به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران معتقد است که اگر منافذ و راه‌های ورود به سینما و نمایش خانگی مدیریت شود و شایسته‌ها وارد سینما بشوند، پول‌های کثیف و سرمایه‌های مشکوک به سینمای ایران راه پیدا نمی‌کنند.
"خیبرآنلاین" - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونت سینمایی آن در حقیقت متولیان اصلی سینمای کشورند. خانه سینما نیز به عنوان بخش صنفی موظف است تا ورودی‌های خود را برای پذیرش عضوهای جدید سینمایی مدیریت کند.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد در صورتی که موازین قانونی سینما درست در نظر گرفته شود، می‌توان به صورت چشمگیری از ورود پول‌های کثیف به سینما جلوگیری کرد.

محتوای نامناسب در سینما محصول پول‌های کثیف است/ یک چهره غیرمعتمد می‌تواند تمام سینما را مانند ویروس آلوده کند

حمید بهمنی کارگردان سینمای کشور نیز به این موضوع اعتقاد دارد و می‌گوید که زمانی که تعریف درستی از سینما به عنوان عنصری جریان‌ساز که تأثیرات فرهنگی و اجتماعی مهمی دارد نداشته باشیم و به آن به عنوان امری نه چندان مهم نگاه کنیم چنین نتیجه‌ای رخ می‌دهد. زمانی که برای سینما برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و شبیه پدیده‌ای افسار گسیخته شده باشد، از حضور قدرتمند پول‌های کثیف در سینما نمی‌توان جلوگیری کرد. در حقیقت به عقیده من جنس سیاست‌گذاری‌های سینما باعث می‌شود که چنین پول‌هایی وارد سینمای کشور شود.

اگر ارشاد متولی سینمای ایران باشد باید بتواند بخش سیستماتیک سینما را  نه به معنای سانسور بلکه به معنای حضور شایسته‌ها در سینما مدیریت کند. در این صورت قطعاً اجازه ورود پول‌های کثیف در سینما هم گرفته می‌شود.

حضور فیلمسازان زیاد و فیلم‌های متعدد بد نیست و می‌تواند به رونق سینمای کشور کمک کند، اینکه هرکسی به بدنه سینمای کشور وارد شود بد است. هرکسی که رزومه قابل قبولی نداشته باشد و تنها به علت روابط، کارگردان و تهیه‌کننده شود و دست یک سرمایه‌گذار را بگیرد و به سینما بیارود ضرر است. سینما چون تأثیرگذار و هدفمند است باید شایسته‌ها وارد آن بشوند چه از نظر نویسنده، کارگردان و خصوصاً تهیه‌کننده.

بهمنی درباره نقش مهمی که خانه سینما می‌تواند ایفا کند بیان کرد: خانه سینما نیز که کارش بحث صنفی و ایجاد امنیت شغلی است باید نسبت به ورود اعضای جدید دقت کافی داشته باشد. بسیاری برای اینکه پول بیشتری را به جیب بزنند و سرمایه‌ها را درو کنند به سینما راه پیدا می‌کنند. در سال‌های قبل‌تر راه ورود به سینما به اندازه فعلی آنقدر ساده و راحت نبود. پس بدون شک نظارت سینمایی ما کافی نیست و مشکلات متعدد دارد.

کارگردان سینمای دفاع مقدس در ادامه بیان کرد که زمانی که در شورای نمایش خانگی بودم به همراه دیگر اعضای محترمی که در آنجا حضور داشتند اجازه ورود به هرکسی را برای ساخت نمی‌دادیم. خاطرم هست که یک نفر زمین خود را فروخته بود و با هزینه آن فیلم ساخته بود بعد هم خواهش می‌کرد که به فیلمش پروانه ساخت بدهند.

در آن دوران سریال‌های خوبی مانند شاهگوش و دندون طلای آقای میرباقری اجازه ساخت گرفت. هر زمانی که نیاز بود تا با وی وارد گفت‌وگو بشویم می‌آمد و ما هم نظرات شورا را بهشان می‌گفتیم و استقبال هم می‌کردند. یا آقای مدیری نیز با حضور در جلسات شورا نظرات ما را برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌هایی که در نمایش خانگی قصد داشتند بسازند می‌شنیدند و بازخورد بسیار خوبی نیز داشتیم. هیچ وقت هم در آن دوران نه از محتوای آلوده و نامناسب سریال‌ها خبری بود و نه از پول‌های کثیف و بی‌هویتی آثار. واقعاً از اینکه شوارهای نمایش خانگی را در بخش سینمایی ادغام کردند و در حقیقت بخش مجزایی که در سازمان سینمایی وجود داشت را منحل کردند تعجب می‌کنم و برایم سؤال است.

اما به محض آنکه سرمایه‌های کثیف وارد سینما شد یکباره با خودش محتوای کثیف را نیز وارد کرد و نمایش خانگی نیز خراب شد. پس باید بپذیریم که اگر سینمای ما برای تمام بخش‌هایش قاعده و قانون داشته باشد دچار آسیب‌های جدی نمی‌شود و می‌توان به آن مانند سابق به عنوان بخش فرهنگی جدی و تأثیرگذار کشور نگاه کنیم. سازمان سینمایی می‌تواند با طراحی یک لایحه راه ورود پول‌های کثیف به سینما را ببندد. این کارِ بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست.

وی در پایان در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره ضعف اقتصادی سینما و ارتباط آن برای ورود پول‌های هنگفت و مشکوک به سینمای کشور گفت: زمانی که اوضاع اقتصادی سینمای کشور خراب باشد و در چنین دورانی فلان بازیگر بفهمد که پول زیادی وارد شده است و می‌تواند او نیز با حضور در آن اثر میزان زیادی دستمزد بگیرد، قطعاً ترغیب می‌شود و رقم نجومی پیشنهاد می‌دهد. زمان ساخت فصل دوم شهرزاد مصادف بود با خروج من از شورای نمایش خانگی؛ این‌طور که شنیده بودم برای فصل دوم تقریباً هرکس میزان دستمزد مورد علاقه خود را پیشنهاد داده بود. تمام اتفاقی که برای سریال شهرزاد رخ داد و جریان پول کثیف و متهم اقتصادی آن برمی‌گردد به یک حلقه فاسد. حضور یک حلقه آلوده می‌تواند مانند ویروس تمام آن فیلم یا سریال را آلوده و بیمار بکند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: