به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
قیمت انواع ارز در بازار در دو هفته گذشته روندی افزایش یافته است و امروز نرخ دلار به نزدیک 20هزار تومان رسیده و این التهابات هر چند گذرا می‌تواند به اقتصاد ملی آسیب وارد کند.
"خیبرآنلاین" - بازار ارز که از ابتدای خردادماه روند صعودی اما بسیار کُند به خود گرفته بود در 10 روز پایانی فصل بهار به این روند شتاب بیشتر داد. وضعیت این بازار نابسامان شده به طوری که امروز نرخ هر دلار آمریکا به عنوان شاخص بازار ارز در صرافی‌های بانکی با رشد 791تومان همراه شد و هر دلار را به قیمت 19هزار و 593 تومان فروختند. قیمت یورو نیز مانند رشد قیمت دلار، با افزایش 803 تومانی به قیمت 21هزار و 697 تومان فروش رفت.

علت بالارفتن نرخ دلار چیست؟

به گزارش دانا، بازار ارز در حالی دچار التهاب شده است که کارشناسان نظر متفاوتی در مورد چرایی افزایش آن دارند؛ برخی معتقدند که رشد حجم نقدینگی که در سال گذشته حدود 31درصد بود باعث نوسانات نرخ ارز شده است البته بازارهای دیگر مانند بورس و طلا نیز همچنان نقدینگی سرگردان را به سمت خود جذب می‌کنند.
 
عده‌ای از کارشناسان می‌گویند کاهش بی‌سابقه صادرات نفت به علت تحریم که در سال گذشته رخ داد و شیوع ویروس کرونا که از اواخر بهمن ماه وارد کشور شد و باعث بسته شدن مرزها و افت شدید صادرات غیرنفتی بخصوص به کشورهای همسایه شده است؛ باعث کاهش ورودی ارز به کشور و عرضه آن در بازار شده است. نظر این کارشناسان با نظر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تا حدودی یکسان است.
 
براساس این گزارش، با عادی شدن وضعیت جامعه پس از محدودیت‌های کرونایی، تقاضا برای ارز افزایش یافته و در مقابل آن عرضه نیز کم شده است و این عامل باعث نوسانات نرخ‌ها در بازار ارز شده است. همچنین انتظار افزایش نرخ ارز باعث شده برخی صادرکنندگان و عرضه کنندگان ارز اقدام خود را به تاخیر بیندازند تا بتواند آن را با قیمت بالاتری بفروش برسانند.
 
اثر روانی دیگر علت افزایش قیمت ارز در بازار به شمار می‌رود که پس از اقدام سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس پس از گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواسته‌اند کاملاً با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. قرار است قطعنامه این سه کشور اروپایی طرف برجام که ظاهرا از حمایت آمریکا برخوردار خواهد شد، در نشست بعدی شورای حکام آژانس بررسی شود.
 
کارشناسان اعتقاد دارند اثر روانی این اقدام سه کشور اروپایی بهانه‌ای در دست بازارسازها ایجاد کرده است تا بازار را دچار التهاب کنند زیرا روابط بانکی ایران پیش از این قطع بوده و این اقدام جز اثر روانی و فضا سازی هیچ اثر دیگری ندارد.
 
سه علت بالا در کنار هم باعث افزایش و ایجاد نوسانات نرخ ارز شده که بانک مرکزی باید همکاری سایر دستگاه بتواند این روند را کنترل کند. البته کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز گذشته خود، نشستی ویژه با حضور رئیس مجلس و رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز برگزار کند.
 
در همین راستا مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد افزایش تحولات نرخ ارز، می‌گوید: شرایط کنونی بسیار سیال و داده‌های مرتبط در حال تغییر است؛ البته بخشی از مسائل امروز به دلیل ویروس کروناست که مانند خیلی از کشورها، صادرات را دچار مشکل کرد. ویروس کرونا باعث بسته شدن مرزها شد و صادرکنندگان در حمل و نقل دچار مشکل شدند و با مشکلات قبلی هم به علت تحریم مواجه بودیم که این موارد در کنار بحث انتظار افزایش قیمت، باعث شد میزان عرضه ارز توسط صادرکنندگان کم شود و بازار از جهت عرضه تحت فشار قرار بگیرد البته تقاضای ارز هم به دلیل کرونا و... کاهش یافته؛ مثلا سفرها انجام نمی‌شود و یا موارد مختلفی که این ایام تقاضا را تشدید می‌کرد، الان رخ نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: بخشی از افزایش نرخ دلار به دلیل شرایط روانی بازار و انتظار افزایش قیمت است که باعث ایجاد انتظاراتی در هر دو سمت عرضه و تقاضا شده و این عامل منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضای ارز در بازار شده است. متاسفانه تجربه سال 97 و 98 در بحث جهش ارزی را داشتیم که آثار تورمی آن در زندگی مردم رخ داد. با یاری خدا نخواهیم گذاشت آن اتفاق نامبارک در حوزه ارزی تکرار شود.

شوک بازار ارز موقت و گذراست
 
حسن روحانی رئیس جمهوری هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت تاکید کرد: شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد.  همه مسئولان اقتصادی کشور موظف به پیگیری و اجرای سیاست‌های مصوب برای کنترل ارز هستند.
 
وی با بیان اینکه بازگشت درآمدهای ارزی به کشور، بازار ارز را متعادل خواهد کرد، افزد: آنچه امروز دولت بدنبال آن است، هدایت نقدینگی براساس سیاست های پایدار در جهت تقویت تولید و پایه های اقتصاد مولد است.

نظر رئیس کل در مورد بازار ارز
 
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی  شب گذشته در بخش خبری 21 شبکه اول سیما در مورد دلایل گرانی قیمت دلار و وضعیت بازار ارز، گفت: به‌طور حتم اتفاقات ناشی از کرونا در 2 ماه اخیر و تضعیف ارزش افزوده فرآورده‌ها و نفت و... در التهابات بازار نقش داشته است.
 
وی با بیان اینکه بعد از بازگشایی مرزها، ناترازی بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شد، افزود: شوک ناشی از قطعنامه‌ای که بناحق علیه کشورمان صادر شد، گذراست...این نوسانات کوتاه‌مدت است و به‌زودی مهار می‌شود. وضعیت فعلی بازار ارز بیانگر شوک موقتی است و نمی‌توانیم برای شوک‌های موقتی، سیاست‌های پولی را تغییر دهیم اما تمام تلاش‌ خود را انجام می‌دهیم تا این شوک را کنترل کنیم. در روزهای آینده با تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نیما، اوضاع بهتر می‌شود.
در همین راستا اما بانک مرکزی نظر دیگری درباره افزایش نرخ ارز دارد به طوری که همتی رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل، 45 میلیارد دلار برگشته ولی هنوز 27 میلیارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پایان تیر فرصت دارند ارزهای صادراتی را برگردانند. طبق اعلام وزارت صمت، کارت بازرگانی افرادی که ارز خود را بازنگردانند، باطل می‌شود، ضمن اینکه بانک مرکزی هم اسامی برخی را به قوه قضاییه ارجاع داده است و اعلام هم می‌کند؛ ما روابط‌مان با صادرکنندگان دوستانه است.

در حالی که التهابات نرخ ارز در یک هفته گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است که یکی از علت‌های افزایش نرخ دلار می‌تواند افزایش نرخ ارز نیمایی باشد که روند صعودی در دو ماه اخیر داشت البته امروز اقدام صرافی‌های بانکی که عنوان مرجع نرخ ارز که نرخ آن را نسبت به روز گذشته حدود 800 تومان افزایش دادند جای سوال دارد زیرا این موضوع باعث تنس بیشتر در بازار ارز خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: