به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آیین نامه داخلی مجلس درباره وظایف هیئت رئیسه سنی است که به "اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت" اشاره کرده است
"خیبرآنلاین" - انتخابات مجلس یازدهم روز ۲ اسفند برگزار و ۲۰۸ حوزه انتخابیه نمایندگان خود برای یازدهمین دوره که مجلس شورای اسلامی خردادماه سال ٩٩  آغاز به کار خواهد کرد، را شناختند.

به گزارش تسنیم، براساس اعلام ستاد انتخابات کشور تاکنون نتیجه قطعی ۱۹۷ حوزه انتخابیه نیز مشخص و انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه نیز به دور دوم کشیده شده است؛ اما در این میان انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در هر دوره یکی از جالب توجه‌ترین و مهمترین اتفاقات خانه ملت است.

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با رای مستقیم نمایندگان مجلس برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود و با توجه به آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تکرار اعضای هیئت رئیسه مجلس منع قانونی ندارد. رئیس مجلس، رئیس هیئت رئیسه نیز بوده و وظیفه اداره مجلس را به عهده دارد و در صورت حضورنداشتن وی در جلسه، به ترتیب نواب اول و دوم رئیس عهده‌دار این سمت هستند.

اما در ابتدای شروع به کار هر دوره مجلس و پیش از انتخاب هیئت رئیسه اصلی، هیئت رئیسه سنی سکان امور را بر دست می‌گیرد در واقع مسن‌ترین و جوان‌ترین منتخبین مردم در خانه ملت جلسات مجلس را اداره خواهند کرد تا هیئت رئیسه دائم برای مدت یکسال انتخاب شود.

براساس آیین نامه داخلی مجلس "مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‏ عنوان نائب‌ رئیس و 2 نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‏‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‏‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‏‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد. اعلام هیئت رئیسه سنی با معاونت قوانین مجلس است."

ماده دیگری از آیین نامه داخلی مجلس نیز درباره وظایف هیئت رئیسه سنی است که به "اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت" اشاره کرده است.

با انتخاب شدن تعداد زیادی از منتخبین مجلس یازدهم می‌توان مشخص کرد که در مجلس آینده هیئت رئیسه سنی متشکل از کدام نمایندگان است که در جدول زیر اسامی این نمایندگان را مشاهده می‌کنید:


نام و نام خانوادگیسمت در هیئت‌رئیسه سنیمتولدحوزه انتخابیه
 سیدرضا تقویرئیس١٣٢٥تهران
سیدمصطفی آقامیرسلیمنایب رئیس١٣٢٦تهران
روح الله نجابتعضو هیئت رئیسه۱۳۶۸شیراز
محسن فتحیعضو هیئت‌ رئیسه۱۳۶۶سنندج
سینا کمالخانیعضو هیئت‌ رئیسه۱۳۶۶تفرش

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: