به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دبیر شورای نگهبان در جلسه امروز این شورا خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد که در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس با دقت عمل کنند تا شاهد شکایت کمتری به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان باشیم.
"خیبرآنلاین" - جلسه شورای نگهبان امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸) با حضور همه‌ اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست آیت الله جنتی برگزار شد.

 تذکر مهم آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی

به گزارش فارس، در ابتدای این جلسه آیت الله جنتی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۶ هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی تصریح کرد: از اعضای محترم هیات‌های اجرایی در سراسر کشور می‌خواهیم که بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را با دقت زیاد انجام دهند و مراقبت کنند تا حق کسی ضایع نشود.
 
وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، حق کاندیدا‌ها و حق مردم هر دو باید حفظ شود و داوطلبانی که دارای شرایط هستند، در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت نشوند و افرادی که آلوده به فساد یا فاقد شرایط هستند نیز تأیید نشوند.
 
دبیر شورای نگهبان با تاکید بر نقش نظارتی شورای نگهبان بر عملکرد هیات‌های اجرایی، ابراز امیدواری کرد که دقت کافی در انطباق شرایط و موانع نمایندگی مجلس با وضعیت داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی صورت گیرد تا شاهد بی دقتی در بررسی صلاحیت‌ها از سوی آن‌ها نباشیم.
 
وی خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد: اگر دقت کافی در بررسی صلاحیت‌ها صورت بگیرد و نسبت به فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت، مسامحه‌ای نشود، دیگر شاهد شکایت کمتر داوطلبان به شورای نگهبان در بررسی صلاحیتهایشان خواهیم بود.
 
آیت الله جنتی در ادامه با اشاره به ثبت نام افرادی برای نمایندگی در انتخابات اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان گفت: طبق قانون بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است و باید داوطلبان نامزدی در این مجلس شرایطی همچون اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد قدرت استنباط بعضی از مسائل فقهی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی را داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه احراز چنین شرایطی در این تعداد از داوطلبان آنهم در این مدت کوتاه، بسیار کار مشکلی است خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری با دقت، اسناد و شرایط تک تک داوطلبان را بررسی می‌کند و هرگز تحت فشار و درخواست‌های غیرقانونی قرار نمی‌گیرد.
 
 
** توصیه آیت الله یزدی؛ تایید و پاسخ دکتر کدخدایی
 
پیش از آغاز دستور کار جلسه، آیت الله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان در توصیه‌ای خواستار توجه بیشتر اعضای شورای نگهبان نسبت به اعتراضات داوطلبان فاقد شرایط و رد صلاحیت شده و بررسی دقیق آن‌ها همراه با سعه صدر در شنیدن اعتراضات آن‌ها شد که دکتر کدخدایی قائم مقام دبیر در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
 
دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان با تأیید توصیه‌های آیت الله یزدی، تاکید کرد: از حدود یک سال پیش بسیاری از افراد و چهره‌هایی که در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده بودند به بنده و برخی دیگر از اعضای شورای نگهبان مراجعه کردند و از وضعیت پرونده خود مطلع شدند.
 
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بار‌ها در رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که دلایل عدم احراز یا رد صلاحیت را به خود افراد اعلام می‌کنیم و اگر کسی پرسشی درباره پرونده خود دارد می‌تواند از شورای نگهبان بپرسد، افزود: در این ایام نیز به تعداد مراجعات به شورای نگهبان افزوده شده و ما نیز دلایل خود را به افراد اعلام می‌کنیم و از کارشناس مربوطه خواسته‌ایم دلایل قانونی و مستند خود را به فرد اعلام کنند.
 
وی افزود: اگر افراد در این مراجعات مدارک و مستندات جدیدی داشته باشند، آن‌ها را ضمیمه به پرونده هایشان می‌کنیم تا در بررسی‌های مجدد مورد توجه قرار گیرد و حقی از کسی ضایع نشود.
 
قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید می‌شود که کلیه گزارشات با مستندات و ادله کافی همراه باشد و گزارشات مراجع چهارگانه نیز با دقت بررسی می‌شود.
 
 
تذکر آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی/توصیه آیت‌الله یزدی درباره اعتراضات داوطلبان
 
در ادامه جلسه و پس از اظهارات دکتر کدخدایی و سایر اعضا، رسیدگی به دستور کار شورای نگهبان آغاز شد.
 
گفتنی است طبق جدول زمانبندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از اتمام ثبت‌نام‌ها، فرآیند بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه آغاز و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی تا ۲۶ آذر صورت می‌گیرد و پس از ابلاغ نتایج بررسی‌ها به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی، داوطلبان در صورت اعتراض به نظر هیأت‌های اجرایی می‌توانند از ۲۸ آذر تا ۱ دی ماه به هیأت نظارت استان شکایت خود را اعلام کنند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: