به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بهرامی ارض اقدس گفت: اساسا چند نرخی بودن ارز ناموفق است،هر کالایی که سه نرخی شود در آن حتما فساد وجود خواهد داشت.
"خیبرآنلاین" - محسن بهرامی ارض اقدس درباره اینکه چرا علی رغم نظر کارشناسان دولت همانند سال گذشته در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داده است، اظهار کرد: مورد توجه قرار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت واحد درست نیست بلکه باید آن را در سبد بودجه و کنار سایر سیاست‌های دولت ارزیابی کرد.

چرایی اصرار دولت به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان/ آرزوی دولت تاسیس وزارت بازرگانی است

به گزارش میزان، دبیر سابق ستاد تنظیم بازار افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی می‌تواند مناسب باشد که در کنار آن یک وزارت بازرگانی مقتدر، چابک و پویا شکل بگیرد و اجازه سوء استفاده‌هایی که در گذشته پیرامون آن شکل گرفت دیگر اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: در غیاب یک وزارت بازرگانی چابک و یک نظارت و بازرسی مستقیم احتمال سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش پیدا می‌کند.

دبیر سابق ستاد تنظیم بازار گفت: دولت امیدوار است با نهایی شدن لایحه تاسیس وزارت بازرگانی، نظارت و کنترل واقعی بر مصرف ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت بگیرد در این صورت تا حدودی زیادی می‌توان اطمینان حاصل کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به کالای اساسی و نهاده‌های تولید می‌شود و محصول داخلی و کالای اساسی اقشار جامعه با نظارت بیشتر به آن دسته‌ از اقشاری که نیازمند بیشتری هستند، می‌رسد.

بهرامی ارض اقدس ادامه داد: در ارتباط با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه، کارخانه‌ها باید کالا‌ها را با اولویت تولید کنند و این ارز می‌تواند در جهت تولید رقابت پذیر باشد.

وی با اشاره به کالا‌هایی که مستقیم وارد می‌شود گفت: ذرت، جو و کنجاله که برای تولید لبنیات و مواد پروتئینی وارد می‌شود امید است که با اختصاص این ارز محصولات نامبرده با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دولت باید مراقبت کند تا امنیت غذایی جامعه فراهم باشد و مطمئن شود که حداقل‌ها را تامین کرده است از این لحاظ قرار دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه قابل اهمیت است.

دبیر سابق ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: نگرانی اصلی این است که مباحث مربوط به سوء استفاده درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تکرار شود، امید دولت در این باره به تشکیل سازمان بازرسی و نظارت در قالب وزارت بازرگانی است.

بهرامی ارض اقدس درباره اینکه در صورت تشکیل نشدن وزارت بازرگانی راهکار چیست، گفت: دولت باید سازمانی مانند حمایت یا تعزیرات را تقویت کند تا با طراحی مکانیزم جدیدی بتواند  مراحل تخصیص ارز تا تبدیل کالا و تخصیص کالا به دست مصرف کننده را رصد کند.

وی درباره اینکه آیا تاکنون سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی موفق بوده است یا خیر افزود: اساسا چند نرخی بودن ارز ناموفق است، زمانی که نرخ ارز دولتی تعیین می‌شود و در بودجه نرخ نیمایی گنجانده می‌شود در بین این دو نرخ یک نرخ آزاد نیز شکل می‌گیرد و عملا سه نرخ به وجود می‌آید و هر کالایی که سه نرخی شود در آن حتما فساد وجود خواهد داشت.

دبیر سابق ستاد تنظیم بازار ادامه داد: از این جهت تایید نمی‌کنیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی خوب است یا نه، بلکه برای کنترل قیمت کالای اساسی که به دلیل نگرانی است که از مسائل تورمی در آینده داریم بتواند کالا‌ها را تامین کند.

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: البته یک راه دیگری هم وجود دارد و اینکه دولت ارز را با نرخ ۸۵۰۰ تومان عرضه کند و مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را در قالب یارانه حمایتی و معیشتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار اقشار نیازمند اختصاص دهد.
برچسب ها: دلار ، ارز ، بودجه ، اقتصاد ، دولت ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: