به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جزئیات جدیدی از پیگیری‌های پرونده فوت قاضی منصوری در رومانی را تشریح کرد.
"خیبرآنلاین" - جسد «غلامرضا منصوری» ساعت ۱۴:۳۰ روز جمعه سی‌ام خرداد، در لابی هتل دوک در بخارست رومانی پیدا شد؛ براساس آنچه «رسانه‌های رومانی» با استناد به نتایج اولیه کالبدشکافی، گزارش داده‌اند «مرگ او در اثر جراحات برخورد با سطحی سخت، رخ داده است».

به گزارش دانشجو، منصوری متهم ردیف نهم پرونده مرتبط با اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه بود؛ به گفته رسول قهرمانی نماینده دادستان، منصوری «یک ماه بعد از دستگیری طبری، تلفن خود را در ایران گذاشت و از ایران خارج شد.»



سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در خصوص اینکه چرا منصوری در رومانی در بازداشت نماند، اینگونه توضیح داده بود: «زمانی که برای یک متهم اعلان قرمز صادر شود، دادگاه کشوری که متهم در آن حضور دارد، بر اساس مستندات کشور درخواست‌کننده اعلان قرمز، برای محاکمه وی زمانی را تعیین می‌کند، نوبت دادگاه آقای غلامرضا منصوری نیز در تاریخ ۲۲ تیر تعیین شده بود، متهمی که برایش اعلان قرمز صادر شده، تحت نظر پلیس و قوه قضائیه آن کشور قرار خواهد داشت. همچنین متهم یا باید بازداشت شود و به زندان برود یا اینکه تحت‌الحفظ و ممنوع‌الخروج باشد، درباره آقای منصوری با توجه به شرایط کرونایی، حکم قاضی رومانی مبنی بر بازداشت وی در زندان نبود و برای ما نیز در نامه‌ای اعلام کردند که تا تاریخ برگزاری دادگاه، زیرنظر پلیس و قوه‌قضائیه خواهد بود و ممنوع‌الخروج است.»

این مقام انتظامی همچنین از مکاتبات پلیس در خصوص مرگ منصوری سخن گفت و افزود: «با توجه به تحت نظر بودن متهم، پلیس رومانی باید توضیح دهد که چه اتفاقی برای منصوری روی داده که منجر به مرگ وی شده است، منتظریم تا شرح ماوقع برای ما ارسال شود تا با هماهنگی قوه‌قضائیه سایر اقدامات را انجام دهیم.».

اما امروز و به فاصله حدود دو هفته‌ای از مرگ منصوری، سردار «هادی شیرزاد» رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، در گفت و گویی در مورد ابهامات و آخرین اخبار پرونده منصوری توضیحاتی را ارائه کرد.

سردار شیرزاد در پاسخ به این سوال که پلیس ایران دقیقا چه زمانی متوجه مرگ منصوری شد؟ گفت: بعد از این اتفاق، نامه‌ای از پلیس بین الملل بخارست به پلیس بین الملل تهران ارسال شد، در این نامه توضیحاتی در مورد مرگ منصوری داده و همچنین عنوان شده بود که این فرد خودکشی کرده و جنازه آن به واحد جنایی بخارست منتقل شده است، در این نامه هویت فرد فوت شده، غلامرضا منصوری عنوان شده بود.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، افزود: بعد از این اتفاق خبر به بازپرس پرونده مرتبط با منصوری منتقل شد، در مورد این حادثه قوه قضائیه سوالاتی داشت، مجموعه سوالات دستگاه قضا، به پلیس اینترپل ارسال و از پلیس بین الملل بخارست درخواست شد که اطلاعات تکمیلی را به پلیس بین الملل تهران ارسال کند.

شیرزاد با بیان اینکه یکی از درخواست‌های ایران از پلیس رومانی، اعزام یک تیم کارشناسی برای بررسی میدانی صحنه حادثه بود، اظهار کرد: پلیس رومانی خواهان پیگیری این درخواست از مسیر دیپلماتیک شد و به همین خاطر، از طریق قوه قضائیه درخواستی از مسیر دیپلماتیک برای کشور رومانی ارسال شد.

وی در خصوص نحوه ارتباط و تعامل با پلیس بین الملل رومانی برای پیگیری این پرونده، عنوان کرد: پلیس‌های بین الملل از طریق یک سامانه داخلی به نام «هر روز هفته و ۲۴ ساعته» دائما باهم در ارتباطند، در این سامانه اخبار و درخواست‌ها رد و بدل می‌شود و در خصوص مجرمین تبادل نظر می‌شود، پلیس اینترپل بخارست هم یکی از این پلیس‌ها است که ارتباط دائمی با پلیس اینترپل تهران دارد.

این مقام انتظامی در خصوص عملکرد پلیس بین الملل بخارست در این حادثه، عنوان کرد: پلیس رومانی در این ماجرا سعی کرد، آنچه که در توان داشته در اختیار پلیس بگذارد، اما گاهی به خاطر نیاز به مجوز مراجع قضایی و دادستانی رومانی محدودیت‌هایی به وجود آمده و آن‌ها اعلام کردند از مسیر دادستانی و دستگاه قضایی رومانی برای برخی هماهنگی‌ها و ارسال مستندات باید عبور شود. اما با وجود این محدودیت ها، مستندات متعددی را برای ایران ارسال کردند و علاوه بر این پیگیر هستند که درخواست‌های متعدد ما، هرچه زودتر به نتیجه برسد.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در خصوص برخی ابهامات و مطالب مطرح شده در خصوص زنده بودن منصوری، گفت: بعد از اعلام رسمی خبر این حادثه، بلافاصله از اینترپل بخارست در خصوص هویت فرد فوت شده و نحوه حادثه سوال شد و آن‌ها در مستنداتی که اخیرا مطرح کردند توضیح داده‌اند که فرد فوت شده، بر اساس مستندات و مدارکی که به همراه داشته تعیین هویت شده و مرگ این فرد را پلیس رومانی به نام غلامرضا منصوری تایید و برای ما ارسال کرده است.

وی البته این نکته را هم افزود: برای تعیین قطعی هویت فرد فوت شده، حتما به مستندات دیگری از جمله «دی ان ای» نیاز است، و درخواست پروفایل دی ان‌ای ارسال شده و پلیس اینترپل رومانی هم اعلام کرده که پروفایل دی ان‌ای در دست آماده سازی است و به زودی به ایران ارسال می‌شود.

این مقام انتظامی درخواست دیگر ایران را اعلام شرح کامل ماوقع، عنوان کرد و افزود: حضور تیم کارشناسی جنایی در محل حادثه، میدان عمل و مواضعی که مستندات این اتفاق در آنجا نگه داری می‌شود درخواست اصلی ایران بوده و همچنان پیگیر به نتیجه رسیدن این درخواست هستیم.

شیرزاد در خصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در خصوص عامل و یا عوامل مرگ منصوری نیز، عنوان کرد: تاکنون هیچ مستندی از سوی پلیس رومانی در خصوص عامل یا عوامل مرگ منصوری به ایران ارسال نشده و پلیس رومانی قول داده در روز‌های آینده اطلاعات بیشتری را در اختیار پلیس بین الملل تهران قرار دهد.

این مقام انتظامی همچنین عنوان کرد که تنها مرگ غلامرضا منصوری و هویت جنازه توسط پلیس رومانی اعلام رسمی شده و مستند دیگری در خصوص عامل و یا عوامل این مرگ ارسال نشده است.

شیرزاد در ادامه مجددا تاکید کرد علیرغم مدارک ارائه شده توسط پلیس بین الملل رومانی، ایران پیگیر دریافت مدارک تعیین هویت قطعی است.

وی در خصوص خبر‌های مطرح شده در خصوص حضور یک ایرانی، لحظاتی قبل از مرگ منصوری در هتل محل اقامت او، با تکذیب این دست از اخبار، تاکید کرد: هیچ پیام رسمی از سوی اینترپل در خصوص این موضوع ارسال نشده است و بحث‌های مطرح شده در رسانه با توجه به اینکه پیامی از سوی پلیس بخارست ارسال نشده مورد تایید نیست.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در خاتمه در مورد دیگر متهمان فراری، اظهار کرد: وقتی قاضی یک پرونده تصمیم به پیگیری و تحت پیگرد قرار دادن افرادی در خارج از کشور می‌گیرد، قوه قضائیه طی حکمی مشخصات فرد را به همراه جرائم ارتکابی به پلیس اعلام می‌کند و پلیس با اقدامات فنی اعلان قرمز درخواست شده از مرجع قضایی را به تایید اینترپل جهانی می‌رساند و اعلان قرمز صادر می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت استرداد متهمان فراری گفت: تمام مواردی که از سوی قوه قضائیه به پلیس ارسال شده یا اعلان قرمز صادر شده یا در روند صدور اعلان قرمز قرار گرفته است.

به گفته سردار شیرزاد، پلیس بین‌الملل ناجا در مورد پرونده‌های اقتصادی سرعت بیشتری را برای اخذ اعلان قرمز از طریق اینترپل جهانی به خرج می‌دهد.

دادستانی رومانی: مرگ "غلامرضا منصوری" همراه با خشونت بوده است

درخواست دادستان کل از وزیر امور خارجه برای پیگیری ویژه مرگ منصوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: