به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اصلاح طلبان از تکرار روحانی به تکرار استعفای روحانی رسیده اند! این جریان سیاسی که روزگاری با تاکتیک «رحم اجاره‌ای» از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرد، حالا سعی دارد با فرار از پاسخگویی تاکتیک «مهره سوخته» را کلید بزند و همه مشکلات کشور را به گردن دولت بیندازد.
"خیبرآنلاین" -  اصلاح‌طلبان که حامی تمام قد حسن روحانی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده اند و حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 «محمدرضا عارف» کاندیدای اصلاح طلب به نفع وی کناره گیری کرد، حالا بر طبل استعفای دولت می‌کوبند.


به گزارش شهدای ایران، این ماجرا از سخنان «سعید حجاریان» تئوریسین اصلاحات شروع شد و وی پیشنهاد داد که دو انتخابات مجلس و دولت به طور همزمان در اسفندماه سال جاری برگزار شود.
 
حجاریان با اشاره به اینکه در کشور "حاکمیت دو گانه" وجود دارد، معتقد است شاید «پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»
 
«عباس عبدی» دیگر تئوریسین اصلاح طلب و فردی که زمانی پروژه «عبور از خاتمی» را مطرح کرده بود اینبار، طرح عبور از دولت روحانی را با ماجرای استعفا تکرار کرد. عباس عبدی در گفتگو با نشریه صدا پیشنهاد استعفای روحانی را مطرح کرده و گفته است که کناره گیری رئیس جمهوری تنها پیشنهاد او نیست و برخی وزرا هم دارند روی آن فکر می کنند.
 
وی می گوید: «نمی دانم چرا روحانی این کار را نمی کند؟ شاید هنوز به طرح مکرون امیدوار است. اگر جهانگیری این ایده را جدی بگیرد حتما اتفاق می افتد. پیشنهاد من برای استعفای روحانی با ایده خروج از حاکمیت اختلافات اساسی دارد.»
 
در همین ر استا، سایت اصلاح طلب «عصر ایران» که همواره در این چند سال از دولت روحانی حمایت کرده است، حالا با ژست میهن دوستی می نویسد: «ادامه حضور روحانی در قدرت، مساوی است با تشدید فشارها و مانع تراشی های داخلی و تضعیف هر چه بیشتر دولت. وقتی دولت ضعیف تر شود، قدرت های جهانی هم تمایلی به تعامل با آن نخواهند داشت و ترجیح می دهند با دولتی تفاهم کنند که مستظهر به قدرت داخلی باشد. بهترین زمان نیز برای استعفا ، "اکنون" است چرا که می توان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را با هم برگزار کرد تا دولت و مجلسی یکدست و بدون معارض داخلی سر کار بیاید و خطاب به آنها گفته شود: "گر تو بهتر می زنی، بستان بزن."»
 
نویسینده این رسانه اصلاح طلب همچنین بیان می کند: «من و همکارانم در عصر ایران، هیچ نفع شخصی یا گروهی در این که چه کسی دولت را در دست داشته باشد، نداریم؛ ما قبل از دولت روحانی، روزنامه نگار بودیم، اکنون هم هستیم و بنای مان برای آینده نیز همین است، بدون هیچ پست دولتی و حکومتی.»
 
جالب اینجایست این رسانه درحالی خود را مستقل اعلام می کند که درست سخنان حجاریان تئوریسین رادیکال اصلاحات را مطرح می کند.
 
 
رسانه دیگر اصلاح طلب یعنی روزنامه صدای اصلاحات نیز همین پروژه را تکرار کرد. این روزنامه اصلاح طلب در تیتر یک خود با عنوان «اکنون بهترین زمان استعفا» می نویسد: «می توان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را با هم برگزار کرد تا دولت و مجلسی یکدست سرکاربیاید. موضوعی که به نظر می رسد به طور هماهنگ از اتاق فکر این جریان خارج شده و در دستور رسانه های زنجیره ای اصلاحات قرار گرفته است.
 
اما سئوال اساسی اینجاست که این جریان چرا دولتی که از آن با تمام وجود پشتیبانی کرد و نیروهای آن خصوصا «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی در این دولت حضور دارند، مجبور به استعفا می‌کند؟
می
 
اصلاح طلبان در این تاکتیک سعی می کنند اهداف مختلفی را پیگیری کنند. اول اینکه خود را از دولت جدا سازند و هزینه پاسخگویی دولتی که از آن پشتیبانی کرده اند را نپردازند. این درحالی است که ایده برجام و سیاست درهای باز کشور به سمت غرب را اصلاح طلبان مطرح کردند و نیروهای خاص این جریان نیز در چند سال دولت حضور داشتند و بسیاری از مشکلات امروز کشور حاصل نوع مدیریت این افراد در دولت بوده است. اینکه از کانون اصلاح طلبی یعنی افرادی چون حجاریان و عبدی پیشنهاد عبور از روحانی مطرح می شود، به این دلیل است که اصلاحات دوباره خود را احیا کند.
 
اصلاح طلبان حالا تاکتیک «رحم اجاره‌ای» را کنار گذاشته اند و سعی می کنند با تاکتیک «مهره سوخته» خود را تطهیر سازند و دولت را مقصر اصلی همه اتفاقات عنوان کنند. این درحالی است که فراکسیون امید حامی تمام اقدامات و طرح های دولتی بود و قطعا این جریان هنوز هم شریک هزینه های اعتدالیون است نه فقط شریک بردهای انتخاباتی آنان.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
روحانی معاون اول غریق استخر بود رحم اجاره ای یعنی چه؟ روحانی هسته اصلی اصلاحطلبی بوده و هست شورای عالی امنیت ملی که روحانی رئیس آن است سازمانی است ماهیتا اصلاحطلبی (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: