عشق «آقا» آمده بودند و واقعا هم اعتقاد داشتند که راه حل مشکلات کشور و ادامه مسیر پیشرفت و عزت ایران اسلامی جز با اطاعت از رهبری میسر نخواهد شد.

7. تیتر قشنگ یکی از خبرگزاری‌ها که «مردم بدون بنزین به میدان انقلاب آمدند» واقعا حقیقت داشت. چهره ها و تیپ ها نشان می داد که حاضرین بیشتر از قشر متوسط و یا ضعیف جامعه هستند که در حال تحمل بیشترین فشار معیشتی هستند اما آنقدر درک و بصیرت بالایی دارند که هرکدام به مثابه تحلیلگری تیزهوش تسلیم صحنه آرایی ظاهری اعتراض به وضع معیشتی نشده و سره از ناسره را زود تشخیص دادند.

8. نکته دیگر که واقعا قابل توجه بود فعالیت کسبه دور میدان انقلاب بود. به غیر از مغازه‌هایی که پشت جایگاه سخنران مراسم قرار داشت، مغازه های ضلع شمال شرق، جنوب شرق و جنوب غرب میدان که مرکز اصلی تجمع دیروز بود همگی در حال ادامه فعالیت خود بودند. نکته همین جاست که نیروهای انقلاب حتی اگر معترض باشند خطرآفرین نیستند؛ حتی اگر میلیونی هم در جایی جمع بشوند گزندی به احدی نخواهند رساند و اتفاقا تمام دغدغه شان همین حفط امنیت و برقراری معیشت است. بر خلاف آشوبگران و ضدانقلاب که با کمترین تعدادشان یک میدان و محله را همراه با وسایل و اماکن امرار معاش مردم به آتش می‌کشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: