به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حالی که دولت همواره با کمک نیروهای نظامی و بسیجی از بحران های مختلف خارج شده است و حتی در موضوع بحران بنزین چندین نیروی نظامی به خاطر دفاع از امنیت کشور شهید شده اند چرا اصلاح ساختار بودجه به سمت کاهش بودجه های نظامی و افزایش بودجه شرکت های دولتی پیش رفته است؟
"خیبرآنلاین" - تنها چند روز مانده تا شروع سال 98 و در حالی که همه مردم درگیر امورات نوروز و سال جدید بوده و بسیاری از ادارات دولتی در تعطیلی به سر می بردند، خبر سیلاب در گلستان همه را غافلگیر کرد.

چرا سهم پیشگامان خدمت‌رسانی از بودجه 99 کاهش یافت؟

به گزارش راه دانا، این غافلگیری در ادامه با اغفال مسئولان متولی همراه شد تا جایی که با وجود اینکه زندگی مردم در آق قلا زیر آب رفته بود، خبری از استاندار گلستان وجود نداشت تا در نهایت مشخص شد سید مناف هاشمی مرخصی گرفته و در خارج از کشور به سر می برد.

در چنین شرایطی که مسئولان استراحت و مسافرت خود را اولویت کاری خود می دانستند، بسیج و نیروهای نظامی بدون داشتن وظیفه قانونی و تنها بر اساس وظایف دینی خود با حضور در مناطق سیل زده به کمک رسانی پرداختند؛ این خدمت رسانی ادامه داشت تا موج جدید بارش ها در شیراز، کرمانشاه، همدان، مازندران، لرستان و خوزستان هم منجر به بروز سیلاب در این استان ها شد.

بارندگی ها و سیلاب تا پایان تعطیلات ادامه داشت اما در نهایت نیروهای بسیج، سپاه و ارتش بودند که دوشادوش مردم و در شرایطی که می توانستند تعطیلات را در کنار خانواده های خود بگذرانند، دوشادوش مردم به پاکسازی منازل و توزیع غذا پرداختند.

با گذشت 9 ماه از سیلاب، خانه های مردم توسط این نیروها بازسازی شد و تمام همت بسیج و سپاه برای سکنی دادن مردم به کار بسته شد. در موضوع زلزله هم این نیروها بودند که خشت خشت خانه های مردم را روی هم قرار دادند تا گروهی از مردم زلزله زده صاحب خانه شوند.

با ارائه لایحه بودجه 99 به مجلس باز هم مانند سال های قبل در دولت یازدهم و دوازدهم مشاهده شد که برخی از ردیف های بودجه کاهش پیدا کرده و در عوض برخی دیگر افزایش زیادی داشته اند. در این میان سهم بسیج و سپاه در چند سال گذشته همواره کاهش بودجه بوده است به طوری که در سال جاری با وجود خدمات بی سابقه بسیج به مردم و کمک به تحقق برخی از ماموریت های عقب افتاده دولت بودجه این دو نهاد کاهش چشمگیری داشته است.

جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، فصل حفظ نظم و امنیت عمومی و فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی به طور کلی از ۷۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان مصوب در سال ۹۸،‌ برای سال ۹۹ به میزان ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان کاهش یافته که در مجموع ۱۳۵۶ میلیارد تومان کاهش داشته است.



 

در این بین فصل دفاع از ۴۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸، در سال ۹۹ به ۴۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان کاهش یافته است که حاکی از کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی در اعتبارات این فصل است.

فصل تحقیق و توسعه امور دفاعی امنیتی نیز از ۲ هزار و ۹۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش یافته است.

از سویی بودجه سازمان بسیج مستضعفین نیز که طیف مختلفی از فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و محرومیت‌زدایی را در سطح کشور ارائه می‌دهد نیز از میزان هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸ با ۴۷ درصد کاهش به ۹۲۳ میلیارد تومان برای سال ۹۹ رسیده است.

این در حالی است که در سال های گذشته نیز بودجه بسیج کاهش چشمگیری داشت و حتی در برهه‌ای بودجه بسیج نصف شد؛ کاهش بودجه دفاعی در لایحه بودجه 98 هم اتفاق افتاده و حتی بر اساس آمارها این کاهش بودجه تا 27 درصد بوده است.

در شرایطی بودجه دفاعی و همچنین بسیج در کشور طی چند سال گذشته کاهش داشته است که در سال های اخیر اقدامات تروریستی در کشور و همچنین اطراف ایران زیاد شده و برای مقابله با تروریست ها و آشوب های منطقه ایریال اقدامات جدی باید صورت بگیرد.

در دو سال گذشته بسیج با همکاری اقشار مختلف خود در حوزه محرومیت زدایی تلاش های زیادی انجام داده است و طبیعی است که برای مقابله با بحران هایی نظیر سیل و زلزله اولین افرادی که برای کمک رسانی در مناطق آسیب دیده حاضر می شوند نیروهای بسیج بوده اما این کاهش بودجه از سوی دولت قابل تأمل است.

در شرایطی که بودجه ادارات و شرکت های دولتی افزایش چشمگیری داشته و 75 درصد بودجه را تشکیل می دهد، بودجه دفاعی و نظامی ایران کاهش داشته که این در تغایر با روند بودجه ریزی در همه کشورهای دنیاست.

در کشورهای مختلف اعم از شرق و غرب دنیا هر ساله بودجه دفاعی و نظامی بیشترین میزان از بودجه آنها را تشکیل داده است تا جایی که در کشورهای آمریکایی و حتی عربستان این بودجه چند برابر می شود و این موضوع پالس های قدرت و امنیت به دنیا می دهد.

این سوال مطرح است که در حالی که دولت همواره با کمک نیروهای نظامی و بسیجی از بحران های مختلف خارج شده است و حتی در موضوع بحران بنزین چندین نیروی نظامی به خاطر دفاع از امنیت کشور شهید شده اند چرا اصلاح ساختار بودجه به سمت کاهش بودجه های نظامی و افزایش بودجه شرکت های دولتی پیش رفته است؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: