به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مهمترین گزینه ایران برای «انتقام سخت» از همان ساعات اولیه توسط رهبر معظم انقلاب به صورت رسمی ابلاغ و عملیاتی شده است.
"خیبرآنلاین" - ضربه سنگین نظامی، امنیتی و اطلاعاتی به آمریکا نیازمند انتخاب زمان مناسب، دقت و تدبیر بزرگ است. طبیعی است که شتابزدگی و احساسی عمل کردن در این شرایط هدف مطلوب – انتقام سخت- را محقق نمی‌کند. با این وجود مطالبه فرآگیر و گسترده انتقام سخت از آمریکا در ایران و نقاط مختلف جهان اسلام از ساعات اولیه اعلام شهادت سپهبد سلیمانی در اوج قرار گرفته و به خصوص در ایران در بالاترین حد ممکن در همه این سالها قرار دارد. این مطالبه در هر صورت می تواند بزرگترین پشتوانه برای هر نوع انتقام سختی در برابر آمریکا باشد. اما اینک در افکار عمومی مهمترین سوال این است که زمان این انتقام سخت کی خواهد بود؟

آغاز عملیات مناسب‌ترین پاسخ ایران به آمریکا/ ابلاغ رسمی مهمترین گزینه برای «انتقام سخت» به سردار قاآنی

به گزارش جهان نیوز، طی چند روز اخیر از اظهارات برخی چهره های نظامی و مسئول درباره نحوه پاسخ ایران و یا زمان آن می‌توان بردداشت های خوبی را داشت.
الف: مواضع دوپهلو و گاه به ظاهر متناقض برخی مسئولین نظامی و ارشد کشور، اساسا خود بخشی از طراحی یک انتقام سخت می تواند باشد. بدین معنا که آمریکا طی یک پروسه نامشخص در وضعیت اضطرار امنیتی و نظامی در جغرافیای وسیعی از منطقه قرار می گیرد. طبیعی است که این وضعیت تا چه میزان به لحاظ روانی و همچنین سخت افزاری آسیب پذیر کننده باشد.

ب: مساله بعدی این است که تصمیمات درباره نوع پاسخ ایران در جلسه فوق العاده شورایعای عالی امنیت ملی با توجه به برخی شواهد گرفته شده است. طبیعی است که این تصمیمات می تواند شامل مواردی کلی همچون، تعیین تکلیف مکان، زمان، نوع عملیات، میزان خسارت و... باشد. این را هم اضافه کنید که سالهاست نیروی های نظامی و اطلاعاتی ایران برای سناریو پاسخ دردآور نظامی به آمریکا در حال جمع آوری اطلاعات و طرح عملیاتی بوده اند.

ج: اما ابعاد این عملیات انتقام سخت چه خواهد بود؟ قابل حدس زدن است که این مساله یک اتفاق نظامی و یا امنیتی متناسب به آسیبی است که ایران با آن مواجه شده است. ایران برای پاسخ متناسب گزینه های متعددی در اختیار دارد؛ این گزینه ها شامل فهرستی از مراکز نظامی، سیاسی، اقتصادی و یا حتی شامل چهره‌های سرشناس این کشور در وسیع ترین جغرافیای است که در مخیله آمریکایی ها می‌گنجد. اما برخی شواهد نیز حاکیست که ایران یک پاسخ اولیه بزرگ را در نظر دارد. پاسخی که اگر با پاسخ و عکس العمل آمریکا روبه رو شود، قابل تکرار و به طرز تصاعدی و سریع سهمگین‌تر می‌شود.

د: اما مهمترین گزینه ایران برای «انتقام سخت» از همان ساعات اولیه توسط رهبر معظم انقلاب به صورت رسمی ابلاغ و عملیاتی شده است. این گزینه نیز بخش مهمی از حکم رهبر معظم انقلاب برای سردار قاآنی به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس سپاه است: « برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است». و چه گزینه‌ی سخت‌تر برای آمریکا از ادامه برنامه‌های سردار سلیمانی در است؟! این همان پیامی است که ژنرال «مایک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به خوبی دریافت کرده و گفته است که طرح های قاسم سلیمانی حتی بعد از او نیز برای آمریکا همچنان قابلیت اجرایی شدن دارد. همان برنامه‌های که کاخ سفید را آنقدر منفعل کرد که راهی آنهم موقت، جز ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی پیدا نکردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: