به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
همیشه تلاش کرده‌ایم نسبت به مهار لغزش‌ها و رانش‌های خاک در جاده‌ها اقدام کنیم اما به هر حال عبور از البرز است و در زمانی که شدت بارش‌ها زیاد باشد، با چنین لغزش‌هایی در این محورها مواجه هستیم
"خیبرآنلاین" - خیرالله خادمی با انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست و غلط برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر ایجاد جو ناامیدی بین مردم، اظهار داشت: در حالی که 2 روز پیش ‌در منطقه 4 آزادراه تهران - شمال‌ ریزش و لغزش خاک رخ داد، اما برخی رسانه‌های خارجی به دروغ این لغزش خاک را به منطقه یک آزادراه تهران - شمال نسبت دادند و اعلام کردند‌ این مسیر 2 هفته پس از افتتاح ‌دچار مشکل شد‌ در حالی که منطقه 1 آزادراه تهران - شمال هیچ مشکل فنی ندارد و زیر بار عبور ترافیک است.

به گزارش فارس، معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: منطقه 4 آزادراه تهران - شمال از سال 91 و حدود 8 سال است زیر بار عبور ترافیک است.

وی اظهار داشت: محدوده‌ای که ریزش خاک در آن صورت گرفته است، منطقه 4 آزادراه تهران - شمال حد فاصل مرزن‌آباد به سمت چالوس در کیلومتر 600+13 این آزادراه است؛ ‌لغزشی به طول 200 متر در آن مقطع جاده صورت گرفته و لغزش و ریزش ترانشه‌های بالادست، موجب شده است باند برگشت آزادراه در مسیر چالوس به مرزن‌آباد، مسدود شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد:‌ آزادراه‌ها بر 2 گونه است، برخی را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌سازد و شرکت آزادراه بهره‌برداری می‌کند و برخی را هم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌برداری می‌کند، این آزادراه توسط شرکت آزادراه‌ در حال بهره‌برداری است و بنیاد مستضعفان بهره‌بردار آن محسوب می‌شوند.

خادمی افزود: در جهت اینکه بررسی کنیم جزئیات لغزش چگونه است و اینکه آیا سطح لغزش بالاتر از سطح فعلی جاده است و یا پایین‌تر از سطح فعلی جاده،‌ امروز کارشناسان و مشاوران ذیربط از منطقه بازدید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد: چنانچه سطح لغزش بالاتر از سطح جاده باشد نیازمند سبک‌سازی لایه‌های ریزشی از بالادست است و کار ساده است و به سرعت انجام می‌شود اما اگر سطح لغزش زیر سطح جاده فعلی باشد، نیازمند این است که بدنه آزادراه و جسم راه را تثبیت کنیم که این نیازمند کار بیشتر و در احجام بزرگتری است.

وی گفت: پس از بررسی کارشناسی و ارائه راه‌حل‌های تثبیت منطقه، عملیات ریزش‌برداری و سبک‌سازی ترانشه‌های ریزشی از بالادست را آغاز می‌کنیم‌.

خادمی درباره علت وقوع این لغزش بیان کرد: ‌با توجه به اینکه ترانشه‌های این منطقه خاک رسی است و منطقه، منطقه‌ای باران‌خیز و پربارش است، در بررسی‌های اولیه مشخص که ‌علت این لغزش، نفوذ آب در بارش‌های شدید اخیر به لایه‌های خاکی‌ است در عین حال بررسی‌های دقیق‌تر توسط کارشناسان ذی‌ربط صورت می‌گیرد و دلیل اصلی وقوع این لغزش اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوع ترانشه‌های این منطقه (منطقه 4 آزادراه تهران-شمال) و خصوصاً بافت زمین‌شناسی کل آن منطقه در البرز، اینگونه است. همچنین در محورهای هراز، فیروزکوه و کندوان با چنین لغز‌ش‌هایی مواجه هستیم و این با توجه به جنس البرز است و خصوصاً وقتی به‌ استان مازندران نزدیک‌تر می‌شویم، این لغزش‌ها بیشتر هم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: لغزش و رانش خاک در بافت‌های زمین‌شناسی رشته کوه البرز در همه جاده‌هایی که از این رشته‌ کوه عبور می‌کند، پیش از این رخ داده است، در جاده‌هایی که از سال‌های دور هم در البرز ساخته شده است شرایط ریزش وجود دارد و لغز‌ش‌های متعددی هم در گذشته در محورهای هراز، فیروزکوه و کندوان داشته‌ایم، سال‌ها پیش 2 میلیون مترمکعب در محدوده‌ای در محور هراز ریزش داشته‌ایم.

خادمی اضافه کرد: با این حال ‌همیشه تلاش کرده‌ایم نسبت به مهار لغزش‌ها و رانش‌های خاک در جاده‌ها اقدام کنیم اما به هر حال عبور از البرز است و در زمانی که شدت بارش‌ها زیاد باشد، با چنین لغزش‌هایی در این محورها مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه این اتفاق (لغزش خاک در منطقه 4 آزادراه تهران-شمال) خسارت جانی نداشته است،‌ گفت: در حال بررسی میزان هزینه بهسازی و بازسازی مسیر هستیم اما در برآورد اولیه حدود 150 هزار مترمکعب خاکبرداری لازم است اما باید بررسی‌های دقیق‌تر انجام شود و اگر نیازمند ترمیم جسم جاده باشد، کار ما بیشتر هم خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: