به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بازیگری که بنا است شخصیتی را در زیرخاکی ایفا کند، هادی حجازی فر است. از گریم حجازی فر در این سریال می توان حدس زد که نقش یک ساواکی را بازی می کند و شاید نقشی شبیه به نقش او در سریال نفس است! نقشی جدید در کارنامه کاری این بازیگر. او که با ایستاده در غبار، ماجرای نیم روز و لاتاری و چند کار دیگر به یکباره شناخته شد، در صورتی که یکی از بازیگران خوب تئاتر بود اما به سیاق همیشه بعد از اولین کار تصویری مردم او را شناختند و به شهرت رسید، طوری که این روزها پای ثابت تعدادی از سریال ها و فیلم ها است
"خیبرآنلاین" - در گذشته مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان و نوروز از جمله زمان هایی بودند که رقابت های سرسختی بین سازندگان سریال ها در این مناسبت به چشم می‌خورد. به همین دلیل نیز بسیاری از کارگردان ها و تهیه کننده ها و بازیگران در تلاش بودند تا بهترین کارهای خود را در این ایام روانه آنتن تلویزیون کنند، تا جایی که یکسری از این کارگردان‌ها به کارگردان‌های مناسبتی ساز تبدیل شدند و سریال‌هایی را ساختند که با مناسبت مربوطه هماهنگی داشت و فضای ماه رمضان در آنها دیده می‌شد یا اینکه محوریت روی محتوای مناسب اخلاقی و مناسک ماه رمضان بود و گویی که حال و هوای ماه رمضان داشتند.

به گزارش فارس، سریال «زیر خاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیه کنندگی رضا نصیری نیا در ماه رمضان هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود.

با گذشت زمان و رشد سریال سازی در تلویزیون دیگر کمتر سریال ها ردی از مناسبت هایی مثل ماه رمضان یا نوروز دارند، یا اینکه سریالی درام در نوروز پخش می شود که این دیگر اوج ساختارشکنی است! مثال های بارز این سریال های ماه رمضان سال ۹۸ هستند، شبکه ۱ در سال گذشته سریال عاشقانه در بستر تاریخ را برای این ایام در نظر گرفت. «از یادها رفته» عنوان سریالی بود که روایتی عاشقانه داشت و گویی که برای مناسبت دیگری ساخته شده بود. شبکه دو سریال «دلدار» که ساخته برادران محمودی بود را پخش کرد و در آن به انتقام و قصه های عاشقانه پرداخته شده بود. اما تنها سریالی که با مضمون ماه رمضان همخوانی داشت، سریال «برادر جان» به نویسندگی سعید نعمت الله بود که در آن داستان برادری و همخونی و مال حلال و حرام را به خوبی نشان داده بود.

امسال بنا است در ماه مبارک رمضان 4 شبکه سریال پخش کنند. شبکه 5 سریال طنز «پدر پسری» محتوای خانوادگی و اجتماعی دارد و درباره یک پسر دانشجو و دغدغه‌های زندگی شخصی و اجتماعی او است. شبکه 3 سریال «سرباز» را برای پخش دارد که محوریت آن درباره زندگی یک سرباز ضمن خدمت است. شبکه 2 نیز فصل سوم سریال «بچه مهندس» را آماده پخش دارد که آن هم به زندگی کودکان پرورشگاهی می پردازد، اما سریال «زیرخاکی» که قرار است ماه رمضان امسال از شبکه یک سیما پخش شود یکی دیگر از همین سریال ها است که البته از ابتدا قرار نبود تا در ماه رمضان پخش شود.

قبل از شیوع کرونا در کشور، قرار بود سریال «زیر خاکی» در ماه رمضان از شبکه سه پخش شود و «نون خ» مهمان شب های رمضانی مردم باشد. اما بعد از کرونا و در حالیکه گروه تصویربرداری نون خ دیگر نتوانستند تولید را ادامه دهند، قرار شد تا این سریال در ۱۷ قسمت و قبل از رمضان از شبکه یک پخش شود و سریال زیر خاکی که برای شبکه سه بود به شبکه یک آمد.

 دقیقا در روزهایی که تیزر این سریال بارها از شبکه های مختلف سیما پخش شد اما حاشیه ای بوجود آمده برای یکی از بازیگران خانم این سریال باعث شد که پخش این سریال تعلیق شود. اما روز گذشته مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم اعلام کرد که این سریال در ماه رمضان پخش می شود.

در چند سال گذشته که جلیل سامان برای شبکه 3 کارگردانی چند سریال را به عهده داشت مخاطبان نیز به خوبی با فضای سریال های او آشنا شدند. سامان در سریال قبلی خود به نام‌های ارمغان‌تاریکی، پروانه و نفس سه گانه ای از سریال های او بود که فعالیت سازمان مجاهدین خلق را نشان می داد و در خلال آن رابطه عاشقانه بین افرادی که عضو این سازمان بودند برقرار می شد و همین بار درام سریال را بالا برده و مخاطب را با خود همراه می‌کرد. سومین سریال از این سه گانه نفس نام داشت که در ماه رمضان چند سال پیش از شبکه سه پخش شد و باز هم در ادامه بحث عدم همخوانی محتوای سریال با مناسبت ماه رمضان قرار گرفت.

سامان برای ماه رمضان امسال سریال زیر خاکی را کارگردانی و نویسندگی کرده است و شواهد می‌گوید که او فضای کاری خود را از قصه زندگی فعالان مجاهدین خلق به سمت سریالی با درون مایه کمدی برده است. مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی» کمدی شیرین در بستر تاریخ معاصر و انقلاب است و دوران پهلوی و ساواک را با لحنی متفاوت به تصویر کشیده است و تحولات جامعه را در سال های پایانی دهه ۵۰ نشان می دهد. قصه این مجموعه درباره مردی است که دنبال «زیرخاکی» است و برای یافتن گنج درگیر ماجراهای خنده داری می شود.

«زیرخاکی» از شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورد و در محله باغ آذری تهران، خانه هایی در مرادآباد، شهرک غزالی، بیمارستان و کلانتری و پایگاه هوایی شهید لشگری مهرآباد ضبط شده است.

این سریال در 2 فصل ۲۵ قسمتی ساخته شده است و هر 2 فصل در ادامه یکدیگر روایت می شوند. نقش اول مرد سریال زیرخاکی به عهده پژمان جمشیدی و نقش اول زن را ژاله صامتی عهده‌دار است و هادی حجازی‌فر، نادر فلاح، امید روحانی، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده  و.‌.. نیز در این سریال ایفای نقش می‌کنند. «زیرخاکی» از آثاری است که سعی دارد بخشی از فرآیندهای اجتماعی کشور را با نگاهی متفاوت روایت کند.

جلیل سامان در این سریال برخلاف تصور نقش اصلی اش را به پژمان جمشیدی سپرده است. فارغ از فوتبالیست بودن وی و حواشی که بعد از آمدنش سمت بازیگری شکل گرفت، جمشیدی بازیگر خوبی است و هرکارگردانی بسته به نوع تفکر خود می تواند بازیگرانش را انتخاب کند. در زیرخاکی نیز  سامان ترجیح داده بار طنز سریالش را بر دوش جمشیدی بگذارد. جمشیدی در این سریال 4 گریم دارد که در هر کدام از آنها به یک چهره و فیزیک متفاوت ظاهر شده است.

دیگر بازیگری که بنا است شخصیتی را در زیرخاکی ایفا کند، هادی حجازی فر است. از گریم حجازی فر در این سریال می توان حدس زد که نقش یک ساواکی را بازی می کند و شاید نقشی شبیه به نقش او در سریال نفس است! نقشی جدید در کارنامه کاری این بازیگر. او که با ایستاده در غبار، ماجرای نیم روز و لاتاری و چند کار دیگر به یکباره شناخته شد، در صورتی که یکی از بازیگران خوب تئاتر بود اما به سیاق همیشه بعد از اولین کار تصویری مردم او را شناختند و به شهرت رسید، طوری که این روزها پای ثابت تعدادی از سریال ها و فیلم ها است. از دوپینگ گرفته تا و نفس و به وقت شام و... تا جایی که در یک سریال رمضانی در 2 نقش ظاهر شده است.

عوامل اصلی «زیرخاکی» عبارتند از تهیه‌کننده: رضا نصیری نیا، نویسنده و کارگردان: جلیل سامان، برنامه‌ریز: حسین دیردار، دستیار کارگردان: رضا شریفی، مدیر فیلمبرداری: بهنام کریمی، فیلمبردار: حمیدرضا رضایی، طراح گریم: عباس عباسی، طراحان لباس: مه‌لقا ناقد و الهام شعبانی، مدیر صدابرداری: جواد مقدس، طراح صحنه: محسن خدابخشی، صداگذاری و میکس: محمد کشفی، تدوین: بهزاد مصلح، مسئول جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، منشی صحنه: آرزو نیک پور، مدیران تدارکات: حسین لنجابی و مهدی آقامحمدی، عکاس: مهسا طیب طاهر، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: