به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
«خلیل آفریقا» مستندی از جنبش اسلامی نیجریه، روزهای یکشنبه، ساعت ۲۲ به مدت پنج هفته از شبکه افق پخش می‌­شود.
"خیبرآنلاین" - فصل اول مستند «خلیل آفریقا» که در پنج قسمت تهیه شده روزهای یکشنبه ساعت ۲۲ از شبکه افق پخش می­‌شود. این مجموعه به کارگردانی روح الله رفیعی و تهیه‌کنندگی مؤسسه روایت فتح و با هدف معرفی فعالیت‌های جنبش اسلامی نیجریه و رهبری آن شیخ ابراهیم زکزاکی تهیه شده است.


شیخ زکزاکی با «خلیل آفریقا» به شبکه افق می­‌آید

به گزارش فارس، روح الله رفیعی کارگردان این مستند گفت: قسمت اول این مستند درباره عثمان‌بن فودیو است. او در حدود ۲۰۰ سال قبل، ساختار یک حکومت اسلامی را در نیجریه بنا کرد که قریب به ۱۰۰ سال برپا بود که با نفوذ انگلیس و نفاق جریان­های سیاسی وابسته به بیگانه از بین رفته است. علی‌رغم اینکه این حکومت مالکی مذهب به­شمار می­رفت اما پارامترهای ولایت فقیه را هم دارا بود.

شیخ زکزاکی با «خلیل آفریقا» به شبکه افق می­‌آید
رفیعی افزود: در قسمت‌های بعدی به شیخ ابراهیم زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه در سال‌های اخیر می­پردازیم. در قسمت دوم راز یک ملاقات و آنچه بین شیخ زکزاکی و حضرت امام(ره) اتفاق افتاده را بازگو می­کنیم و چگونگی تأسیس جنبش اسلامی نیجریه توسط شیخ زکزاکی را بیان می­کنیم.  بعد از آن به چرایی مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و امریکا با این جنبش می‌رسیم و نوع مواجهه جریان بوکوحرام با جنبش اسلامی نیجریه را نشان می­دهیم. این ماجراها خرده‌روایت‌های جذابی دارد که هر کدام از آن‌ها یکی از قسمت‌های مستند را تشکیل می‌دهند.

این مستندساز اظهار داشت: مستند خلیل آفریقا در ۱۰ قسمت و در ۲ فصل ۵ قسمتی تهیه شده که فصل اول آن از شبکه افق پخش می­شود. بخشی از تولید این مجموعه در نیجریه و قسمتی در ایران انجام شد. بخشی را نیز از دوستان نیجریه‌ای کمک گرفتیم و با آنچه در ایران موجود بود و همچنین تکنیک کمیک تلفیقی صورت گرفت تا این مستند تولید شود.

رفیعی با اشاره به تکنیک‌­های به­ کار رفته در «خلیل آفریقا» گفت: ما در این مستند روایت‌هایی داریم که مربوط به ۲۰۰ سال پیش است که به طور طبیعی هیچ تصویری درباره آن‌ها وجود ندارد. برای اینکه بتوانیم خط داستانی مستند را پیش ببریم ناچار شدیم از کمیک استفاده کنیم. به این صورت که کل مجموعه از نگاه یک فیلمساز از داخل ایران به جریانات جنبش اسلامی نیجریه بیان می‌شود، یعنی راوی مجموعه، پژوهشگری است که جریان جنبش را از ایران دنبال می‌کند.

وی با اشاره به محبوبیت رهبر جنبش اسلامی در بین اقوام مختلف نیجریه خاطرنشان کرد: افزون بر ۲۰ درصد از شهدای نیجریه همانطور که از اسمشان مشخص است از اهل تسنن بوده‌اند. افرادی که حقیقت را شناخته و پای حق ایستاده‌ و در این راه به شهادت رسیده­اند. اگر این لیست با لیست شهدای کربلا مقایسه شود، شباهت ها عیان می­شود. جنگ حق و باطل در مسیر تاریخ تکرار می­شود و اهل حق و رستگاری به یکدیگر شباهت دارند.

روح‌الله رفیعی در گفتار متن «خلیل آفریقا» این مستند را اینگونه معرفی می­کند: «من یک مستندسازم در سفری میان حقایق و توهمات، روایت‌گر گلستانی هستم که این‌بار در سرزمین آفریقا در قلب نیجریه به بهار نشسته است. یک جنبش مشروع، بسیار دور از ما با شهدای بسیار که عده‌ای کمر به نابودی آن بستند.»

علاقمندان می‌توانند اولین قسمت از مجموعه پنج قسمتی خلیل آفریقا را یکشنبه ۱۷ آذر، ساعت ۲۲ از شبکه افق تماشا کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: