به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فدراسیون والیبال برای تورنمنت مهم و معتبری چون المپیک قصد دارد یک گزینه بزرگ را روی نیمکت تیم ملی بنشاند.
"خیبرآنلاین" - تعویق یک ساله المپیک توکیو اگرچه مشکلات فراوانی را برای ورزشکاران ایجاد کرد اما شاید تنها مجموعه‌ای که از این تعویق غیرقابل پیش بینی خوشحال شد، والیبال بود. رشته‌ای که همانند ۴ سال گذشته نخستین تیمی بود که سهمیه المپیک را کسب کرد اما تقریبا هیچکدام از اعضای مجموعه والیبال از عملکرد ایگور کولاکوویچ سرمربی مونته نگرویی تیم راضی نبودند و همین بهترین فرصت بود تا فدراسیون به بهانه تعویق المپیک با کولا خداحافظی کند.

به گزارش دانا، بعد از جدایی ایگور مهمترین برنامه فدراسیون یافتن یک گزینه برای نیمکت تیم ملی بود. ماموریتی بس دشوار و سنگین که قطعا مهمترین برنامه فدراسیون در سال منتهی به المپیک به شمار می رود.

رزنده و آلکنو، گزینه های بزرگ والیبال/ امپراطورها در حوالی نیمکت تیم ملی

فدراسیون که در طول این سالها مربیان متفاوتی روی نیمکت خود داشته اما عملکرد هیچکدام چندان مطلوب و راضی کننده جامعه والیبال نبوده و از همین رو آنها قصد دارند تا برای تورنمنت مهم و معتبری چون المپیک همه جوانب را بررسی کرده و یک گزینه ایده‌آل را روی نیمکت بنشانند.

*گزینه ایرانی یا خارجی

در طول این مدت بحث‌های گوناگونی درباره مربی آتی تیم ملی والیبال انجام شده. فدراسیون چندین جلسه مفصل با اعضای هیات رییسه و هم اندیشی با اهالی والیبال برگزار کرده تا با بررسی همه نظرات یک گزینه مطلوب را انتخاب کند.

فدراسیون جلسات متعددی برگزار می‌کرد تا در مورد انتخاب سرمربی به جمع‌بندی برسند؛ هر چند که این اتفاق صورت نگرفت. در این میان برخی از اهالی والیبال اعتقاد به گزینه ایرانی دارند و معتقدند که فدراسیون والیبال باید نیمکت تیم ملی در المپیک را به یک مربی ایرانی بسپارد تا افتخار حضور در المپیک نصیب یک ایرانی شود. این طیف از کارشناسان اعتقاد دارند وقت آن رسیده که به مربیان ایرانی اعتماد کنیم. فدراسیون چندین جلسه با کارشناسان والیبال نشست برگزار کرد و حتی گفته شد زمان اضافه شدن سرمربی تیم ملی والیبال فروردین 1400 است.

با این وجود اهالی فن معتقدند که مربی ایرانی در آوردگاه مهمی چون المپیک نمی تواند برای والیبال ایران گزینه مفیدی باشد.

فدراسیون والیبال معتقد است که تیم فعلی والیبال توانایی و پتانسیل حضور در جمع 4 تیم برتر المپیک را داراست و این موفقیت به شرطی میسر خواهد شد که یک مربی بزرگ و کارکشته روی نیمکت تیم ملی باشد. گزاره ای که سبب شده فدراسیون والیبال به دنبال یک مربی بزرگ خارجی برای نیمکت ایران باشد.



*ولاسکو برنمی گردد

والیبال ایران از همکاری با خولیو ولاسکو خاطرات شیرینی دارد. مردی که جهش خیره کننده والیبال ایران با این نسل طلایی را رقم زد و والیبال ایران را بدل به قدرت بلامنازع آسیا و یک تیم معتبر در جهان کرد. گزینه نخست فدراسیون والیبال ولاسکو بود و داورزنی قصد داشت پای مرد آرژانتینی را دوباره به ایران باز کند اما ولاسکو این پیشنهاد را نپذیرفت. درگیری هایی که ولاسکو در ایتالیا دارد و مشغله های فراوان سبب شده تا او به پیشنهاد ایران به طور جدی فکر نکند. ضمن اینکه او در این سالها و با بالا رفتن سنش ترجیح می دهد که دیگر کار پرفشار مربیگری را انجام ندهد و بیشتر مدیر فنی و منیجر باشد.

*گزینه های بزرگ

در همین راستا مسئولان فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی با برخی مربیان صاحب نام خارجی وارد مذاکره شده‌اند. فدراسیون والیبال ایران در این حال به‌دنبال یک مربی بزرگ خارجی برای هدایت تیمش در المپیک است و دست روی بزرگ‌ترین نام‌های موجود در مارکت والیبال دنیا گذاشته: برناردو رزنده و ولادیمیر آلکنو. رزنده برزیلی و آلکنو روس، مربیانی صاحب‌سبک هستند که هر کدام طعم قهرمانی‌های متعدد و مدالی طلای المپیک را چشیده‌اند.

برناردو رزنده سرمربی پرآوازه و سابق تیم ملی برزیل گزینه دیگری بود که فدراسیون والیبال با وی مذاکره کرد اما این مربی بزرگ برزیلی هم همچون ولاسکو در قبال پیشنهاد فدراسیون والیبال ایران پاسخ منفی شفاهی خود را اعلام کرده اگرچه فدراسیون هنوز باب مذاکره را نبسته است.

بعد از رزنده حالا خبر رسیده که فدراسیون والیبال با ولادیمیر آلکنو سرمربی سابق روسیه صحبت‌هایی داشته. آلنکو ۵۳ ساله اکنون هدایت تیم والیبال زنیت را عهده دار است و پیش از این سرمربی تیم ملی روسیه بوده. او پیش از حضور کولاکوویچ نامزد حضور در تیم ملی والیبال ایران بود. آلکنو عملکرد خیره‌کننده‌ای در تیم ملی روسیه داشت و اگر هدایت تیم ملی والیبال ایران را بپذیرد می‌تواند اتفاقات بزرگی را در المپیک توکیو رقم بزند.



*آلکنو: به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارم

ولادیمیر آلکنو سرمربی تیم والیبال زنیت ضمن تأیید خبر مذاکره با ایران گفت: فدراسیون والیبال ایران با من تماس گرفت و ما صحبت کردیم. آنها میل زیادی برای فعالیت من در ایران دارند ولی پاسخ من در وهله به آنها منفی بود.

آلکنو ادامه داد: من به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارم و باید درباره قبول هدایت تیم ملی ایران فکر کنم.

*تقوی: با رزنده و آلکنو صحبت شده

میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال درمورد مطرح شدن نام آلکنو و رزنده برای قبول هدایت تیم ملی والیبال ایران، اظهار داشت: مسئولیت این کار برعهده داورزنی است. گزینه‌هایی که مطرح شده‌اند هم در حال بررسی هستند. در مرحله اول هم قرار بود که مربیان رده برتر دنیا را بررسی کنیم و نام‌هایی که مطرح شده‌اند، جز مربیان طراز اول هستند. اولویت ما هم بدون شک استفاده از مربیان طراز اول دنیا است. اگر به هر دلیلی نتوانیم از این مربیان استفاده کنیم، منطقی است که شرایط سایر مربیان را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً با رزنده و آلکنو صحبت شده که حالا نام‌شان هم مطرح می‌شود. نام مربیان مختلفی هم عنوان شده، اما نفراتی که این روزها نام‌شان گفته می‌شود، بیشتر زیر ذره‌بین ما هستند. تا وقتی که فدراسیون روی یک گزینه سطح بالا به جمع‌بندی نرسد، بهتر است اظهارنظر نکند.



*افشاردوست: باید تا المپیک بعدی با آلکنو قرارداد ببندیم

محمود افشاردوست عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در مورد حضور احتمالی ولادیمیر آلکنو، سرمربی پیشین تیم ملی روسیه به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران اظهار داشت: آلکنو، مربی خوب و با رزومه‌ای است که نتایج بی‌نظیری در تیم ملی روسیه و تیم زنیت کازان گرفته. او به عنوان قهرمانی المپیک رسیده و بسیار با دیسیپلین و محکم است.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال ادامه داد: سیستم والیبال روسیه با ایران کاملاً متفاوت است و این موضوعی است که به مرور زمان مشخص خواهد شد. در واقع هنر آلکنو این خواهد بود که بین سیستم والیبال روسیه و ایران، تعادل و ارتباط برقرار کند. البته نباید در توانایی‌های آلکنو شک کرد و رزومه او نشان دهنده همه چیز است.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر، مدت زمان قراردادی است که با این مربی بسته می‌شود. نتایج تیم ملی ایران در المپیک توکیو با توجه به گروه بندی تا حد زیادی قابل پیش بینی است. به نظر من  بهترین حالت برای استفاده از آلکنو، بستن یک قرارداد بلندمدت از المپیک توکیو تا المپیک بعد از آن است. آلکنو قطعا مربی توانایی است و در صورتی که در ایران بماند،‌ حضور او بسیار مفید خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: