به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از زمان روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاهی عربستان، بسیاری از افراطی گری های عقیدتی این پادشاهی به ناهنجاری های تفریطی تبدیل شده است.
"خیبرآنلاین" - از زمان روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاهی عربستان، بسیاری از افراطی گری های عقیدتی این پادشاهی به ناهنجاری های تفریطی تبدیل شده است.

به گزارش راه دانا، در زیر به بخشی از جنجالی ترین اقدامات تفریطی ولیعهد عربستان اشاره شده است.

برگزاری جشن کریسمس در عربستان برای نخستین بار



برای اولین بار در تاریخ عربستان، دولت سعودی قصد دارد جشن سال نو میلادی را در منطقه‌ای در شمال ریاض برگزار کند؛ اقدامی که عصبانیت برخی افکار عمومی در این کشور را برانگیخته است.
صفحه توئیتری «کالیندر السعودیه» (تقویم سعودی) که به مناسبت‌ها و مراسمات در عربستان می‌پردازد، با اعلام این خبر نوشته است که این مراسم در ۳۱ دسامبر (سه شنبه هفته آتی) در شهر «ملهم» در شمال پایتخت عربستان برگزار خواهد شد.


در این جشن همچنین قرار است آتش‌بازی و برگزاری موسیقی دی.جی و مراسم اجرای شمارش معکوس تحویل سال نو میلادی در کنار دیگر فعالیت‌ها برگزار شود.


برگزاری این مراسم از زمان ساعات اولیه اعلام آن، انتقادات بسیاری از کاربران را برانگیخته است. «صالح الفوزان» عضو هیأت علمای سعودی پیش از این گفته بود که حضور در مراسمات آغاز سال میلادی حرام و بدعت شرعی است.


اینگونه مراسم‌ها در چارچوب اقداماتی است که محمد بن سلمان از زمان ولایت‌عهدی خود آغاز کرده که از آنها بعنوان «اصلاحات» یاد می‌شود. سازمان «سرگرمی» سعودی به ریاست «ترکی آل الشیخ» که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، متولی برگزاری چنین مراسمات ساختارشکنانه‌ای است.


برگزاری این مراسم در حالی است که بزرگترین کنسرت دی.جی خاورمیانه نیز از ۲۸ الی ۳۰  آذر در عربستان برگزار شد و حجم آبروریزی اخلاقی به حدی بود که زنان در شبکه‌های اجتماعی خواستار تفکیک مردان و زنان در این گونه مراسمات شدند.

برگزاری مسابقه جهانی ورق‌بازی در عربستان




اقدامات محمد بن سلمان در راستای آنچه به نام اصلاحات در عربستان انجام می‌دهد، به برگزاری مسابقه جهانی ورق‌بازی در این کشور رسیده است.

«ترکی آل الشیخ» رئیس هیأت سرگرمی عربستان سعودی  از برگزاری مسابقات جهانی ورق‌بازی در ابتدای سال ۲۰۲۰ خبر داد.


به نوشته وبگاه اخبار۲۴، آل الشیخ گفت که در هماهنگی با فدراسیون ورزش‌های فکری، قرار است بزرگترین مسابقه ورق‌بازی جهان در قالب «جام ورق‌بازی ریاض» برگزار شود. او از تمامی ورق‌بازان عربستان و جهان خواست تا در این مسابقه شرکت کنند.


او همچنین از برگزاری جشن هنری در منطقه الشرقیه خبر داد که در دو شب برگزار خواهد شد.


مسابقات ورق‌بازی سال گذشته برای اولین بار در سطح داخلی برگزار و حضور برخی مفتی‌های سعودی در این مسابقه نیز در شبکه‌های اجتماعی بسیار جنجال‌برانگیز شد.


ترکی آل الشیخ همچنین از برگزاری بزرگترین رخداد موسیقی «دی.جی» خاورمیانه به نام «میدل بیست» با حضور ۱۰۰ دی.جی از کشورهای عربی و جهان از ۱۹ الی ۲۱ دسامبر آتی  (۲۸ آذر الی ۳۰ آذر) در ریاض خبر داد و گفت که پیش‌بینی می‌شود در این مراسم ۷۰ هزار نفر شرکت کنند و دی.جی‌های معروف جهانی از جمله «دیوید جیتا»، «مارتین جاریکس» و «استیو اوکی» نیز حضور می‌یابند.

 



هیأت سرگرمی که از هفتم می ۲۰۱۶ تأسیس شده است را می‌توان یکی از بارزترین اقدامات محمد بن سلمان برای ایجاد تغییرات مدنظر خویش در عربستان دانست. تغییراتی که ولیعهد سعودی از آن به عنوان «اصلاحات» یاد می‌کند اما مخالفانش اقداماتی می‌بینند که سنخیتی با ارزش‌های اسلامی و جامعه عربستان ندارد.


اقدامات این نهاد جدید تا کنون اعتراض بسیاری از مبلغان دینی سعودی را برانگیخته است. برگزاری «دیسکو حلال» و دعوت از خواننده‌های غربی برای شرکت در کنسرت‌های موسیقی و برگزاری جشنواره «موسم ریاض» که اخیرا به پایان رسیده، از جمله این اقدامات است.
تا کنون روحانیون بسیاری به علت مخالفت با این برنامه‌ها بازداشت شده‌اند.


افترا بستن مبلغ مذهبی سعودی به پیامبر برای توجیه سیاست بن سلمان


یکی از مبلغ‌های مذهبی در عربستان سعودی که پیشتر در مسابقات ورق بازی حاضر شده بود، برای توجیه سیاست سکولار ولی‌عهد، به پیامبر (ص) افترا بست.

«عادل الکلبانی» امام جماعت مسجد «المحیسن» در ریاض که پیشتر اظهارات و اقدامات وی درباره بازی پاسور جنجالی شده بود، در تازه‌ترین اظهارات خود، با استناد به احادیث و روایت‌های ضعیف، بر پیامبر اسلام (ص) افترا می‌بند تا از این طریق، آزادی مد نظر ولی‌عهد سعودی را توجیه و ترویج کند.



این مبلغ مذهبی سعودی در برنامه‌ای تلویزیونی به نام «مع الکلبانی» (با کلبانی)، با بیان اینکه موسیقی در زمان حیات پیامبر وجود داشته، به روایتی در صحیح بخاری استناد می‌کند که در آن پیامبر (ص) بعد از معرفی یکی از زنان آواز خوان به ام المؤمنین عایشه، از او می‌خواهد برای همسر پیامبر ترانه‌سرایی کند و حتی پیامبر برای زن آوازخوان صله (پاداش) می‌دهد.


کلبانی در بخشی دیگر از افتراهای خود به پیامبر با استناد به روایات ضعیف مدعی شد که در عروسی که زنی در آن آواز می‌خواند و دفّ می‌زد، حاضر می‌شود.


این مبلغ سعودی سال گذشته نیز در برنامه‌ای ضمن برائت از مواضع پیشین خود در قبال موسیقی و ترانه، گفته بود که موسیقی در عربستان دیگر حرام نیست بلکه حلال و گوش دادن به آن جایز است (+).
ولی‌عهد سعودی سال ۲۰۱۶ «اداره کل تفریحات و سرگرمی» را با هدف تغییر وجهه دینی (وهابی) عربستان به کشوری سکولار تأسیس کرد.


این سازمان تازه تأسیس، مصوبات مختلفی مثل صدور مجوز راه‌اندازی مجتمعات سینمایی تا برگزار اوپرا و کنسرت‌های متعدد با خوانندگان مشهور غربی داشته است.


ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۷ ضمن بیان دیدگاه خود درباره اسلامِ مد نظر خود، آن را اینگونه تعریف کرده بود که «ما به سمت اسلام میانه‌روِ معتدلی که اهل تعامل با همه ادیان دنیا است، باز خواهیم گشت. ۷۰ درصد مردم عربستان سعودی کمتر از ۳۰ سال سن دارند. به صراحت بگویم، ۳۰ سال از عمر خود را صرف تعامل با افکار رادیکال نخواهیم کرد».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: