به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
تحلیلگر اندیشکده شیللر:
یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی مستقر در سوئد بر این باور است که حتی کارشناسان اطلاعاتی آمریکایی نیز به این مساله اذعان دارند که دولت آمریکا برای تحمل تبعات ترور سردار قاسم سلیمانی آمادگی ندارد.
"خیبرآنلاین" - «حسین عسکری»نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی که هم اکنون شهروند سوئد بوده و تحلیلگر موسسه بین‌المللی شیللر است، در مصاحبه با تسنیم تاکید کرد: حتی کارشناسان اطلاعاتی آمریکایی و افسران سابق اطلاعاتی مثل پاتریک لانگ، لاری جانسون و اسکات ریتر اعلام کرده‌اند که دولت آمریکا برای تبعات این ترور آمادگی نداشته است.

مصاحبه| تحلیلگر اندیشکده شیللر: آمریکا آماده تحمل تبعات ترور سردار سلیمانی نیست


در اینجا متن این مصاحبه را ملاحظه می‌فرمایید:

کاخ سفید و پنتاگون مسئولیت ترور ژنرال قاسم سلیمانی در عراق را بر عهده گرفته و اعلام کرده‌اند که این حمله با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. همان طور که می‌دانید، فرمانده شهید یک شخصیت بین‌المللی بود که نماد اصلی محور مقاومت به شمار می‌رفت. با توجه به تحولات اخیر منطقه، این ترور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عسکری: ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای حشد شعبی عراق یک اشتباه بزرگ بوده و یک چالش برای دستیابی به صلح و آرامش در منطقه آن هم پس از شکست داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه به شمار می‌رود. حتی کارشناسان اطلاعاتی آمریکایی و افسران سابق اطلاعاتی مثل پاتریک لانگ، لاری جانسون و اسکات ریتر اعلام کرده‌اند که دولت آمریکا برای تبعات این ترور آمادگی نداشته است. هیچ گونه راهبردی برای چگونگی پایان یافتن این سطح جدید از تجاوز وجود ندارد آن هم بدون ورود به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای، جنگی که ترامپ هنوز اصرار دارد که می‌خواهد از آن جلوگیری کند. بنابراین هرگونه توضیح منطقی برای این ترور سخت و دشوار است. به احتمال بسیار زیاد ترامپ برای راضی نگهداشتن نئومحافظه کاران و گروه‌های حامی صهیونیست‌ها در معرض این عملیات بی پروا قرار گرفته است. این نیروها از پیروزی‌های کسب شده در سوریه و عراق برای پاکسازی این کشورها از تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و انگلیس عصبانی هستند و در نهایت راه را برای ادغام و همگرایی منطقه از آسیای مرکزی تا ایران، عراق و سوریه و مدیترانه هموار می‌کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، ژنرال سلیمانی نقش مهمی در مقابله با گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در عراق و سوریه داشت. نظرتان درباره موفقیت سردار در مقابله با تروریسم مورد حمایت آمریکا و تاثیر آن بر ترورش چیست؟

عسکری: نقش فردی سردار سلیمانی و سپاه قدس در متوقف کردن و در نهایت شکست داعش در منطقه حتی از سوی کارشناسان غربی غیرقابل انکار است. از ژوئن 2014 زمانی که داعش بر موصل مسلط شد، سردار سلیمانی و نیروهای ایرانی فورا به این تحولات خطرناک برای متوقف کردن داعش از اشغال سایر مناطق عراق از جمله بغداد واکنش نشان دادند. ارتش آموزش دیده عراق توسط آمریکا به طور ناگهانی ناپدید شد و نیروهای آمریکایی در عراق نیز تنها نظاره گر پیشروی داعش و متحدانش بودند، بدون دخالت سردار سلیمانی به همراه فتوای آیت الله سیستانی برای بسیج مقاومت در برابر داعش، عراق از بین رفته بود. همین طور در سوریه، حمایت ایران از ارتش عربی سوریه خیلی قبل تر از دخالت روسیه، به دمشق این امکان را داد تا داعش را به عقب رانده و در نهایت این گروه و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب را شکست دهد. نقش سردار سلیمانی در هماهنگی مداخله روسیه در سوریه کاملا مشهور و شناخته شده است. بنابر این نقش فردی وی قطعاً در این ترور موثر بوده است. با این حال، این تحولات منطقه‌ای است که ثابت کرده است سیاست‌های تغییر رژیم غرب بی‌فایده است و ظهور یک پارادایم جدید به رهبری روسیه، چین و سایر متحدان شان مثل ایران موجب خشم نظم قدیمی جهان شده که می‌تواند دلیل مستقیمی برای تشدید تنش‌های اخیر باشد.

آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به انتقام سختی که در انتظار عاملان اصلی این جنایت هستند، هشدار دادند. بسیاری بر این باورند که اگر ایران انتقام نگیرد، این مساله موجب حملات بیشتر از سوی آمریکا خواهد شد. به اعتقاد شما واکنش تهران به اقدام تروریستی واشنگتن چقدر سخت و قاطع خواهد بود و این واکنش چقدر می‌تواند قدرت بازدارنده علیه آمریکا و متحدانش برای اقدامات آتی در منطقه ایجاد کند؟

عسکری: این ترور توسط دولت ترامپ در واقع منطقه و جهان را وارد یک دوره جدید و ناشناخته کرده است. بنابر این بسیار سخت است که واکنش و انتقام ایران را پیش بینی کنیم. کارشناسان نظامی و اطلاعاتی بسیار خوب می‌دانند که ایران ابزارهای زیادی برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش در منطقه دارد. لاری جانسون افسر اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی  اخیرا در مطلبی نوشت "واکنش ایران احتمالا شامل عربستان سعودی، اسرائیل و ارتش آمریکا و اهداف اقتصادی خواهد بود."

ولی این یک مسیر برای یک فاجعه بزرگتر است. وی این طور استدلال کرده است که ایران یک ارتش قدرتمند سایبری را ایجاد کرده است که می‌تواند ضربه واقعی و بزرگی به تاسیسات زیرساختی آمریکا وارد کند، زیر ساخت‌هایی که به شدت به شبکه‌های اینترنتی وابسته است. علاوه بر این، نظامیان آمریکایی و منافع آمریکا در عراق کاملا در معرض حملات قرار دارند. یادآوری این نکته مهم است که این حاکمیت عراق بود که نقض شد و فرماندهان ارتش عراق نیز به همراه سردار سلیمانی به شهادت رسیدند. اکنون کل حضور و نفوذ آمریکا در عراق مورد تردید و سئوال است. با این حال، رهبری ایران در ارزیابی‌های واکنش‌های خود به اقدامات آمریکا در دو سال اخیر بسیار آرام و با عقلانیت عمل کرده است.

بی شک یک واکنش محدودتر کمک کننده و مفید خواهد بود. ولی این مساله مستلزم این تضمین است که چنین عملیات‌های جنایی و تبهکارانه‌ای متوقف می‌شود و سیاست فعلی آمریکا در قبال ایران مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. بنابراین خانم هلگا زیپ لاروش رئیس موسسه بین‌المللی شیللر از روسیه و چین می‌خواهد تا مداخله دیپلماتیک داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که آمریکا این مساله را درک می‌کند و این مسیر درست برای کاهش تنش و قراردادن کل منطقه در مسیر صلح و امنیت است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
چه تبعاتی میتواند به امریکا ضربه بزند؟ امریکا کشوری است که همه دنیا آرزوی مهاجرت به آنجا را دارند اگر انتقام ایران از امریکا، انهدام پایگاه های نظامی و تلفات جانی به سربازان باشد هیچ خسارتی به امریکا وارد نمیشود چون از همین ایران به همان تعداد مهاجر میگیرد و جایگزین میکند و اینهمه بیکار در ایران رزرو هستند برای مهاجرت به امریکا ،تنها ضربه ای که میشود به امریکا زد و گفت انتقام یا مقابله یا هر چیز دیگری ،ضربه به دلار(آرکو گلد)امریکاست اما ما میبینیم جمهوری اسلامی در کنار ونزوئلا معدود کشورهایی هستند که نه تنها ضربه ای به دلار وارد نمیکنند بلکه تضمین کننده ارزش دلار امریکا ولو به قیمت باطل شدن پولهای ملی شان،هستند (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: