به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سخنگوی شورای نگهبان جزئیاتی از ایرادات و ابهامات این شورا به مصوبه مجلس شورای اسلامی به طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تشریح کرد.
"خیبرآنلاین" - عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به جزئیاتی از ابهامات و ایرادات این شورا به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گت: طرح خوبی بود که دوستان ما در مجلس برای جلوگیری از- در اصطلاح عامیانه- احتکار خانه‌های خالی تصویب کردند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: اصل انگیزه نمایندگان مجلس بسیارخوب و پسندیده است و اگر قانون به درستی تصویب شود، انشاءالله می‌تواند کمک کند، اما آنچه که موجب ایراد شورای نگهبان بود، بیشتر ابهام‌هایی بود که مصوبه داشت، چون خیلی تمییز قائل نمی‌شد بین افرادی که انبوه‌ساز هستند و یا طرح‌های ساختمانی زیادی را دارند و اینکه کسی ممکن است یک منزلی، علاوه بر منزلی که دارد، داشته باشد.

جزئیات ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این جهت هیچ تفاوتی قائل نشده بودند، به همین خاطر مثلا در جایی که از خانه خالی یاد می‌کند در این مصوبه، معلوم نیست، معیارش از خانه خالی چیست؟

کدخدایی تصریح کرد: اگر شما جایی را دارید و در اختیار افراد قرار می‌دهید و یا بدون دریافت وجه و یا با اخذ وجه، به صورت موقت، اینها ملک و یا خانه خالی تلقی می‌شود یا خیر؟، اینها در مصوبه مجلس روشن نبود.

وی با بیان اینکه ممکن است شما ملکی داشته باشید و آن را به خیریه‌ای داده باشید، مثلا خیریه هم هر از گاهی از آن استفاده می‌کند، پولی هم از آن نمی‌گیرد، آیا این خانه، خانه خالی است؟!، گفت: از این جهت چه تکلیفی دارد؟ و یا اینکه در جاهایی که ممکن است فرد بدون قرارداد اجاره‌ای از خانه‌اش کسب درآمدی داشته باشد، مثلا واحدهایی که در شهرهای زیارتی و سیاحتی است که مسافران را اسکان می‌دهند، آیا اینها خانه خالی است یا نیست؟! تکلیف چنین مواردی در مصوبه مجلس مشخص نبود.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ما از مجلس خواستیم که برای خانه خالی معیار روشن و مشخصی را اعلام کند؛ اگر چند شاخص در مصوبه لحاظ کنند، ایرادات قابل رفع است، مشکل چندانی در این زمینه نداریم، فقط اینکه قانون باید روشن و شفاف باشد که در اجرا مشکلی نداشته باشیم.

کدخدایی به بخش دیگری از ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: چون در بخشی از این مصوبه معافیت چهار ماهه‌ای را در نظر گرفتند، این سوال مطرح می‌شود که فرضا اگر من یک خانه خالی داشته باشم، در بین این چهار ماه، مثلا بعد از گذشت 3 ماه، این خانه را به فرد دیگری بفروشم، یعنی مالک جدید داشته باشد، آیا معافیت مالیاتی در این چهار ماه برای مالک جدید هم محاسبه می‌شود یا خیر و یا اینکه فقط یک ماه باقیمانده حساب می‌‌شود؟

وی اضافه کرد: و یا در مصوبه دیگر در طرح‌های انبوه‌سازی که در مصوبه مجلس به آن اشاره شده، زمان را گفتند پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی، مندرج در پروانه ساخت، بعضی اوقات از آن زمان هم خیلی می‌گذرد و به دلایل دیگر که گاهی اوقات عذر موجهی هم دارند، ساخت آن خانه‌ها به اتمام نرسد، آیا این منازل مسکونی که ممکن است زمان پروانه ساخت آنها گذشته باشد، اما هنوز تکمیل نشده باشد، اینها جزو خانه خالی محسوب می‌شوند و یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان اظهارداشت: قانون باید به قدری شفاف و روشن باشد که خدایی ناکرده کسی از آن فرار نکند و یا مجریان نتوانند اجرا کنند، با این شکلی که قانون تصویب شده، اگر به اجرا برسد و این ابهامات وجود داشته باشد، یک قانون بلااستفاده تلقی خواهد شد و مجریان نیز سردرگم می‌شوند.

کدخدایی تصریح کرد: مثلا در جایی از مصوبه مجلس  به "املاک غیرقابل فروش" اشاره شده که هیچ معیاری برای آن تعیین نکرده‌اند و ما آن را مغایر اصل 85 قانون اساسی اعلام کردیم و مجلس باید معیاری را برای آن تعیین کند؛ یا در جای دیگری به گزارش‌های مردمی اشاره شده است که مشخص نیست که این گزارش‌ها چه ملاک و معیاری باید داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه ابهامات برای اعضای شورای نگهبان وجود داشته که باید برطرف شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: