به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قاسم سلیمانی فقط خدمتش این نبود که جنگی را اداره کرد و منطقه را از شر آمریکایی‌ها نجات داد زندگی نامه اش تا هزار سال می‌تواند برای جامعه ما الگوی جهاد باشد.
"خیبرآنلاین" - آیت‌الله مصباح‌یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) طی مراسمی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ما همیشه در رفتارهایمان این نکته را رعایت می‌کنیم که وقتی سرمایه‌ای در اختیار داریم و با این سرمایه کار می‌کنیم، سعی می‌کنیم که حتی‌المقدور بیشتر از این سرمایه استفاده ببریم که اگر چیزی از آن مصرف می‌شود، سودی در قبال آن بدست بیاید؛ اما عجیب این است که بسیاری از ما انسان ها درباره صرف کردن یک سرمایه، این قاعده را رعایت نمی‌کنیم.

زندگی‌نامه سردار سلیمانی تا هزار سال برای جامعه ما الگوی جهاد است

به گزارش فارس، وی افزود: ما سرمایه ای بسیار ارزنده در اختیار داریم و بسیار سخاوتمندانه در کارهایی صرف می‌کنیم که نه تنها سود ندارند، بلکه ضرر هم دارند؛ آن سرمایه عمر ماست ما وقتی متولد می‌شویم، چیزی با خود به این دنیا نمی‌آوریم.

آیت‌الله مصباح تاکید کرد: اگر یک روز دچار بیماری خطرناکی شویم، حاضریم تمام دارایی‌مان را خرج کنیم تا بهبود یابیم و بتوانیم بهتر از عمرمان استفاده کنیم. حتی اگر میلیاردر باشیم، حاضریم از تمام دارایی خود برای سلامت و حفظ جانمان بگذریم؛ حتی برای یک روز زندگی بیشتر. پس هر روز عمر ما، میلیارد ها قیمت دارد. اما ما از این عمر چه استفاده هایی می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: یک روز بنشینیم با خودمان حساب کنیم، در روزی که گذشت چه گیرمان آمده. مقداری از وقت را که مشغول رفع گرسنگی بودیم، مقداری از آن را هم صرف تلویزیون کردیم؛ بخشی را هم به تفریح و فوتبال گذراندیم و اتفاقا چند ساعتی هم درس خواندیم. بعد هم روز به پایان می‌رسد و روز از نو و روزی از نو. چه گیرمان آمد؟ این سرمایه ای را که هر روزش میلیاردها قیمت داشت را چگونه گذاراندیم؟ ما خیلی در صرف عمرمان سخاوتمندیم!

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: آیا این کار عقلانی است؟ این کار را نه عقل تأیید می‌کند و نه خدا و پیغمبر؛ و هیچ منطقی هم پشتش نیست. بسیاری از ما مبتلابه این مشکل هستیم و حتی به این فکر نمی‌کنیم که این عمری که صرف کردیم چه شد؟

وی افزود: یک گروهی هستند که تعدادشان هم خیلی زیاد نیست. این‌ها آمدند و برای میلیاردها انسان هشدار دادند که عمرتان را بیهوده هدر ندهید. اینها مردان خدا هستند؛ از انبیا، اهل بیت، معصومین (سلام الله علیهم) و کسانی که خوب از این مکتب آموختند و خوب عمل کردند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: این‌ها خیلی هشدار می‌دهند که مواظب باشید عمرتان را هدر ندهید. هر روز و هر ساعت مراقب باشید که عمرتان را صرف چه کاری می‌کنید. آخر شب ها محاسبه کنید ببینید این کاری که کردید نفع داشت یا ضرر؛ اگر ضرر داشت جبران کنید و اگر نفع داشت شکر خدا کنید. جا دارد که ما به این سفارش انبیاء عمل کنیم. بهتر است در هزینه کردن عمر کمی بخیل باشیم. جای سخاوت اینجا نیست.

وی تاکید کرد: سخاوت این است که انسان به کسانی که نیازمند هستند کمک کند اما این که انسان عمرش را مفت به شیطان بدهد و چیزی گیرش نیاید سخاوت خوبی نیست. برای این که ما در این کار موفق شویم اول باید بفهمیم که عمرمان را صرف چه چیزی کنیم ارزش بیشتری دارد. آیا کار بهتری نمی‌توان کرد؟ آیا سود بیشتری نمی‌توان برد؟ بد نیست حداقل هفته ای یکبار وقتمان را به این کار اختصاص دهیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اضافه کرد: خدای متعال که عمر را به ما داده، برای این که از این سرمایه بهترین استفاده را بکنیم، کسانی را مأمور کرده که به ما بفهماند عمرمان را صرف چه چیزی بکنیم بهتر است. خدا به آنها وحی کرده و شاید اگر به آنها وحی نمی‌کرد آنها هم نمی‌دانستند؛ اما خدا از لطف خودش به آنها وحی کرد که هم خودتان عمل کنید و هم به سایر مردم بگویید که عمرشان را صرف این کار کنند تا بعداً پشیمان نشوند.

وی گفت: طبق قرآن روزی خواهد آمد که اکثر انسان ها دست بر روی دست خود می‌زنند و می‌گویند: «ای وای! عمرمان را تلف کردیم!» ای کاش فلان کار را نکرده بودیم. ای کاش فلان کار را کرده بودیم. آیا جا ندارد که تا خیلی دیر نشده ما از این عمرمان بهتر بهره ببریم. بدانیم چه کارهایی بکنیم که بعدا پشیمان نشویم و اگر کاری هست که حتما بعدش پشیمان می‌شویم، سعی کنیم آن کار را انجام ندهیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: ما اگر سرمایه ای داشته باشیم سعی می‌کنیم سودی از آن ببریم. اما اول باید بدانیم که این سرمایه چقدر می‌ارزد. اگر ندانیم گول می‌خوریم. به طور مثال اگر پدری به فرزندش سکه‌ی طلا هدیه بدهد، آن بچه ارزش سکه را نمی‌داند. مثلا این بچه می‌رود و با این سکه طلا یک بسته شیرینی می‌خرد و به خیال خودش سود کرده است؛ خیلی هم از این قضیه خوشحال می‌شود. ما هم در صرف عمرمان این‌گونه هستیم و نمی‌دانیم عمرمان چقدر می‌ارزد و چه نفعی دارد. خیال می‌کنیم که با این خوردن و آشامیدن و اینها لذت زیادی برده ایم اما اینگونه نیست.

وی گفت: خدا انبیاء را فرستاده که بگوید شما برای این آفریده نشده اید که فقط بخورید و بخوابید و لذت ببرید؛ اینها فقط ضرورت هایی است که شما مسیری را طی کنید. مثلا شما در یک سفر برای ماشین به بنزین احتیاج دارید،‌ باید پول خرج کنید، باید در راه خستگی در کنید؛ اما هدفی دارید که این ها را تحمل می‌کنید.

آیت الله مصباح تصریح کرد: آخرین برنامه ای که خدا برای بشر نازل کرده قرآن است. خدا خودش تضمین کرده که سر سوزنی از این کتاب دچار تغییر و تحریف نشده. از قرآن می‌توانیم بفهمیم که چه استفاده ای از عمرمان بکنیم. اگر یاد نگیریم قطعا روزی پشیمان خواهیم شد.

وی گفت: این قرآن مانند نسخه ای است که پزشک صادر می‌کند. اگر سواد خواندنش را نداشته باشیم و از آن استفاده نکنیم آن را روی طاقچه خواهیم گذاشت. نسخه‌ای که استفاده نشود چه فایده ای دارد. کسانی که این نسخه را می‌توانند بخوانند پزشک های معنوی هستند. اینها می‌توانند مردم را تربیت و هدایت کنند. متأسفانه ما در کشورمان پزشک معنوی به تعداد کافی نداریم و این در حالی است که ما موظفیم برای کل دنیا پزشک باشیم؛ آنها هم بنده خدا هستند اما به پزشک دسترسی ندارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت:  قاسم سلیمانی که بود؟ یک روستایی کارگر که جوانی‌اش را با کارگری گذراند، یک روستا زاده، سپاه و بسیج که تشکیل شد، بسیجی شد و بعدش هم شد عضو سپاه مثل یک سرباز منتهی چون نیتش پاک بود و در راهی که انتخاب کرده بود تلاش می‌کرد خدا کمکش کرد، یک قدمش برمی داشت خدا یک فرسخ جلو می‌بردش و در فاصله‌ای کوتاه شد فرمانده.

وی خطاب به دانشجویان تصریح کرد: شاید در میان شما سلیمانی‌هایی باشد، که می‌داند که هست یا نیست آنچه مهم است همتش را داشته باشیدکه آنچه می‌توانیم انجام دهیم کوتاهی نکنیم، خوب قرآن را بشناسیم، سعی کنیم آنگونه که می فهمیم درست عمل کنیم،خدا تکلیف سنگینی نمی خواهد (لا یکلف الله نفسا الی وسعها)، (یرید بکم الیسر ولا یرید بکم العسر).

آیت الله مصباح تاکید کرد: کار سختی خدا بر دوش ما تعیین نکرده، آن چیزهایی که گفته چیزهایی است که خیلی به آسانی و راحتی قابل انجام است، آن را بشناسید در آن جدیت کنید و عمل کنید فکر نکنید می‌شود سر خدا کلاه گذاشت، او همه انسان ها را ساخت باطن همه را می‌داند، نیت هایتان را می‌داند خوب هم می تواند کمکتان کند فقط اخلاص می خواهد فقط باید از خدا کمک بخواهیم.

وی تصریح کرد: اگر سعی کنیم این فکر را در خودمان توسعه دهیم، نیتمان را خالص کنیم آن وقت آنقدر توان داریم که به وظایفی را که می‌فهمیم عمل کنیم مطمئن باشید که روزی از این رفتارهایمان خوشحال خواهیم بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: خداوند در قرآن می فرمایند: یک عده ای هستند که خیلی شادند، مسرورند آثار سرور و شادی در قیافه هایشان پیداست بعضی ها هم عبوس و ناراحت ، پشیمان از اینکه عمرشان را چطور صرف کردند. اگر می‌خواهید شاد و خندان تا بی نهایت باشید این راه را بشناسید و به آن عمل کنید تکلیف سختی نیست، بار سنگینی نیست، بیش از توان شما کاری نخواستن، آن چیزی را که هم خواستن به نفع خودتان است او کمببودی نداشت که از این کارهای ما چیزی گیرش بیاید.

وی گفت: یکی از بهترین نعمت هایی که خداوند در این زمان برای من و شما قرار داده مه در کمتر زمانی برای میلیونها و میلیاردها انسان میسر شده، الگوهایی است که ما می‌توانیم از آنها درس بگیریم شما تاریخ ایران را چه آنهایی که درست است چه آنهایی که در داستان ها آمده است، چند نفر مانند قاسم سلیمانی در آنها بود؟ یک اسم رستمی هست آن هم معلوم نیست چقدر از داستانش راست و درست باشد. کل ایران است و یک پهلوان رستم آن هم برای چند هزار سال پیش تر که معلوم نیست اصلا وجود خارجی داشته شاید هم افسانه بوده، اما این جلوی چشم ما هست اطلاعات زندگی اش هم هست می‌توانید بروید تحقیق کنید، عکش هایش در مراحل مختلف زندگی اش ، سخنانش هست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: دیدن الگو، داشتن الگو یکی از بهترین نعمت‌هاست هزار جور کتاب بخواند تا یک الگو ببیند آن کتاب خواندن آنها آن اثر را ندارد دیدن رفتار یک کسی آنقدر موثر است به آدم انگیزه می دهد که راه برود، همراهیش کند از آن استفاده کند که خواندن ده ها کتاب آن اثر را نمی کند. خدا الگویی در جهاد نظامی، جهاد علمی و جهاد اقتصادی هم همینطور ؛ نگویید این حرف ها یعنی چه؟ جهاد علمی یعنی چه؟ جهاد اقتصادی یعنی چی؟

وی ادامه داد: قرآن در این باره می فرماید: اولین جهاد، جهاد با مال است یعنی جهاد اقتصادی بعدش جهاد با جان جهاد است همانطور که جهاد با مال جهاد است، جهاد با علم هم جهاد است با سواد کردن دیگران هم جهاد است، آموزش دادن دیگران جهاد است حرکت کردن انسان های صالح بزرگترین جهاد است و یکی از بهترین راه های تربیت داشتن الگو است.

آیت الله مصباح افزود: قاسم سلیمانی فقط خدمتش این نبود که جنگی را اداره کرد و منطقه را از شر آمریکایی‌ها نجات داد زندگی نامه اش تا هزار سال می‌تواند برای جامعه ما جهاد باشد برای کسانی که بنوشند، بخوانند، رفتارش را ببینند، فیلمش را ببینند می توانند از رفتارهای ایشان در ساختن زندگی خودشان و نسل آیندشان استفاده کنند، این برکات ایشان است.

وی گفت: وقتی اینها از این چیزها استفاده کنند در نامه عمل ایشان هم نوشته میشود روز به روز بر ثوابش افزوده میشود چه راه زیبایی خداوند درست کرده آدم اگر کار خوبی کند خودش بهره می‌بیند، خانواده‌اش بهره می‌بینند، عزت دنیا پیدا می کند، محبوبیت در دلهای مردم پیدا کند بعد هم این پروندش تا ابد باز باشد هرکس که بالا می رود و از او تبعیت می کند ثواب برای او هم نوشته می شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: راه برای شما باز است یک خورده همت کنید، شناختن این راه روحش قرآن هست و مفاهیم قرآنی هر بیشتر بتوانید کتاب های که در این زمینه ها هست مطالعه کنید، روز یک نکته آدم وقتی از کار و زندگی و درسش خسته می شود یک نکته بخواند، در روز ساعت معینی بگذارید یک کتاب دینی در توضیح مفاهیم قرآن مطالعه کنید آیا کار سنگینی است؟

*  آمریکای جنایتکار با ترور سردار سلیمانی حذف غده سرطانی اسرائیل را فراهم کرد

در ابتدای این مراسم بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تهران توسط یکی از دانشجویان و در حضور آیت‌الله مصباح قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدالله الذی هدانا لهذا و ما ما کنا لنهتدی ان هدانا الله»

عرض تقدیر و تشکر داریم خدمت حضرتعالی استاد عزیز که اجازه حضور و برگزاری این جلسه را دادید. جمع حاضر متشکل از دانشجو معلم هایی است که ان‌شاءالله معلم و مربی نسل های آتی ایران اسلامی خواهند بود.

برادران بسیجی که با کار تشکیلاتی دغدغه مطالبات رهبری و انقلاب را دارند و در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی مجاهده می‌کنند. انقلاب اسلامی که به تعبیر امام عزیز انفجار نور بود، در تمام دنیا راهنمای همه انسان های حق‌پذیر است.

 آمریکای جنایتکار با اشتباه فاحش و جنون آمیز خود در ترور سردار آسمانی، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مقدمات خروج خود از منطقه و حذف غده سرطانی اسرائیل را فراهم ساخت.
دنیا در وداع باشکوه سردار عزیز بیعت مجدد مردم عزیز ایران را با ولایت مشاهده کرد و ان‌شاءالله در انتخابات امسال باری دیگر مردم با حضور در کنار صندوق ها، به انقلاب و نظام رأی خواهند داد.

استاد عزیز، آمده‌ایم تا از شما راهنمایی بگیریم که در تنگناها و فتنه ها چگونه بصیر باشیم و پشتیبان ولایت فقیه؛ آمده‌ایم تا از شما بیاموزیم و یاد بگیریم عمار ولایت بودن را!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: