به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بسیاری از شرکت های دانش بنیان به حوزه تولید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها ورود پیدا کرده اند
"خیبرآنلاین" - دکتر مصطفی قانعی در نشست خبری که در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، از موفقیت یک ترکیب درمانی خبر داد و گفت: طی تحقیقاتی که محققان در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) انجام دادند، مشخص شد که 3 داروی درمان ضایعات ریوی در بهبودی بیماران کرونایی تاثیر دارد.

به گزارش مهر، وی گفت: پردنی زولون، اذیترومایسین و ناپروکسن از جمله داروهایی هستند که در درمان ضدالتهابی ریه استفاده می‌شود.

وی گفت: این داروها را در 2 گروه مورد تست قرار دادیم که نتیجه نشان داد تاثیر زیادی در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد و مدت بستری آنها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: تحقیقاتی که از یک ماه گذشته روی ترکیب این داروها آغاز شده، نشان داد که این ترکیب می تواند در بهبودی سریعتر ضایعه ریه در بیماران مبتلا به کرونا تأثیر داشته باشد و همچنین باعث می شود که مدت زمان کمتری را بستری باشند.

وی با بیان اینکه مدت زمان بستری به واسطه استفاده از این داروها به چهار روز تقلیل یافت، اظهار داشت: بیماری کرونا تاکنون درمانی نداشته و ندارد اما استفاده از این داروها برای ضایعه ریه ای بوده و از آنجایی که ویروس کرونا ریه را درگیر می کند در صدد برآمدیم که این سه دارو را برای بهبودی سریع این بیماران استفاده کنیم.

دبیر توسعه زیست فناوری با تأکید بر اینکه این ضایعه به سرعت در کشور شناسایی شده و از داروهای ضدالتهاب برای درمان استفاده کرده ایم، تصریح کرد: این یک درمان ضد التهابی محسوب می شود؛ در این بیماری سه مسیر ریه ملتهب می شود که هر یک از این داروها مسیرهای ملتهب شده ریه را بهبود می بخشد.

قانعی با اشاره به گروه های بیماران در این تحقیقات، ادامه داد:  بیماران مبتلا به کرونا در دو گروه درمانی قرار گرفتند. یکی از این گروه ها دو دارو را به تجویز پزشک دریافت کردند و گروه دیگری دریافت نکردند. طی یک الی دو هفته مشخص شد که بیماران مبتلا به کرونا که از سه دارو استفاده کردند، مدت زمان کمتری را بستری شدند و سرعت بهبودی آنها بیشتر از بیمارانی بود که از این داروها استفاده نکردند. در این پروتکل درمانی ۲۸ نفر در گروه درمان قرار داشتند و ۳۱ نفر در گروه کنترل بودند؛ از این رو یک جمعیت ۶۰ نفره را تست کردیم و پزشک هم در انتخاب جمعیت هیچ دخالتی نداشت.

به گفته وی این بیماران ممکن بود برخی به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و غیره مبتلا بوده باشند و بعد از پذیرش در بیمارستان تحت نظر دو پزشک قرار می گرفتند.

قانعی تصریح کرد: علاوه بر اینکه میزان اقامت بیمار در بیمارستان کاهش یافت، ۴۰ درصد از این بیماران قبل از ۴ روز ترخیص شدند.

وی تأکید کرد: معاون وزیر بهداشت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر ستاد کرونا از این تحقیقات نیز مطلع هستند و نتیجه آن را به اطلاع وزیر بهداشت نیز رساندند.

قانعی تصریح کرد: در نهایت خوشبختانه این برنامه درمانی شروع شده ولی همچنان تحقیقات ادامه دارد و نتایج به زودی در مقاله ای منسجم منتشر خواهد شد تا مورد استفاده درمانگران و محققان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در این تحقیقات شاخص های التهاب در مبتلایان به کرونا را مورد بررسی قرار دادیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ترکیب این سه دارو باعث کاهش التهاب ریه در بیماران شد. از این رو مدت اقامت و بستری بیمار به صورت محسوس کاهش یافت.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با تأکید بر اینکه تازه شروع کار است، گفت: از الان این داروها را به پزشکان معرفی خواهیم کرد زیرا نتایج تحقیقات ما موفقیت آمیز بوده است اما باید این تحقیقات ادامه داشته باشد تا در نهایت بعد از مدت زمانی به  یک پروتکل درمانی کشوری تبدیل شود.

قانعی با بیان اینکه این 3 دارو در داروخانه ها موجود است، ادامه داد: بنا به تشخیص پزشک، داروها برای بیمار تجویز می شوند.

وی تأکید کرد: این درمان همچنان ادامه پیدا می کند تا شاهد ترخیص سریعتر بیماران مبتلا به کرونا باشیم.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر بسیاری از شرکت ها داروهایی را برای درمان کرونا معرفی می کنند که ما در حال بررسی آنها هستیم که آیا در بهبودی بیماران تأثیر گذار است یا خیر؛ ما تنها موفقیت ها را اعلام می کنیم.

قانعی در خصوص تولید کیت های تشخیص سریع کرونا نیز گفت: طی فراخوانی که از ابتدای اسفندماه با همکاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتشر کردیم، ۵۰ شرکت اعلام کردند که می توانند کیت های تشخیص سریع کرونا را تولید کنند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶ شرکت بعد از ارزیابی مورد تأیید قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: این شرکت ها قادر به تولید کیت های تشخیص سریع کرونا در مدت زمان کوتاه و با کیفیت بالا هستند که قراردادی با آنها منعقد شده است.

قانعی با بیان اینکه این دو شرکت کیت های خود را تحویل انستیتو پاستور داده اند، گفت: خوشبختانه انستیتو پاستور ایران این کیت ها را تأیید کرده و قرار است سازمان غذا و دارو نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه بعد از تأیید سازمان غذا و دارو تا هفته آینده دو شرکت می توانند کیت های تشخیص کرونا را وارد بازار کنند، اظهار داشت: این کیت ها براساس نیاز به تولید می رسند، اگر تا پایان فروردین ماه نیاز به این کیت ها وجود داشته باشد مجدداً شرکت ها وارد پروسه تولید خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه نیاز این کیت ها دلیل اصلی تولید خواهد بود، اظهار داشت: بدان معنا که اگر نیازی برای تشخیص کرونا وجود نداشته باشد این شرکت ها تولید نمی کنند و تولید بسته به نیاز است.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه همچنین 1 شرکت دیگر از یزد، 2 شرکت از تهران و 3 شرکت از اصفهان به حوزه تولید کیت های تشخیص کرونا ورود پیدا کردند و مورد تأیید هستند، گفت: خوشبختانه نگرانی برای تشخیص سریع  کرونا با این کیت ها در ماه های آتی نخواهیم داشت و علاوه بر آن 2 شرکت که در حال تأیید سازمان غذا و دارو هستند، ۶ شرکت دیگر نیز ورود پیدا کردند.

قانعی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان به حوزه تولید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها ورود پیدا کرده اند، ادامه داد: معاونت علمی از شرکت های تولید کننده این محصولات حمایت می کند.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه لیستی از تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها توسط معاونت علمی تهیه شده است، تصریح کرد: تا ۶ ماه آینده برخی از این نیازها توسط دانش بنیان های داخلی تأمین خواهد شد.
برچسب ها: دارو ، درمان ، کرونا ، ویروس ، کیت ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: