به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
معاون اول قوه قضاییه گفت: تدابیری را اندیشیده‌ایم تا هر کس که فسادی را می‌بیند، ساز و کاری برای ارائه گزارش آن وجود داشته باشد.
"خیبرآنلاین" - حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه با حضور در برنامه بدون توقف در پاسخ به این سوال که آیا در حقوق عامه حق اعتراض برای مردم وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله؛ وجود دارد. این موضوع جزء موارد تحول است؛ اما گاهی اعتراض و انتقاد با موضوعی دیگر اشتباه گرفته می‌شود؛ به گونه‌ای که در برخی موارد انتقاد، همراه با فحش است که این موضوع درست نیست. همچنین گاهی اعتراض با قانون شکنی همراه بوده که این نیز موضوعی اشتباه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: آیا اگر فرد اعتراض دارد، می‌تواند خیابان را ببندد؟ ما می‌توانیم اعتراض کنیم بدون آن که حق دیگران را زیر پا بگذاریم. بدون شک انتقاد سازنده آن است که همراه با منطق، استدلال و بدون توهین و تحقیر باشد. اگر اعتراض سبب شود که حق بسیاری از افراد ضایع شود، بدون شک باید جلوی آن گرفته شود.

محسنی اژه‌ای: از کسانی که فساد را گزارش می‌کنند، حمایت می‌کنیم

در ادامه معاون اول قوه قضاییه درباره لزوم پیشگیری از وقوع جرم گفت: آیا انجام کار در زمینه پیشگیری از وقوع جرم به معنای آن است که هیچ وقت جرمی انجام نمی‌شود؟ ما باید ابتدا توجه کافی به کسانی که با قانون آشنا نیستند، داشته باشیم؛ از سوی دیگر باید به حوزه آموزش نیز توجه کنیم؛ همچنین اگر فردی نمی‌تواند به حق خود برسد، باید آنقدر وکیل وجود داشته باشد تا به او بگویند که اعتراض خود را به گونه‌ای انجام بدهد تا حق او یا دیگری ضایع نگردد.

وی افزود: تمام مقدمات پیشگیری از جرم را قوه قضاییه نمی‌تواند به تنهایی فراهم کند؛ بلکه نیازمند همکاری دیگر قواست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درباره ضرورت مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد در سال‌های گذشته هم انجام می‌شد؛ اما در سال ۹۸ اوج گرفت. امروز بهبود وضعیت اشتغال وظیفه اولیه ما به شمار می‌رود و قوه قضاییه از باب حقوق عامه باید در این مورد وارد عمل شود. به همین جهت سعی کردیم بنگاه‌های کوچک و بزرگی که برای ادامه فعالیت مشکل دارند، شناسایی کنیم و سپس با تعیین کارگروه‌هایی تلاش کنیم از این بنگاه‌ها دعوت شود تا مشکلاتشان مورد بررسی قرار گیرد و تا جایی که ممکن است کمک کنیم این بنگاه‌ها تعطیل نشوند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: باید حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، سمن‌ها، دولت و ... کمک کنند تا آگاهی مردم در زمینه دانش حقوقی بالا برود؛ چرا که قوه قضاییه نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. در این میان می‌توان امید داشت تا بستر‌های فساد ریشه کن شده یا کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درباره امنیت گزارشگران فساد گفت: ما در این زمینه تدابیری را اندیشیده ایم که البته نیاز به تکمیل دارد تا هر کس که فسادی را می‌بیند، ساز و کاری برای ارائه گزارش آن وجود داشته باشد. در این زمینه سامانه‌ای در بازرسی کل کشور و همچنین در جا‌های مختلف پیش بینی شده تا مردم بتوانند از طریق این سامانه مطلب خود را بیان کنند.

وی افزود: واقعیت آن است که اگر اخبار عدیده‌ای به صورت یکجا در مرکزی وارد شود، کار حجیمی برای دستگاه قضایی ایجاد می‌شود؛ لذا باید فیلتر‌هایی را بگذاریم که ابتدا اگر گزارشی آمد، توسط مردم پیگیری شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ایجاد این سامانه‌ها کافی نیست و در وهله اول مردم باید آنجایی که خودشان می‌توانند جلوی فساد را بگیرند و با یک تذکر و راهنمایی، این اقدام را انجام دهند؛ اما در نهایت از کسانی که فساد را گزارش می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: