به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برگزاری کنکور دکتری حواشی زیادی درباره نحوه برگزاری و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی داشت و علی‌رغم نمره قبولی که از سوی وزارت بهداشت دریافت کرد، اما هنوز برخی معتقد هستند که کنکور‌های سراسری نباید برگزار شود.
"خیبرآنلاین" - با برگزاری کنکور دکتری ۹۹ در تاریخ ۹ مرداد حواشی و انتقادات زیادی با مضامین «سازمان سنجش مردود شد» «پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد» «سلامت داوطلبان به خطر افتاد» «کنکور‌های سراسری و ارشد باید به تعویق بیفتد» در فضای مجازی شروع شد.

به گزارش تسنیم، با پخش مطالب و تصاویری در فضای مجازی مبنی بر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی بر نگرانی داوطلبان و خانواده‌ها افزوده شد و بسیاری از داوطلبان خواستار تعویق کنکور‌های کارشناسی ارشد و سراسری شدند.

کنکور‌های سراسری به تعویق می‌افتد؟

پاسخ سازمان به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزاری کنکور دکتری و در جمع خبرنگاران درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکتری رعایت شد. سخنگوی سازمان سنجش نیز بیان کرده که وزارت بهداشت به سازمان سنجش برای برگزاری کنکور دکتری نمره ۱۶ را البته سختگیرانه داد، یعنی اینکه وزارت بهداشت که متولی تمهیدات بهداشتی و مباحث سلامت است، نمره قبولی را به سازمان سنجش داده است.

خدایی همچنین گفت که در کشور با ویروس کرونا مواجه هستیم و همه راجع به کنکور و مسائل آن اظهار نظر می‌کنند، اما برای ما اجرای قانون مهم است و اگر ستاد تصمیم بگیرد تاریخ کنکور سراسری و ارشد هم تغییر می‌کند.

رئیس سازمان سنجش درباره میزان رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در کنکور دکتری نیز توضیح داد: شیوه‌نامه بهداشتی برای برگزاری کنکور ابلاغ شد و همه داوطلبان باید از ماسک استفاده می‌کردند. تمامی مسائل بهداشتی به داوطلبان و حوزه‌ها ابلاغ شده بود، اما اینکه در کل روند اجرای یک پروژه ملی چند عکس منتشر شود که داوطلبی ماسک خود را برای چند لحظه پایین آورده که به عنوان مثال آب بخورد، نمی‌شود کل روند آزمون را زیر سوال برد.

او افزود: ما از داوطلبان کنکور دکتری نظرسنجی کرده ایم که آیا از تمهیدات بهداشتی کنکور راضی هستید یا خیر؟ که بیش از ۸۵ درصد رضایت داشته اند.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: متوسط افراد در هر حوزه کنکور دکتری ۵۰۰ نفر بود، ولی در کنکور سراسری به دلیل گستردگی ۲ هزار و ۸۰۰ نقطه داریم و تمرکز کمتری وجود دارد. بیشترین تراکم در گروه علوم تجربی است که حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند و هر حوزه‌ای ۲۱۰ نفر است. در یک فضای بزرگ ۲۱۰ نفر را اسکان می‌دهیم که به قول دکتر حریرچی ورودی یک روز پاساژ‌های تهران است. یک میلیون نفر را زیر یک سقف جمع نمی‌کنیم بلکه در ۲ هزار و ۸۰۰ حوزه پخش می‌شوند و پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد.

خدایی یادآور شد: به مراقبان هم گفته شده بود که اگر داوطلبی ماسک خود را برداشت به فرد تذکر بدهند و فضای امتحان به گونه‌ای بود که  تمرکز داوطلب به هم نخورد.

او در ادامه بیان کرد: نمی‌دانم اگر مجلس تصویب کند که کنکور لغو شود مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا چه می‌شود و  سازوکار آن چه خواهد بود؟

کنکور‌های سراسری به تعویق می‌افتد؟

واکنش وزیر علوم به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمون‌ها اظهار کرد: برای برگزاری آزمون‌های پیش رو هیچ مشکلی نداریم.

او افزود: گزارش مستندی از تمام حوزه‌های برگزاری کنکور در دانشگاه‌ها به دست ما رسیده است. طبق نظرخواهی از شرکت کنندگان مقطع دکتری که از طریق سایت سازمان سنجش اخذ شده است، بالای ۸۰ درصد از برگزاری کنکور اظهار رضایت داشته اند.

وزیر علوم تصریح کرد: سازمان سنجش برای برگزاری آزمون روز‌های آتی از تجربیات آزمون‌های قبلی در دوران کرونا حتما استفاده خواهد کرد و در شرایط فعلی آمادگی بسیار خوبی وجود دارد. همکاری با وزارت بهداشت می‌تواند وزارت علوم را برای برگزاری آزمون‌ها درمراحل بعدی کمک کند.

کنکور‌های سراسری به تعویق می‌افتد؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کنکور برگزار می‌شود و نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم، گفت: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه حتمی است و فکر می‌کنم این جمله باید قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود.

علی اکبر حق دوست ضمن بیان این مطلب در خصوص زمان برگزاری کنکور و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: این ستاد بر اساس اینکه بهترین آورده را برای مردم داشته باشد، تصمیم می‌گیرد.دغدغه اصلی نمایندگان مجلس این است که خدای نکرده سلامت جامعه و سلامت داوطلبان به خطر نیفتد. به تبع آن ما نیز بر اساس این اصل که سلامت داوطلبان مهم است باید تصمیم بگیریم.

او در ادامه تصریح کرد: توجه داشته باشید که سلامت جسم یک مسئله است و سلامت روان و روح مسئله دیگر است. داوطلبان بعضا چند سال خود را در خانه محبوس کرده اند و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. همه بدانند که وقتی تصمیم می‌گیریم باید سلامت را جامع ببینیم. البته بله داوطلب نباید کرونا بگیرد، اما از سوی دیگر هم نباید دچار استرس اضافه شود و بحث‌های تکنیکال را باید در پشت در‌های بسته مطرح کنیم.

کنکور‌های سراسری به تعویق می‌افتد؟

ابهام در برگزاری کنکور‌های سراسری

 مسئولان سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت بهداشت اعلام کرده اند که کنکور در زمان مشخص برگزار می‌شود و سازمان سنجش نمره قبولی را در کنکور دکتری از وزارت بهداشت گرفته است؛ همچنین مسئولان وزارت بهداشت نیز معتقد هستند بیش از این نمی‌توان کنکور را به تعویق انداخت زیرا علاوه بر اینکه با مشکلاتی از جمله شروع سال تحصیلی مواجه می‌شویم و در پاییز به پیک کرونا و آنفولانزا می‌رسیم و در آن زمان شرایط برگزاری کنکور سخت‌تر می‌شود.

امروز نمایندگان وزارت علوم و سازمان سنجش برای ارائه گزارش عملکرد کنکور دکتری به مجلس رفتند و محمدباقر قالیباف که در جلسه علنی امروز ۱۲ مرداد سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری کنکور دکتری تاکید کرد که در این آزمون پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد و به همین جهت باید کنکور سراسری به تعویق بیافتد؛او همچنین دو کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس را موظف به پیگیری برای اتخاذ بهترین تصمیم کرد.

با توجه به این شرایط باید منتظر ماند و دید که نتیجه رایزنی‌ها برای تعویق چندین باره کنکور به کجا ختم می‌شود؟ و آیا باز هم این آزمون‌ها به تعویق خواهد افتاد یا خیر؟ با توجه به اینکه تعویق کنکور بیش از این امکان پذیر نیست احتمال لغو بسیار کم است و انتظار می‌رود که تمهیدات سازمان سنجش برای برگزاری کنکور مقداری سخت گیرانه‌تر شده و فضای بیشتر و بازتری برای کنکور در نظر گرفته شود.

بر اساس اطلاعیه‌های قبلی قرار است کنکور ارشد در تاریخ ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد ماه و کنکور سراسری در تاریخ ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریور امسال برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: