به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
حسن رحیم پور ازغدی:
برجام از نظر اقتصادی و سیاسی خیلی ضرر دارد اما از نظر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برای ما ثمره‌های بسیاری داشت. ملت را نسبت به دشمن آگاه‌تر کرد. یک خوبی دموکراسی این است که همیشه ملت احساس مسئولیت می‌کند. به خاطر همین اگر مردم تصمیم غلط بگیرند، باز هم با احساس مسئولیت آن را درست می‌کنند
"خیبرآنلاین" - حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در جواب کسانی که می‌گویند که ما حساسیت اعتقادی نداریم، یعنی لزومی ندارد حاکم عادل باشد، حکومت که عادل باشد خروجی مثبت است. می گویند در عالم سنت توجه بیشتر روی صفات شخصی بوده، ولی در عالم مدرن صفات ساختاری مطرح است.

به گزارش دانشجو، وی در ادامه افزود: در عالم شیعی اصال تفکیکی نبوده، منتها تاکید هم شده که سیستم بستر کار است و کارکنندگان همان افراد هستند، ولی وقتی فردی از نظر ایدئولوژیک اختلاس را بد نمی‌داند و زرنگی می‌داند پس چه می‌شود؟ بسیاری از دزدی‌های بزرگ توسط آدم‌های سیاسی صورت می‌گیرد و حتی با استفاده از قانون اختلاس می‌کنند. پس صفات شخصی لازم و مهم است، اما کافی نیست.

رحیم پور ازغدی در جمع دانشجویان گفت: اول خودت عادل و آزاد باش، آگاه باش، تا آزاده نباشی نمی‌توانی برای دیگران آزادی بیاوری! باید در رفتار و سلوک دیده بشود اول خودت را اصلاح کن! اگر کسانی رابطه شان با خدا را اصلاح نکنند محال است رابطه شان با مردم را اصلاح کنند؛ یعنی وقتی ثبات شخصیتی نداشته باشند نمی توانند برای مردم کاری بکنند. از مردم برای مصالح خود استفاده می‌کنند و الا کسانی سرکار می آیند که مصالح خود را فدای دین و مردم نمی کنند بلکه دین و مردم فدای مصالح آن‌ها می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان کرد: شکل انتخاب و رای گیری مثل سوسیال دموکراتیک و لیبرال دموکراتیک یکسان است، اما مبنا و اصول متفاوت است. سوالی که هست، اولا حزب برای منافع مشترک باشد یا مصالح مشترک؟ ممکن است در یک حزب، اختلاس جز منافع مشترک باشد، ولی ممکن است جز مصالح مشترک نباشد! منافع گاهی می‌تواند مصلحت باشد یا نباشد؟! باید دنبال مصلحت و منافع حقیقی باشیم.

وی گفت: مفاهیم را نباید نسبی و منفعتی ساخت! مفاهیم نباید سلیقگی باشد. همان طور که استکبار جهانی عمل می‌کند ضد استکبار هم باید جهانی عمل کند نه ملی! باید بسیاری از موانع در صحنه سیاست حل شود. ولی فقیه اشکالات را می‌بیند، ولی علاوه بر آن بر ده‌ها مسائل دیگر نیز واقف است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: ما مطالبه گریم، ولی طلبکار نیستیم؛ ما بدهکاریم! باید ببینیم در این نقطه که هستیم چه کنیم؟ ما وارثانی هستیم که کاری نکرده ایم و سرسفره آماده نشسته ایم. باید نقد کرد، ولی نق نزنید؛ کار کنید.

وی در ادامه افزود: دانشجو گروه فشار است ولی در جهت مثبت یا منفی؟ نباید اجازه دهیم حاشیه بر متن مقدم شود. کاری نکنیم بین مردم و نظام فاصله بیافتد. کاری نکنیم مردم مأیوس شوند. همه اینطور نیستند. اهتمام به کار متراکم و انقلابی داشته باشید. دست از نظارت و نقد، سوال و اعتراض درست قانونی برندارید. دست از امر به معروف و نهی از منکر برندارید. اسلام توصیه کرده است شیعه حقیقی کسی است که پیرو مساوات و مواسات (دیگران را در غم خود شریک کنید و غم دیگران را در غم خود شریک کنید) باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به نظر من برجام از نظر اقتصادی و سیاسی خیلی ضرر دارد اما از نظر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برای ما ثمره‌های بسیاری داشت. ملت را نسبت به دشمن آگاه‌تر کرد. یک خوبی دموکراسی این است که همیشه ملت احساس مسئولیت می‌کند. به خاطر همین اگر مردم تصمیم غلط بگیرند، باز هم با احساس مسئولیت آن را درست می‌کنند. در ارتباط با ادوار قبلی یک تشکل باید در نظر گرفت که هر دوره‌ای باید استقلال فکری داشته باشند، ولی باید در نظر گرفت که همه مسئول هستند، ولی ارتباطات باید محفوظ بماند.

رحیم پور ازغدی در پایان گفت: انقطاع در ادوار تشکل نباید دیده شود. نقد، آسیب شناسی و مشاوره باید باشد اما در بحث دخالت کردن ادوار گذشته باید در نظر گرفت که تشکیلات برای خود سازوکار دارد. اگر رعایت نشود تشکیلات می‌پاشد. کاری نکنید تشکیلات متلاشی شود، ارتباط باشد، همه باشند، اما طرز ارتباط درست باشد. دور نزنیم. قدرت تحمل و مدارا داشته باشیم. تقوای تشکیلاتی می‌گوید مدارا کن، تحمل کن وگرنه از هم می پاشید، آزاداندیش باشید ولی منضبط باشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: