به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فرمانده هوافضای سپاه گفت:‌ سامانه پدافندی ما در زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند -با توجه به سمت پروازی که داشته است- آن را اشتباها موشک کروز تشخیص داده بود.
"خيبرآنلاين" - سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیرامون سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت:  حادثه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراین را بنده وقتی در غرب کشور -بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی- بودم، شنیدم. زمانی که اطمینان  پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

سردار حاجی‌زاده: وقتی از حادثه هواپیما مطمئن شدم آرزوی مرگ کردم


وی افزود: بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

سردار حاجی‌زاده گفت:‌ بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند 52 نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی در سطح جنگی قرار گرفته و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک دکمه را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در 19 کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: این سامانه ساعت 12 شب در منطقه مورد نظر مستقر می شود و  و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می شود. اما اپراتور باید تماس می گرفته و تایید این موضوع را دریافت می کرده است.

وی افزود: خطای اپراتور نیز از همین محل است که تماس نگرفته. سامانه ارتباطی او در زمان حادثه دچار اختلالی بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نمی شود. اپراتور 10 ثانیه فرصت  داشته تا تصمیم بگیرد و می توانسته هدف را بزند یا نزد که این تصمیم بد را می گیرد و هواپیما مورد هدف قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح اعلام می کردندکه اصابت موشکی درکار نبوده زیرا از موضوع خبری نداشتند. من چهارشنبه متوجه این قضیه شدم ولی بین راه زنگ زدم و به مسئولین گفتم که احتمال می دهم هواپیمای خودی را زده باشیم. ستاد کل تیم بررسی حادثه تشکیل داده بود و کسانیکه دخیل در این حادثه بودند را قرنطینه کرد و ما اجازه نداشتیم چیزی را به کسی بگوییم.

سردار حاجی زاده: بعد از بررسی، صبح جمعه همه اطلاعات جمع و مشخص شد عده ای در این ماجرا خطا داشتند و بعد از آن بود که ستاد کل شروع به رسانه ای کردن موضوع کرد.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا من به مسئولین گفتم ولی ستاد کل باید بررسی می کرد. مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هیچ خطایی نداشتند و همه مسئولیت به عهده ما است و ما باید جوابگو باشیم. هواپیما در مسیر خودش بوده و همه کار خود را درست انجام داده بودند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: موشک اصابت کرده به هواپیما موشک کوتاه برد  و مجاورتی بوده و هواپیما بعد از خوردن به زمین متلاشی شده است. نه سپاه و نه نیروهای مسلح نمی خواستند پنهان کاری کنند ولی این روالی بوده که باید طی می شده است.

سردار حاجی‌زاده گفت: اینها هزینه این شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه است. در آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم. آن شب تعداد زیادی هواپیمای جنگی در  آسمان در حال پرواز بودند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
با سلام
سردار عزیز، من حاضرم جان دهم ولی سرداران بزرگی همچون شما زنده بمانند و پرچم ایران اسلامی را همچنان بر افراشته نگه دارند. تسلیت بر تمام خانواده هایی که عزیزانشان را در سانحه هوایی از دست دادند. سردار عزیز، وجود شما موجب عزت و افتخار میهن اسلامیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: