به‌روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وزارت بهداشت کشورمان آمار دقیقی از تعداد مبتلایان ندارد و تنها افرادی را که قطعی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام می‌کند. همین امر باعث گمانه زنی و شایعاتی در فضای مجازی شده است. از طرفی برای حفظ آرامش جامعه نباید به این آمارها، به دلیل نداشتن سندیت کافی توجه نمود
"خیبرآنلاین" - این روز‌ها انتشار ویروس کرونا در کشورمان بازار شایعه پراکنی را در فضای مجازی و رسانه‌ها بسیار داغ کرده است. فرصت طلبانی که هر لحظه در کمین اخبار نشسته‌اند تا به محض انتشار به نفع خود تحلیل و تفسیر کنند. با این وجود فضای رسانه‌ای به بستری خطرناک برای دنبال کردن اخبار کرونا تبدیل شده.

به گزارش الف، در شرایط فعلی سواد رسانه‌ای مخاطبان است که می‌تواند درست و غلط پیام را راستی آزمایی کند. تصویری که رسانه از جهان واقعیت به ما نشان می‌دهد، اغلب دست‌کاری شده است. تشخیص واقعیت با توجه به نحوه‌ی انعکاس آن در رسانه، در مفهوم سواد رسانه‌ای نهفته است؛ حال شناخت چند شاخص می‌تواند راه‌گشا باشد و روشنگری کند.

خالق این پیام چه کسی است؟
هدف از انتشار این پیام چیست؟
از چه تکنیکی برای جذابیت این پیام استفاده شده؟
رسانه‌های دیگر این پیام را چگونه منتقل کردند؟
تفکر قالب رسانه چیست؟
این رسانه از نظر مالی به کجا وابسته است؟

هرچه سطح سواد رسانه‌ای بالاتر باشد بر روی اثربخشی و درک مفاهیم تاثیر می‌گذارد.

مشاهده اخبار چند روز گذشته این نکته را ثابت می‌کند. به عنوان مثال ویدیو منتشرشده از یک فرد با باورهای غلط مذهبی در حرم مطهر امام رضا(ع) که هم باعث وهن مذهب شد و هم اتهاماتی را به مکتب شیعه وارد کرد، لزوم شناخت پیشینه افراد را در پیام تائید می‌کند. این فرد یکی از پیروان مکتب دروغین شیرازی است که بارها درباره تندروی‌های این جریان فکری سخن گفته شده و به شیعه انگلیسی معروف شده است.

ویدیو‌های تخریب کننده از مراجع عظام تقلید که با تقطیع سخنان آنها همراه است، نمونه دیگری از این نیاز واضح است یا شایعاتی در مورد میزان فوتی‌ها و مبتلایان به این ویروس که خود بسیار جای بحث دارد. اگرچه که با توجه به اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، میزان تلفات این بیماری ۲% است و در ایران آمار فوتی‌ها با تعداد مبتلایان صدق نمی‌کند؛ لازم است به این نکته اشاره کرد که وزارت بهداشت کشورمان آمار دقیقی از تعداد مبتلایان ندارد و تنها افرادی را که قطعی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام می‌کند. همین امر باعث گمانه زنی و شایعاتی در فضای مجازی شده است. از طرفی برای حفظ آرامش جامعه نباید به این آمارها، به دلیل نداشتن سندیت کافی توجه نمود.

توجه به همین ساده انگاری‌ها باعث کنترل شایعات بی اساس در شرایط ملتهب جامعه می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: