به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
ادامه مسیر ساخت جت ها آسان تر شد
برای ساخت هواپیمای جنگنده کوثر ۱۰ دانشگاه برتر کشور، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تأمین کننده و ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشتند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژه‌های نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است.
"خیبرآنلاین" - سه فروند جنگنده کوثر صبح روز پنجشنبه ۵ تیر با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، توسط وزات دفاع به نیروی هوایی ارتش تحویل داده شد.

کوثر

به گزارش میزان، پس از برگزاری آیین الحاق این سه فروند هواپیمای جت کوثر به نیرو‌های هوایی ارتش، خلبانان این سه جنگنده تیک‌آف کردند و در حضور مقامات لشکری و کشوری بر فراز آسمان به پرواز در آمدند.

سی‌ام مردادماه سال ۹۷ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور و امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، از هواپیمای جنگنده کوثر رونمایی شد. هواپیمایی با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی که به صورت کاملا بومی ساخته شده است.

کوثر

هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده است و ایران را در زمره معدود کشور‌های دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار داده است.

«کوثر» در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه آن علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر یکی از مهمترین اتفاقات در پروژه کوثر محسوب می‌شود. اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب‌وهوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.

ارتقا توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران»، «بومی‌سازی سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل ۴ و سامانه‌های مکانیکی و هیدرولیکی و موتور با به‌کارگیری شبکه گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بهره‌گیری از معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴»، «بهره‌گیری از فناوری نمایشگر‌های چندمنظوره تمام دیجیتال»، «بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات»، «بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات» و همچنین «بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند»، مهمترین دستاورد‌هایی است که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با جنگنده کوثر به آن‌ها رسیده است.

کوثر

عمده سامانه‌های مکانیکی- هیدرولیکی، بخشی از سامانه‌ای الکتریکی و اویونیکی، ارابه فرود، مونتاژ وتست هواپیما که در شرکت هسای اصفهان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، صنایع تابعه و همچنین شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است. شرکت صنایع هسا با تکیه بر تجارب ناشی ازتولید هواپیما‌های آذرخش، صاعقه و صاعقه ۲، اقدام به ساخت هواپیمای کاملا بومی کوثر کرد به طوری که در این هواپیما شاهد بکارگیری سامانه‌های الکترواویونیک، جنگال و سلاح‌های پیشرفته و ارتقاء نسل وتوان رزم و ماموریتی هواپیما به صورت چشمگیر هستیم.

با تولید جنگنده کوثر، در کل هواپیما ۱۶ و نیم میلیون دلار و در بخش اویونیک ۷ و نیم میلیون دلار صرفه جویی شد. در پروژه کوثر، ۱۰ دانشگاه برتر کشور، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشته‌اند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژه‌های نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است.

ادامه مسیر ساخت هواپیما‌های جنگنده آسان‌تر شد

امیر سرتیپ «غلامحسین چیت‌فروش» مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش پیشتر در همین زمینه در گفت‌وگو با میزان، گفت: حالا که صنعت ساخت هواپیمای نظامی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران روی ریل بیفتد، ادامه مسیر برای ساخت هواپیما‌های بعدی قطعا آسان‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اساس و ریشه همه هواپیما‌های جنگنده یکی است و به همین دلیل جنگنده‌های هوایی ساخته شده در نقاط مختلف دنیا، شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، تاکید کرد: ما امروز متناسب با دکترینی که برای خود تعریف کرده‌ایم و بر اساس نیاز‌هایی که احصا شده‌اند، به ساخت هواپیمای جنگنده در سبک‌ها و کلاس‌های مختلف اقدام می‌کنیم.

کوثر

و کلام آخر آنکه، تولید هواپیمای شکاری بمب افکن کوثر و فعال نگه داشتن خط تولید این نسل از جنگنده توسط متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع خط بطلانی بر تفکرات دشمنان مبنی بر تحریم‌های همه جانبه است که گمان می‌کنند می‌توانند چرخه نظامی و بویژه صنعت هوایی کشور را از کار بیاندازند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
0
در مورد سرعت و قدرت مانور جنگنده های ایرانی چیزی پیدا نمیکنم ،اگر سرعت موشک های شلیکی این جنگنده و سرعت خود جنگنده از 3ماخ کمتر باشد در آسمان توان مقابله با نیروی هوایی مجهز به سیستم نوین امریکایی را نخواهد داشت و کاربردش فقط برای دفع پیاده نظامی است که فاقد پشتیبانی هوایی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: