به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
"خیبرآنلاین" - آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم کشورمان، در واکنش به بیانیه اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی -FATF- که ایران را به علت عدم پذیرش 2 لایحه پالرمو و CFT در لیست کشورهایی قرار‌ داده است که روابط تجاری با آنها ریسک بالایی دارد، گفته‌اند: «در مورد FATF نظر دولت و مجلس مشخص بود و همه اقدامات اجرایی را انجام داد و لوایح 4گانه از جمله 2 لایحه پالرمو و CFT را نیز به تصویب رساند. قصد دولت، اعلام تصمیم جدی نظام در مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان‌یافته و تامین مالی تروریسم بود... تلاش ما این بود اجازه ندهیم علیرغم اینکه پیشتاز مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم، توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض این اقدامات معرفی بشویم»! ایشان در ادامه اظهار داشته‌اند: «در هر حال FATF‌ عدم تصمیم جمعی خارج  از اختیار دولت و مجلس را بهانه قرار ‌داده و مصوبه‌ای خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد که همانگونه که انتظار می‌رفت، موجب خرسندی آمریکا شد و توجیه‌گر تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی خواهد بود. اینک وقت آن است آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضعگیری غیرکارشناسانه خود باشند»!

اظهارات جناب روحانی درباره عواقب خودداری ایران از پذیرش 2 لایحه پالرمو و CFT در حالی است که:

۱- آقای دکتر همتی رئیس‌کل محترم بانک مرکزی که اولاً یک اقتصاد‌دان برجسته و ثانیاً عضو کابینه است، به صراحت اعلام می‌کند که «تصمیم اجلاس FATF تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت» و بدیهی است که در این میان، نظر کارشناسانه ایشان قابل قبول‌تر خواهد بود و تعجب‌آور است که جناب روحانی نظر رئیس ‌بانک مرکزی خود را قبول ندارد؟!

۲- آقای روحانی می‌فرمایند «تلاش ما این بود اجازه ندهیم علیرغم اینکه پیشتاز مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم، توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض این اقدامات معرفی بشویم»، این تلاش قابل تقدیر است ولی پذیرش 2 لایحه مورد اشاره نه فقط کمترین نقشی در تامین نظر ایشان ندارد، بلکه عرصه را از آنچه هست نیز تنگ‌تر خواهد کرد؛ زیرا مدتهاست که‌ بانک‌ها و شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌های ثانویه آمریکا و از ترس جریمه‌های سنگین حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند. بنابراین پذیرش 2 لایحه پالرمو و CFT تاثیری در تغییر این وضعیت ندارد. از سوی دیگر، تنها تعدادی از بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به صورت پنهان و دور از نظارت آمریکا با ایران روابط تجاری دارند که اصرار آمریکا بر تصویب لوایح یادشده برای مسدودکردن این آب باریکه است. به بیان دیگر، از آنجا که با تصویب لوایح مورد اشاره، تمامی تراکنش‌های بانکی و تجاری کشورمان در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد، شرکت‌ها و بانک‌های یادشده به آسانی از سوی آنها شناخته شده و روابطشان با ایران مسدود خواهد شد.

این نکته‌ای است که سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و کارگردان اصلی کمپین فشار حداکثری علیه ایران، در نشست ‌اندیشکده FDD به صراحت مطرح کرده و پیوستن کامل ایران به FATF را برای جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها از سوی ایران، ضروری دانسته است و به همین علت است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نه یک‌بار و 2 بار، بلکه چندین‌بار بر ضرورت پذیرش کامل FATF از سوی ایران تاکید ورزیده است.

۳- فرموده‌اند «اینک وقت آن است که آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضعگیری غیرکارشناسانه خود باشند»! که با توجه به توضیح فوق‌الذکر، باید جناب روحانی قدردان منتقدان FATF نیز باشند چرا که اجازه ندادند فاجعه دیگری نظیر برجام به ملت و نظام تحمیل شود.

۴- این سخن رئیس‌جمهور محترم که می‌خواهند بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیرند، نیز قابل فهم نیست! اولاً در مقابل آن همه امتیازات نقدی که در مذاکرات هسته‌ای به آمریکا دادید، غیر از فاجعه برجام چه دستاوردی داشته‌اید و آمریکا به کدام تعهدش عمل کرده است که حالا با پذیرش لوایح ذلت‌بار پالرمو و CFT در پی آن هستید؟! و ثانیاً مگر قرار است ملاک حرکت و قانونگذاری ما، گرفتن بهانه‌ها از دست آمریکا باشد؟! اصلی‌ترین بهانه آمریکا علیه کشورمان موجودیت جمهوری اسلامی ایران است. آیا جناب روحانی بر این باورند که باید از اسلام و انقلاب و نظام و مردم دست بکشیم تا بهانه به دست آمریکا نداده باشیم؟!


* حسین شریعتمداری
مدیرمسئول روزنامه کیهان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
0
0
ایران قبل از تیر ماه سال 95در لیست سیاه fatfقرار داشت که هیچ مشکلی نبود مشکل ما که از گرانی دلار وتورم است از زمانی آمد که ایران از لیست سیاه fatfدر تیرماه سال 95خارج شد دلار در اذر ماه سال 1395 شش هزار تومان شد موسسه مالی کاسپین ورشکسته شد و آقای سیف با افزایش هشت درصدی سود بانکی از پانزده به بیست و سه تورم را به خاطر انتخابات 96کنترل کردند و اما بعد از انتخابات 96در زمستان و قبل از خروج امریکا از برجام دقت کنید قبل از خروج امریکا از برجام اثر خروج از لیست سیاه fatf بر اقتصاد ایران گرانی دلار بود که پدیدار شد، خواسته فتنه گران و دراویش گنابادی در زمستان 96 که فتنه کردند گرانی دلار بود این گرانی دلار به پشتوانه خروج ایران از لیست سیاه fatf ممکن بود مشکل عمده مردم گرانی دلار است مشکلات دیگر مثل آسیب های اجتماعی و بی عدالتیهای قضایی که ناشی از سربازگیری باندها و مافیا از جامعه است و در بستر بیکاری ممکن میشود در رده های بعدی قرار میگیرند که در ایران این مسئله آسیب اجتماعی وخامت اوضاع دارد،گام اول در ایران باید ورود نرخ دلار به کانال شش هزار تومان باشد که با ورود به لیست سیاه fatf ممکن میشود نه رفع تحریم و خروج از لیست سیاهfatf اتفاقا شرایط کنونی کشور طوری است که تحریمها اثر گرانی دلار را بهتر خنثی میکند چون اگر تحریم نباشد بیش از آنکه دلار وارد شود سرمایه خارج میشود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: