به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در میان چهره‌های ورزشی ثبت نام شده برای انتخابات مجلس، حضور چند مدیر دولتی نام آشنا جالب توجه است.
"خیبرانلاین" -  یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است دوم اسفند 98 در کشور برگزار شود.

در همین راستا، ثبت نام از کاندیداهای نمایندگی مجلس از صبح 10 آذر تا 16 آذرماه ماه، همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‎ها انجام شد. در این دوره نسبت به ادوار پیشین شاهد ثبت نام نفرات بیشتری برای کاندیداتوری مجلس بودیم و نفرات زیادی برای در این انتخابات ثبت نام کردند که در میان آنها چهره های آشنای فراوانی به چشم می خورد.


نکته جالب در میان خیل کاندیداها، حضور چند چهره و مدیر ورزشی بود. حضور چهره های ورزشی در صحن مجلس البته مسبوق به سابقه است و تاریخچه طولانی دارد. در این میان، نام دو مدیر نام آشنا غیرستادی ورزش به چشم می خورد. اتفاقی که البته خلاف عرف و قانون است و بایستی جهت این اقدام، از سمت های خود کناره گیری می کردند.

این دو مدیر در حالی برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده اند که کماکان در پست های خود حضور داشته و مشغول فعالیت هستند؛ اتفاقی که بایستی اینگونه نمی شد و صندلی های ریاست را رها می کردند.

* قانون چه می گوید؟

بر اساس قانون، مسئولین دولتی برای نامزدی در انتخابات مجلس باید از مسئولیت​های خود کناره ​گیری کنند. بنا بر جزء الف ماده 29 قانون انتخابات مجلس، مسئولین کشوری و لشگری از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند؛ مگر حداقل 6 ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا ‌کرده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها، معاونین و مشاورین وزرا، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا، روسا و سرپرستان سازمانهای دولتی، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آن‌ها به کل کشور تسری دارد، دبیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استان‌ها و معاونین آنان، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداری‌ها و معاونین آنان و رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونین آنان در استان و شهرستان در این زمره​اند.

متصدیان این سمت ها باید از 6 ماه قبل از آغاز نام نویسی برای شرکت در انتخابات از سمت خود استعفا کنند که پس از پذیرش آن، می توانند اقدام به نام نویسی کنند.

*ثبت نام بی سر و صدا و پنهانی

با توجه به قانون و در نظر گرفتن زمان ثبت نام در این انتخابات، مهلت نهایی استعفا 16 خرداد در نظر گرفته شده است. بدیهی اینکه استعفای این افراد به تنهایی کفایت نکرده و فرد مستعفی نباید تحت هیچ شرایطی در پست خود خدمت کند. این در حالیست که دو مدیر ورزشی نه تنها از سمت خود کناره گیری نکرده؛ کماکان در محل خدمت خود در حال فعالیت هستند.

این در حالیست که پیشتر در وزارت ورزش و جوانان و شرکت های زیرمجموعه آن تاکید شده بود که مدیران شاغل در مجموعه در صورت تمایل برای کاندیداتوری مجلس، این نکته را به مدیر بالادستی اطلاع دهند که ظاهرا دو مدیر مربوطه ترجح داده اند بی سر و صدا و بدون اطلاع مبادرت به ثبت نام کنند.

تعداد کرسی‌های مجلس یازدهم 290 نفر در 280 حوزه انتخابیه است. باید دید این دو مدیر آیا راهی به صحن مجلس پیدا خواهند کرد و در صورت حضور در مجلس بالاخره حاضر به کناره گیری از سمت خود خواهند شد یا ترجیح می دهند با حفظ سمت نمایندگی مجلس، کماکان ورزش را از خدمات خود بی نصیب نگذارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: