به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی با انتقاد از تصمیمات و بخشنامه های خلق الساعه در دولت علیه صنایع غذایی و کشاورزی که منجر به استعفای حجتی هم شد، گفت: پیشنهاد می کنیم ارز واردات چای از نیمایی به آزاد تبدیل شود تا قیمت هم کاهش یابد.
"خیبرآنلاین" - احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: تامین امنیت غذایی کشور از اراکان امنیت ملی است و باید توجه بیشتری به این بخش داشت؛ با توجه شرایط خاص کشور و  تحریم هایی که علیه کشورمان  اعمال می‌شود باید برنامه ریزی های متناسبی نیز با این شرایط داشته باشیم اما در سال های اخیر این اتفاق به بخوبی روی نداده است.

گفت‌وگو| تصمیمات ضد کشاورزی دولت و دلیل استعفای حجتی/ واردات چای با ارز آزاد قیمت را کاهش می‌‎دهد

به گزارش تسنیم، وی افزود:  اعمال بخشنامه های یک شبه درباره چای و صنعت غذا باعث شده که هر روز شاهد یک تصمیم جدید باشیم و سدی پیش روی تولید، توزیع و تامین است؛ تداوم همین شرایط بود که در نهایت منجر به استعفای وزیر جهاد کشاورزی نیز شد.

 رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: برنامه هایی که حجتی در وزارت جهاد کشاورزی اعمال می کرد متناسب با شرایط خاص کشور و تحریم نبود، امیدواریم که وزیر بعدی تعاملات خوبی با بخش خصوصی داشته باشد تا بتواند دید بهتری به تولید و برنامه ریزی های آتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ممکن است تحریم هایی سنگین تری در انتظار کشورمان باشد، بنابراین باید متناسب با این شرایط برنامه ریزی کرد و راه حل هایی برای روابط تجاری و روشهایی تولیدی به کار بست.

وی با بیان اینکه در این شرایط تولید کنندگان و تجار نمی‌توانند برای چند روز آینده خود برنامه ریزی کنند افزود: برای حمایت از تولید لازم است که حداقل به مدت پنج سال برنامه های ثابت اجرایی داشته باشیم تا فعالان بخش خصوصی بتوانند تصمیم گیری کرده و از بخشنامه های یک شبه نجات یابند.

ارز اختصاصی واردات چای سه مرتبه تغییر کرد

 بخشی با بیان اینکه چای مانند برنج، نان و تخم مرغ  یکی از وعده های اصلی مواد غذایی افراد است اظهار داشت:  افزایش قیمت چای در جامعه آثار روانی از خود به جای می گذارد و در سبد غذایی مردم تاثیر گذار است، بنابراین باید برنامه ریزی دقیق تری برای تولید و تامین آن داشت.

وی افزود: در فاصله کوتاهی ارز اختصاصی به واردات این محصول به دولتی، ما به التفاوتی و نیمایی تغییر کرد. 

 رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: با وجود اینکه چای ماده غذایی به حساب می آید و جزء تحریم‌ها نیست اما برای انتقال پول باید 12 تا 20 درصد هزینه اضافی پرداخت کرد که این موارد باعث افزایش قیمت تمام شده چای در بازار ایران شده است.

وی افزود: از طرفی هزینه های بسته بندی و نیروی انسانی برای تولید افزایش یافته است که این موارد نیز منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید است.

تعیین قیمت مصوب چای بر اساس روز واردات

وی در پاسخ به اینکه قیمت مصوب چای چه مبلغی است اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان موظف به تعیین قیمت برای چای است و قیمتی نیز برای این محصول مشخص کرد و روی سایت قرار داد اما بعد از مدتی این نرخ از روی سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات برداشته شد و هنوز قیمت جدیدی جایگزین نشده است.

نماینده سازمان جهانی چای در ایران گفت: قیمت چای توسط کمیسیون تخصصی فدارسیون صنایع غذایی تعیین و با نظر دادستانی اقدام به دادن نرخ رسمی کرده و اکنون به سازمان حمایت رفته است تا در مورد آن بحث و بررسی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بر این اساس نرخ چای بر اساس روز واردات و هزینه های تولید تعیین می‌شود، بر این اساس انواع چای‌ها نرخ یکسانی نخواهد داشت.

 بخشی گفت: در حال حاضر  هر کیلوگرم چای خارجی از 27 هزار تومان تا 150 هزار تومان به فروش می رسد.

بخشی تصریح کرد: در صورتی که ارز نیمایی چای برداشته و با ارز آزاد به کشور وارد شود، قیمت این محصول حتی کاهش می یابد زیرا ریزش ارزش ارز اختصاصی توسط دولت برای واردات را نداریم.

وی برای توضیح بیشر گفت: در سال های گذشته چایی که از دیگر کشورهای از جمله هندوستان به کشور وارد می‌شد، پول آن شش ماه تا یک سال بعد به تاجران هندی پرداخت می‌شد؛ در واقع  با پول هندی‌ها در ایران تولید و اشتغال زایی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر دولت ایران وارد کنندگان را مکلف کرده است قبل از واردات پول بپردازند و واردات بدون انتقال ارز امکان پذیر نیست.

بخشی تاکید کرد: از طرفی پرداخت پول قبل از واردات کالا به دیگر کشور ممکن است باعث شود که تجار دیگر کشورها  کالاهای با کیفیتی به ایران ارسال نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: