به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - در روزهايي كه قطعي چندروزه اينترنت، فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي پرطرفداري مانند تلگرام و بحث‌هاي بي‌پايان بر سر شبكه ملي اطلاعات و اينترنت ملي مطرح بود، در روزهاي ابتدايي هفته قبل اين‌بار شخص آذري‌جهرمي بود كه به مردم اعلام كرد براي آنها «سورپرايز» خواهد داشت و در روز پنجشنبه (21 آذر) از آن رونمايي مي‌كند، سورپرايزي كه هرچند گمانه‌زني‌هاي فراواني درباره آن صورت گرفت، اما كمتر كسي گمان مي‌كرد كه خبر اصلي راه‌اندازي پست پلاس يا همان امكان‌پذيرشدن جابجايي بسته‌هاي پستي به وسيله پهپاد باشد.

به گزارش اعتماد، از نگاه‌هاي منفي نسبت به قطعي كامل دسترسي به اينترنت جهاني گرفته تا انتظارات مثبت مانند آغاز به كار نسل جديد اينترنت در ايران يا رفع فيلترشدن شبكه‌هاي اجتماعي پرطرفدار مانند تلگرام، بخشي از حدس‌هايي بود كه مخاطبان در روزهاي باقيمانده تا اعلام خبر رسمي از سوي وزير به آنها پرداختند اما سرانجام وقتي جهرمي سورپرايز خود را اعلام كرد، بخش زيادي از جامعه نه تنها تصوري از آن نداشتند كه حتي با اعلام خبر نيز به‌طور دقيق متوجه سرويس جديدي كه از سوي وزارت ارتباطات منتشر شده، نشدند.

براساس آنچه از سوي وزير ارتباطات اعلام شده، از اين پس شركت پست به يك فناوري نوين مجهز خواهد بود و برخي بسته‌هاي پستي را به وسيله پهپاد به نقاط مختلف كشور ارسال خواهد كرد. هرچند جهرمي در پيام خود جزييات خاصي از چگونگي اجراي اين طرح ارايه نكرده اما در كنار ابهام‌هايي كه براي مخاطبان اين خبر به وجود آمد، كارشناسان حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و فعالان اين بخش نيز سوالات مختلفي درباره آن مطرح كردند. يكي از مهمترين اين ابهام‌ها از سوي سازمان هواپيمايي كشوري مطرح شد. علي عابدزاده رييس اين سازمان، اعلام كرد: سازمان هواپيمايي كشوري وظيفه نظارت و ساماندهي پهپاد‌ها -پرنده‌هاي هدايت‌پذير از دور- را بر عهده دارد كه در همين راستا سامانه‌اي در اين سازمان راه‌اندازي شده و متقاضيان ‌بايد با مراجعه به اين سامانه، درخواست مجوز فعاليت بدهند. با توجه به اينكه سامانه صدور مجوز فعاليت پهپادي به تازگي راه‌اندازي شده، تاكنون درخواستي از سوي شركت پست براي اخذ مجوز پست پهپادي نداشته‌ايم. اين اظهارات عابدزاده به افزايش ابهاماتي درباره نحوه فعاليت پست پلاس اضافه كرد، زيرا از ابتداي اعلام اين خبر سوالاتي به وجود آمده بود كه با توجه به بالابودن تعداد مناطق پرواز ممنوع در كلانشهري مانند تهران، اساسا اين پهپادها چگونه پرواز خواهند كرد؟

در كنار دغدغه‌هاي امنيتي و فرآيند مورد نياز براي دريافت مجوز پرواز پهپادهاي پستي، بخش خصوصي نيز از عملكرد وزارت ارتباطات انتقادهايي دارد. حسين سلاح‌ورزي نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران، به ايرادات موجود در دستورالعمل وزارت ارتباطات اشاره كرد و توضيح داد: از صحبت‌هاي مطرح شده بايد اين طور استنباط كنيم كه مقررات‌گذار، آسمان تهران را به روي پرواز تجاري پهپادها گشوده است كه اين تصميم عميقا بر فضاي كسب‌وكار كوريري (خدمات حمل بار و بسته) ايران تاثير مي‌گذارد؛ از اين‌رو انجام اين كار بايد با اطلاع‌رساني در زمان قبلي و مهمتر از آن با اخذ نظر مشورتي بخش خصوصي در چارچوب اعطاي اين امتياز صورت مي‌گرفت. اگر قرار بود چنين امتياز مهمي در تهران به فعالان كوريري و پستي داده شود، طبق قانون بهبود فضاي كسب‌وكار وقتي بايد به يك شركت دولتي ارايه مي‌شد كه شركت‌هاي خصوصي قادر به انجام اين كار نباشند يا تمايلي به انجامش نداشته باشند؛ در حالي كه هيچ اطلاع‌رساني در اين زمينه براي دريافت نظر بخش خصوصي صورت نگرفت. بخش خصوصي كه در سال‌هاي گذشته نسبت به حضور تصدي‌گرايانه دولت در اقتصاد انتقادهاي فراواني داشته، درباره پست پلاس نيز انحصار به وجود آمده در ارايه اين مجوز تنها از شركت پست ناراضي‌ است و معتقد است در صورتي كه دولت با بخش خصوصي در اين زمينه مشورت مي‌كرد، شرايط براي فعاليت سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در اين حوزه وجود داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: