به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس جمهور به همراه هیأت دولت و سازمان هواپیمایی کشوری می‌بایست پاسخگوی عدم توقف پروازها، حداقل در تهران، باشند
"خیبرآنلاین" - هرچند خطای انسانی محرز است و اپراتور به اشتباه هواپیمای مسافربری را موشک کروز فرض کرده و به آن شلیک کرده است، و هرچند چرایی صدور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری در چنین شرایط حساسی همچنان محل سوال و پیگیری رسانه‌هاست، امّا چند روزی است برخی کارشناسان داخلی و همچنین بعضی از رسانه‌های خارجی به طرح سوالات مهمی درباره چگونگی این حادثه قابل تامل پرداخته اند.(1)

تقویت بیشتر نقش آمریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی/ چرا سردار حاجی‌زاده همه واقعیت‌ها را نگفت؟/ چرایی سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش جهان نيوز، از سوی دیگر، شواهدی وجود دارد که تلقی نقش جنگ الکترونیک آمریکا در سقوط جانکاه هواپیمای اوکراینی و جان‌باختن جمعی از هموطنان و اتباعی از دیگر کشورها را تقویت می‌کند. نشان دادن هواپیما به عنوان موشک کروز توسط رادار و قطع ارتباط میان اپراتور سامانه پدافندی با شبکه یکپارچه و موفق نبودن تلاش اپراتور برای برقراری این ارتباط از جمله این قرائن است. موضوع دیگری را نیز باید به شواهد پیش گفته افزود؛ اینکه سایت FAA (نهاد رگولاتوری پروازهای داخلی و خارجی آمریکا) ساعاتی قبل از این حادثه در اطلاعیه‌ای پرواز هواپیماهای تجاری و غیر تجاری آمریکایی بر فراز ایران را ممنوع اعلام کرده و در آن گفته بود احتمال خطا در محاسبات یا خطا در شناسایی برای هواپیماهای بر فراز ایران وجود دارد! قوت این قرینه برای تقویت گمانه جنایت جنگالی [جنگ الکترونیک] آمریکا به عنوان علت اصلی سقوط هواپیما، کمتر از شواهد دیگر نیست. چه بسا، توجه به جمیع این قرائن می‌تواند تلقی اخیر را تا اطراف مرزهای واقعیت پیش ببرد.

همچنین، سایت The Drive از رسانه‌های غربی در این بین این گمانه را مطرح کرده است که احتمالاً سیستم جنگ الکترونیک آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری را برای بخشی از پدافند ایران به عنوان یک هدف جنگی نشان داده است. در هر صورت خطای انسانی پدافند قطعی است و او به هر حال این هواپیما را موشک کروز دیده، امّا در صورتی که این گمانه‌ها راجع به جنگ الکترونیک آمریکا تقویت شود بدین معنا خواهد بود که ارتش آمریکا عملاً یک جنایت جنگی بزرگ را صورت داده و هواپیمای مسافربری را قربانی چنین نبردی کرده است.(2)

تقویت بیشتر نقش آمریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی
همچنین، کانال تلگرامی رزنانس نوشت: سخنگوی سایت و نرم افزار فلایت رادار(همان سایتی که تمام اطلاعات پرواز در سراسر جهان را منتشر میکند) در مصاحبه با روزنامه آمریکایی جزییات جدیدی از سقوط هواپیمای اکراینی را منتشر کرد؛ وی در قسمتی از این مصاحبه میگوید:
دقیقا ۳۰ ثانیه قبل از برخورد موشک با هواپیما به ناگاه تمام رادارهای هواپیما خاموش شده است.
وی در ادامه در توضیح این موضوع میگوید: آن چیزی که در رادار به عنوان هواپیمای مسافربری تشخیص داده میشود همین سیگنالهایی است که به رادارها منتقل می‌شود.
خلاصه: ۳۰ ثانیه قبل از برخورد موشک تمام رادارهای هواپیمای مسافری به ناگاه خاموش میشود و در این زمان طبیعی است که پدافند این هواپیما را موشک کروز تشخیص بدهد.(3)

چرا سردار حاجی‌زاده همه واقعیت‌ها را نگفت؟
در همین حال، رضا سراج، کارشناس مسایل امنیتی و سیاسی نیز در تلگرام خود نوشته است: چرا سردار حاجی‌زاده در مصاحبه خود به نکته‌ای مهمی اشاره و گفت : "چندین بار درخواست کردیم آسمان کشور از پرواز متوقف و کلیر شود" سردار از توضیح بیشتر در این باره، به دلیل مصالح بالاتری، صرف نظر کرد. واقعیت این است که مطابق ماده 10 قانون سازمان هواپیمایی کشوری، این سازمان می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌نماید با تصویب هیأت وزیران، پرواز‌ هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی بنماید. بر این اساس رئیس جمهور به همراه هیأت دولت و سازمان هواپیمایی کشوری می‌بایست پاسخگوی عدم توقف پروازها، حداقل در تهران، باشند.با این شرایط سردار عزیز ما برای رعایت مصالح عالیه (عدم افزایش فشارها به دولت و دوقطبی سازی جامعه، کلید نخوردن پروژه استعفاء احتمالی رئیس جمهور  و اختلال در انسجام ملی در شرایط کنونی) آبروی خود و اعتبار نیروی هوا فضای سپاه را برای رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی با خدا معامله کرد.(4)

چرایی سقوط هواپیمای اوکراینی

هواپیماهای تجاری و مسافربری از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادارهای فرودگاهی و سامانه‌های پدافندی خود را معرفی می‌کنند. این سیگنال‌ها از طریق دستگاهی به نام "ترانسپوندر" که در هواپیما نصب شده است به صورت دائمی مخابره می‌شود.

خاموش شدن دستگاه "ترانسپوندر" هواپیما را به یک هدف غیر قابل تشخیص برای سامانه‌های پدافندی تبدیل می‌کند و احتمال اینکه سامانه‌های پدافندی آن را به عنوان هدف تشخیص داده و به سمت آن شلیک کنند، محتمل می‌کند.

"نیویورک تایمز" ویدئویی درباره خاموش شدن دستگاه "ترانسپوندر" و توقف مخابره سیگنال شناسایی بوئینگ 752 اوکراینی منتشر کرده است. در این ویدئو مشخص می‌شود که هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از برخورد موشک سپاه، سامانه مخابره سیگنال شناسایی‌اش خاموش شده است.

سردار حاجی زاده در توضیحاتی گفت : "چندین مرحله به سامانه‌ها اعلام می‌شود که شرایط جنگی است و چند موشک کروز به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند." خاموش شدن سیگنال شناسایی هواپیما و ارسال مکرر هشدار شلیک کروز، مکمل یکدیگر برای وادار شدن اپراتور به اشتباه می‌شوند.

اگر مطالب فوق را به عنوان قطعات یک پازل کنار هم قرار دهیم و این موضوع را هم در نظر بگیریم که هواپیماهای بوئینگ آمریکا این قابلت را دارند که در صورت لزوم، از طریق شرکت سازنده نیز هدایت گردند؛ آنگاه پازل دخالت آمریکا و جریان نفوذ در وادار شدن اپراتور به اشتباه کامل می‌شود.

با این شرایط مخالفت با درخواست سپاه برای توقف پرواز هواپیماها در شرایط جنگی بسیار پرمعنا می‌گردد و شائبه‌ای بسیار جدی بوجود می‌آورد. شاید لزوم اصرار بر پرواز هواپیماها، قطعه اصلی پازل بوده که بدون آن سناریو موفق نمی‌گردیده است.

این فرضیه هنگامی قرین به اثبات می‌گردد که بدانیم همین ماجرا در سال 2017 برای هواپیمای بوئینگ مالزیایی که بر فراز اوکراین پرواز می‌کرد نیز اتفاق افتاده است. به گفته یکی از کارشناسان سازمان سیا، آمریکا سعی داشت متحدان بیشتری علیه پوتین و تحریم روسیه بیابد.

بنابراین آمریکا برای جبران خطای محاسباتی خود در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهار روندها در محیط‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، از پیشران وادار شدن سپاه به اشتباه استفاده کرد. در ادامه این سناریو، انگلیس و شبکه همکار داخلی غرب در ایران نقش مکمل را عهده‌دار شدند.
پی نوشت:
1) https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/10/23/2181148
2) http://kayhan.ir/fa/news/179839
3) https://www.mashreghnews.ir/news/1031351
4) https://eitaa.com/DrRezaSeraj
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: