به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دیروز خبر رسید که حدود 500 خودروی زرهی آمریکا از مرز اردن وارد پایگاه «عین‌الاسد» در استان «الانبار » عراق شده است.
"خیبرآنلاین" - حرکات مشترک آمریکا‌، داعش و عوامل میدانی آمریکا در عراق پس از آرامش چند روزه، زیاد شده است. در همین ارتباط، دیروز خبر رسید که حدود 500 خودروی زرهی آمریکا از مرز اردن وارد پایگاه «عین‌الاسد» در استان «الانبار » عراق شده است. در ارتباط با نا آرامی‌های خیابانی نیز طی یکی دو روز گذشته، آمریکایی‌ها پس از مشاهده بازگشت آرامش به خیابان‌های عراق، پروژه بدنام کردن بسیج مردمی عراق را کلید زدند و دولت‌های آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه و آلمان به همراه رژیم‌های مرتجع عرب با هم انگشت اتهام را به سمت بسیج مردمی (حشدالشعبی) گرفتند و بسیج را متهم تیراندازی به سوی معترضان در میدان«السنک» بغداد کردند و رسانه‌ها نیز به طور بی‌سابقه‌ای علیه بسیج دست به تبلیغات زدند.

تحرکات مشکوک در عراق/ ۵۰۰ خودروی زرهی امریکا از مرز اردن وارد الانبار شد/ برنامه امریکا برای حمله بعثی-داعشی به عراق +جزئیات

به گزارش جهان نیوز، اما، این روند دیروز ابعاد جدیدی گرفت و آمریکا وعواملش در عراق قصد داشتند که از شهرهای دیگر به بغداد بیایند و پس از اجتماع در میدان التحریر، به سمت منطقه سبز حرکت کنند.

ولی این حرکت مشکوک با حضور پیشاپیش مردم و حامیان مرجعیت در میدان التحریر، خنثی شد.

با این حال، شهر بغداد دیروز کم و بیش نا آرام بود؛ عصر دیروز عوامل نفوذی پل «الجمهوریه» بغداد را بستند.

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان، از جمله این اتفاقات است که رسانه‌های ضدمقاومت مثل شبکه‌های الحره، العربیه و الحدث تلاش می‌کنند حشد‌الشعبی را در این رابطه متهم جلوه دهند.

روزنامه «الاخبار» لبنان دیروز طی گزارشی به این تردیدها ‌اشاره کرد و نوشت، برخی جریان‌ها در عراق تلاش می‌کنند در رسانه‌های جهانی و در فضای مجازی ایران و متحدانش را متهم جلوه بدهند و به حشد‌الشعبی و گروه‌های مقاومت اتهام قتل معترضان را وارد کنند.

الاخبار نوشت، طبق اطلاعات، منشأ این هشدارها، نگرانی‌های واقعی از تکرار اتفاقات شب ششم دسامبر جاری در پل السنک و میدان الخلانی است که 9 نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

روز دوشنبه نیز «قیس الخزعلی» رهبر جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» در بیانیه‌ای، خرابکاری‌ها در حاشیه اعتراضات را کار «نفوذی‌ها» دانست و گفت:‌ «خرابکاران که آتش‌زدن و قتل [مردم] کار آنهاست، در تظاهرات مسالمت‌آمیز رخنه کرده‌اند. راه‌حل [مشکل] ایستادن همه مقابل این طرح خرابکارانه و برداشتن نقاب از چهره آنان [خرابکاران] است. اگر تساهل کنیم، منافع مردم در خطر قرار می‌گیرد». وی تاکید کرد:«همه باید مظاهر مسلحانه را از میادین محل تجمع و اعترض دور کنند و اجازه دهند تا نیروهای امنیتی نقش خود را ایفا کنند».

الاخبار افزود، به همین دلیل است که دیروز(دوشنبه) «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، بر عدم دخالت نیروهای حشد‌الشعبی در مسائل امنیتی تأکید کرد و از آنان خواست که تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح [یعنی خودش] باشند» تا از هر گونه شائبه و قرار گرفتن در معرض اتهام، دور باشند.

الاخبار ادامه داد: «به هر حال ظاهرا برخی به دنبال این هستند که حشد را وارد درگیری داخلی کنند بخصوص بعد از آنکه برخی منتسبان به آن (مشخصا برخی اعضای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر) ترجیح دادند به جای فرمانبرداری از رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی، تابع احزاب خود [یعنی جریان صدر] باشند».

دیروز«برهم صالح» رئیس‌جمهور، «سید عمار حکیم» رئیس‌«جریان حکمت ملی» و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر عراق نیز در ارتباط با توطئه علیه امنیت عراق هشداردادند. برهم صالح بر مقابله با نفوذی‌ها در جریان اعتراضات تاکید کرد و از نیروهای امنیتی و تظاهر‌کنندگان خواست که به دشمنان اجازه ندهند از طریق نفوذی‌ها و خرابکاران، پیروزی‌های مردم عراق را مخدوش کنند.

برنامه امریکا برای حمله بعثی-داعشی به عراق
روزنامه جوان هم امروز در گزارشی از اوضاع عراق نوشت: اوضاع عراق این روز‌ها پیچیده‌تر از قبل شده است و به‌رغم استعفای نخست‌وزیر و تلاش‌ها برای انجام اصلاحات، اعتراضات بیش از پیش به خشونت کشیده می‌شود. دیروز گزارش‌های غیر رسمی حاکی از توافق جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت موقت بود و قرار بود تا اواخر سه شنبه شب این توافق اعلام شود. به گزارش شبکه المیادین، رهبران گروه‌های سیاسی عراق دو شنبه شب با برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور تشکیل جلسه داده و درباره موضوع تشکیل دولت رایزنی کردند و پیش‌بینی می‌شود که بر سر چند اسم مقبول این گروه‌ها توافق شده است تا رئیس‌جمهور یکی از آن‌ها را مأمور تشکیل کابینه کند. دولت مورد نظر گروه‌های سیاسی عراق هرگز دوره سه سال را تکمیل نخواهد کرد بلکه مدت این دولت بین شش ماه تا یک سال خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت این دولت به نوعی دولت موقت خواهد بود. منابع آگاه به المیادین گفتند: «وظیفه این دولت تنها حل و فصل مسائل مهم سه‌گانه یعنی امنیت، فراهم‌سازی مقدمات انتخابات و پرونده بودجه خواهد بود.»

همزمان با تلاش فراکسیون‌های عراق برای تشکیل دولت، برخی جریان‌های نفوذی در بین معترضان سعی دارند اعتراضات را از مسیر خود منحرف کرده و آشوب ایجاد کنند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، برخی معترضان روز سه شنبه در کربلا قصد حمله به ساختمان فرمانداری و استانداری در محله البلدیه در مرکز شهر کربلا را داشتند که نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کردند. میدان التحریر بغداد که در هفته‌های اخیر به مرکز ثقل اعتراضات در این کشور تبدیل شده است، دیشب شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود که بر اساس فراخوان مشکوک از سوی برخی منابع ناشناس در فضای مجازی انجام شد. بر این اساس هزاران نفر از استان‌های دیگر به پایتخت عراق منتقل شده‌اند تا در تظاهراتی که از آن تحت عنوان تظاهرات میلیونی یاد می‌شود، شرکت کنند. معترضان دیروز پل الجمهوریه در بغداد را بستند و منابع خبری می‌گویند علت این کار را جلوگیری از هرگونه حادثه تجمع و ازدحام خطرناک توصیف کرده‌اند. هرچند گفته شده که فعالان تحصن‌کننده در میدان التحریر صاحب این دعوت هستند، اما این فراخوان تردید بسیاری از سیاسیون را برانگیخته است، به گونه‌ای که احتمال می‌رود با روی دادن اتفاقات ناگوار یا اتفاقات مشکوک روز‌های اخیر در چند استان مثل تیراندازی ناشناس به معترضان یا ترور برخی اشخاص، از این ماجرا برای تبلیغات علیه عراق و حتی نیرو‌های حشدالشعبی بهره‌برداری شود. هرچند مقامات و رسانه‌های امریکایی و سعودی تلاش می‌کنند شلیک به معترضان را به حشدالشعبی نسبت دهند، اما این گروه هرگونه استفاده از سلاح گرم علیه معترضان را رد کرده است. این در شرایطی است که چندی پیش نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق با بیان اینکه نیرو‌های امنیتی از سلاح علیه معترضان استفاده نمی‌کنند، گفت که تیراندازی و کشتار مردم را طرف سوم انجام می‌دهد؛ افرادی که گفته می‌شود از سوی واشنگتن و ریاض حمایت می‌شوند و حتی گزارش‌هایی از ارسال سلاح از سوی امریکا به عراق منتشر شده است. علاوه بر بقایای بعثی، عناصر بازمانده گروه تروریستی داعش هم با موج‌سواری روی اعتراضات درصدد ایجاد ناامنی در عراق بر آمده‌اند و هفته گذشته فرماندهان حشدالشعبی از طرح این گروه تروریستی برای حمله به زندان‌ها در برخی استان‌های عراق و آزادی همرزمان‌شان خبر دادند.

از سوی دیگر، منابع عراقی گزارش کردند که نیرو‌های امنیتی این کشور به دنبال فراخوان برای برگزاری تظاهرات گسترده در استان‌های مختلف عراق و راهپیمایی به سمت میدان التحریر در مرکز بغداد به شکل گسترده‌ای در مناطق مختلف پایتخت این کشور مستقر شدند. اعتراضات عراق در ابتدا در واکنش به مشکلات معیشتی و فساد اداری شروع شد، اما پس از گذشت چند هفته، رنگ و بوی خشونت به خود گرفت و با ورود نفوذی‌ها به جمع معترضان دامنه این اعتراضات تشدید شد و اکنون مطالبات سیاسی جای مطالبات اقتصادی را گرفته است.

هشدار به نفوذ بعثی‌ها
برخی سیاسیون عراقی درباره اتفاقات ناگوار در شهر‌های عراق هشدار داده‌اند. قیس الخزعلی، رهبر عصائب اهل الحق دیروز در پیام توئیتری اعلام کرد: «هوشیاری معترضان صلح‌جو، توطئه خرابکاران را ناکام گذاشت». الخزعلی روز دو شنبه هشدار داده بود: «ما اطلاعاتی داریم که از یک توطئه برای کارشکنی و کشتار در تظاهرات در بغداد حکایت دارد. قرار است در رویداد روز سه شنبه شرورانه شاهد بیشترین کشتار و تخریب باشیم». جنبش عصائب اهل الحق دیروز در بیانیه خود در سالروز نابودی داعش، اعلام کرد: «ما همچنان در مسیری که برای دفاع از عراق و عراقی‌ها پیش گرفته‌ایم حرکت می‌کنیم و همه توطئه‌ها را برای برهم زدن اوضاع داخلی عراق ناکام خواهیم گذاشت و از همه تلاش‌ها برای اصلاح امور به منظور توسعه نظام سیاسی و تحقق عدالت عمومی حمایت می‌کنیم». به گزارش خبرگزاری المعلومه، سید عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق هم دیروز در بیانیه‌ای از تظاهرات‌کنندگان خواست که نفوذی‌ها را از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو متمایز ساخته و آن‌ها را از صف خود جدا کنند.

همچنین محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در سخنانی تأکید کرد: «باید جلوی همه تلاش‌ها برای تضعیف اعتماد شهروندان به نیرو‌های امنیتی در شرایط کنونی عراق گرفته شود.»

در هفته‌های اخیر بازمانده‌های رژیم بعثی و گروه‌های تروریستی با موج‌سواری روی اعتراضات و دامن زدن به آشوب‌ها در عراق، به دنبال ایجاد ناامنی و سرنگونی نظام سیاسی هستند. طی روز‌های گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق، اتفاقات مشکوک سبب شعله ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند رهبر اعتراضات و تیراندازی افراد ناشناس به جمع معترضان از جمله اتفاقاتی است که رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و امریکا، تلاش می‌کنند گروه حشدالشعبی را متهم جلوه دهند و انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرند. خبرگزاری براثا، روز سه شنبه اسنادی را در خصوص عوامل حمله به معترضان عراقی در منطقه السنک و میدان الخلانی در بغداد طی جمعه گذشته منتشر کرد. براساس این اسناد مشخص شده است که شخصی به نام عامر عبدالمجید السعدون مسئولیت اقدامات مجرمانه علیه معترضان را بر عهده داشته است. السعدون به حزب بعث وابسته بوده و پدرش عبدالمجید السعدون یکی از رهبران حزب بعث بوده و در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد.

واشنگتن دنبال دولت همسو
امریکا که در هفته‌های اخیر به بهانه حمایت از معترضان عراقی، روی موج اعتراضات سوار شده تا برنامه‌های ناکام خود را محقق کند، اکنون از بی‌ثباتی سیاسی استفاده کرده و درصدد است دولتی متمایل به خود در بغداد روی کار بیاورد. شاکر الکعبی، رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق روز سه شنبه بر اعمال فشار‌های امریکا بر برخی از گروه‌های سیاسی جهت تعیین نخست‌وزیر جدیدی که به امریکا نزدیک باشد، تأکید کرد. شاکر در مصاحبه با پایگاه بغداد الیوم گفت: «مداخله امریکا و همچنین هم‌پیمانان امریکا در امور عراق و انتخاب نخست‌وزیر جایگزین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی امری مردود است و ما به هیچ وجه آن را نخواهیم پذیرفت». وی تأکید کرد: «نخست‌وزیر جدید باید کاملاً دارای رویکرد عراقی باشد و به مردم خدمت برساند و اعتماد همگان را جلب کند و حاکمیت و تصمیم کشور را در مقابل مداخله‌های امریکا و طرف‌های دیگر محفوظ بدارد». تلاش مخرب امریکا برای روی کار آوردن دولتی مطیع در عراق درحالی است که رئیس فراکسیون پارلمانی سائرون از مداخلات امریکا در مسائل داخلی عراق انتقاد و تأکید کرد که مداخله واشنگتن در تشکیل دولت جدید، غیر قابل قبول است. نبیل الطرفی به پایگاه المعلومه گفت: «ائتلاف سائرون به طور قاطع، مداخله طرف‌های خارجی در تشکیل دولت جدید را نمی‌پذیرد». فرماندهان حشدالشعبی هم بار‌ها نسبت به مداخلات امریکا در امور سیاسی عراق هشدار داده و گفته‌اند که این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد. واشنگتن درصدد است با روی کار آوردن نخست‌وزیری مطیع در عراق بتواند خواسته‌های خود را به عراقی‌ها تحمیل کرده و به هدف اصلی خود که کاهش روابط تهران و بغداد است، دست پیدا کند. این تحرکات امریکا در راستای افزایش فشار حداکثری به ایران و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادی انجام می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: