به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «ترنم» گفت: بعد از پخش مسابقه در پیامک‌های مردمی داشتیم که نوشته بودند ما خیلی آدم مذهبی و در این فضا‌ها نیستیم ولی به دلیل زیبایی خواندن این بچه‌ها علاقه‌مند شدیم به این تلاوت‌ها گوش بدهیم.
"خیبرآنلاین" - طی سال های اخیر و با راه اندازی شبکه های تخصصی، برنامه ها در ساختارهای مختلف دسته بندی شدند و هرکدام در شبکه تخصصی خودشان روی آنتن رفتند. این موضوع از یک لحاظ که مخاطب بر اساس علاقه خود شبکه مورد نظر خود را انتخاب می کند، قابل توجه است و از طرف دیگر جای برخی برنامه ها را در شبکه های سراسری و ملی خالی میکند.

به گزارش فارس، یک دسته از این برنامه ها، برنامه های قرآنی است که با راه اندازی شبکه تخصصی قرآن، در شبکه های سراسری کمرنگ شد و دیگر کمتر برنامه ای با رویکرد قرآنی از شبکه هایی جز شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

اما در این میان شبکه یک پس از سالها دست به تولید یک مسابقه قرآنی به نام «ترنم» زده است.

مسابقه ترنم در واقع یک مسابقه استعدادیابی قرائت قرآن است که ویژه نوجوانان زیر ۱۶ سال طراحی شده و به زودی روزهای شنبه تا چهارشنبه و جمعه‌ها به روی آنتن می‌رود.

در مسابقه قرآنی ترنم شرکت‌کنندگان در سه بخش با یکدیگر رقابت می‌کنند. در بخش اول در هر برنامه فرازی از تلاوت یک استاد مصری پخش خواهد شد که قبلا در سایت شبکه یک و صفحه برنامه بارگذاری شده اند. شرکت‌کنندگان هم در مسابقه می‌توانند تلاوت مورد نظر را قبل از حضور در مسابقه تمرین کنند ولی در نهایت هر شرکت‌کننده می‌بایست فراز تلاوت استاد مصری را همانند وی تلاوت کند.

همچنین در بخش دوم مسابقه یک فراز از آیات قرآن انتخاب شده و شرکت‌کنندگان با ذوق شخصی خود آن آیه را تلاوت خواهند کرد و در بخش سوم نیز به‌صورت تقلیدی به قرائت فرازی از تلاوت های استادهای ایرانی اختصاص خواهد داشت. در این مسابقه سه داور به‌ عنوان هیئت حاضر در استودیو به داوری می‌پردازند و پنج داور از استان‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور به‌ عنوان هیئت ناظر و به ‌صورت زنده داوری خواهند کرد.

این مسابقه که هنوز خیلی از پخش آن نمی گذرد، مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است، تا جایی که طی روزهای اخیر سردار محمد‌رضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) طی نامه‌ای از رئیس رسانه ملی برای تولید و پخش مسابقه قرآنی ترنم که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، تقدیر و تشکر کرد که در بخشی از این نامه آمده است: در چند هفته اخیر شاهد پخش مسابقه قرآنی جذاب و معنوی ترنم از شبکه یک سیما هستیم که فضاسازی قرآنی و معنوی مناسبی در جامعه و بویژه نوجوانان ایجاد کرده است و باز خوردهای مناسبی در بین مردم و علاقه‌مندان کلام الهی و بویژه نوجوانان عزیز داشته است، جا دارد از اهتمام مسئولان محترم شبکه یک سیما و دست اندرکاران تهیه این مسابقه ویژه قرآنی که با فضاسازی مناسب روحیه ویژه‌ای در نوجوانان جهت انس و ارتباط با قرآن کریم و نیز شناسایی و معرفی نخبگان قرآنی نوجوان به عموم مردم ایجاد کرده است، تقدیر و تشکر نمایم.

همه اینها بهانه ای شد تا با داوود نجفی تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «ترنم» درباره راه اندازی این مسابقه، شیوه داوری ها، میزان استقبال مخاطبان و ... گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:



-خوشبختانه مسابقه با بازخوردهای خوبی مواجه شده است و البته ما در بحث داوری تلاش بسیاری داریم تا مخاطب بداند که همه چیز دقیق و مبتنی بر تخصص پیش می رود. داوران حاضر استودیو احمد ابوالقاسمی، حمیدرضا احمدی‌وفا و امین پویا هستند و علاوه بر این داوران ناظر استان‌ها نیز شامل وحید وکیلی از شمال، قاسم مقدمی از جنوب، حمید شاکرنژاد از شرق، وحید نظریان از غرب و غلامرضا شاه‌میوه از مرکز کشور هستند.

در پیامک های مردمی داشتیم که نوشته بودند ما خیلی آدم مذهبی و در این فضا‌ها نیستیم ولی به دلیل زیبایی خواندن این بچه ها علاقمند می شدیم که به این تلاوت ها گوش بدهید
-طراحی مسابقه به صورتی است که هم زنده و هم حضوری است و در هر برنامه چهار شرکت‌کننده مهمان ما هستند. در فاز اول این مسابقه ۲۵ برنامه در نظر گرفته شده است که روزهای شنبه تا چهارشنبه حدود ساعت ۱۷ عصر و روز جمعه نیز حدود ساعت ۲۳:۱۰ پخش می‌شود. در مرحله مقدماتی حدود ۸۰ نفر شرکت کرده اند و از بین آنها ۱۶ نفر به مرحله نیمه‌نهایی و در نهایت چهار نفر به فینال راه پیدا می‌کنند.

-در ابتدای کار از نوجوانان برای حضور در این مسابقه خواستیم که فایل تلاوت ضبط‌شده خود را ارسال کنند تا تلاوت‌های دریافتی به وسیله کارشناسان بررسی و از افراد توانمند دعوت شود. این مسابقه از ۳۱ تیر ماه به روی آنتن رفت و تا قبل از شروع ماه محرم فاز اول به اتمام خواهد رسید.

-همان طور که دیده اید، داوران تهران و شهرستان یک حق امتیاز دارند و هر کدام در هر مرحله می‌توانند به هر شرکت‎کننده پنج ستاره بدهند. هر دو گروه داوری یک وظیفه دارند اما چون امکان حضور همه داوران در استودیو و نیز حضور یک ماهه داوران دیگر استان‌ها در تهران فراهم نبود، قرار شد که داوری به این صورت باشد.



-اینکه چه شد شبکه یک به این سمت رو آورد و چنین برنامه ای را شروع کرد، با توجه به اینکه سالها شبکه قرآن راه اندازی شده و سیاست گذاری شده که اکثر برنامه های قرآنی در شبکه های تخصصی خودشان مثل شبکه قرآن، شبکه ورزش، شبکه آموزش، در شبکه های خودشان انجام دهند به خاطر همین، این برنامه ها معمولا از شبکه های سراسری مثل یک، دو و سه حذف و یا کم رنگ شد. خوب این مطلب یک دلیل بود که دلیلش سیاستگذاری سازمان بود و دلیل دومش این بود که شبکه یک یک شبکه ملی است و جدول پخشش به شدت فشرده است و شاید سالهاست که شبکه دوست دارد چنین برنامه هایی را داشته باشد. اما به دلیل اینکه زمان شبکه یک جوابگوی این مطلب نبود و جدول پخشش جواب نمی داد این امکان وجود نداشت و دنبال یک زمان بود شبکه یک که بتواند در اولین فرصت در زمینه برنامه سازی قرآنی هم یک ورودی داشته باشد که این مجال بلاخره در ماه ذی‌الحجه پیش آمد و ما این زمان را مغتنم شمردیم و بر اساس سیاستگذاری هایی که از قبل داشتند که این کار را انجام بدهند تو این مدت همکاران ما توانستند برنامه را بر تهیه و پخش کنند.



-درباره تمهیداتی که مورد استفاده قرار دادیم تا برنامه برای مخاطب غیرتخصصی هم جذاب باشد، باید بگویم که خوب اول اینکه تلاوت قرآن و خواندن قرآن به صورت زیبا و بصورت صوت و لحن، میشود گفت مورد استقبال همه هست و  همه از زیبا خواندن قرآن  لذت می برند، مثلا ما همیشه صدای عبدالباسط را می شنویم لذت می بریم خوب مسابقه ما هم براساس خواندن قرآن به صورت صوت و لحن و در واقع به صورت  تلاوت قرآن تنظیم شده بود و ما  برای جذاب‌تر شدن برنامه، تلاوت های خیلی جذاب مصری و ایرانی را انتخاب کردیم و به شرکت کنندگان در مسابقه گفتیم شما باید این تلاوت ها را در مسابقه اجرا کنید.
درباره تمهیداتی که مورد استفاده قرار دادیم تا برنامه برای مخاطب غیرتخصصی هم جذاب باشد، باید بگویم که خوب اول اینکه تلاوت قرآن و خواندن قرآن به صورت زیبا و بصورت صوت و لحن، میشود گفت مورد استقبال همه هست و همه از زیبا خواندن قرآن لذت می برند، مثلا ما همیشه صدای عبدالباسط را می شنویم لذت می بریم خوب مسابقه ما هم براساس خواندن قرآن به صورت صوت و لحن و در واقع به صورت تلاوت قرآن تنظیم شده بود و ما برای جذاب‌تر شدن برنامه، تلاوت های خیلی جذاب مصری و ایرانی را انتخاب کردیم و به شرکت کنندگان در مسابقه گفتیم شما باید این تلاوت ها را در مسابقه اجرا کنید.

-وقتی این تلاوت ها به صورت تقلیدی اجرا می شد، به همان زیبایی تلاوت می شد و بالاخص که توسط نوجوانان اجرا می  شد که صداهای بسیار زیبایی دارند و در نهایت این جذابیت خوب خواندن اینکه بچه ۱۱ ساله و 12 ساله می تواند به این زیبایی قرآن بخواند، هر شخصی را در واقع متوجه این موضوع می کند و علاقمند به خواندن قرآن می کند. حتی ما در پیامک های مردمی داشتیم که نوشته بودند ما خیلی آدم مذهبی و در این فضا‌ها نیستیم ولی به دلیل زیبایی خواندن این بچه ها علاقمند می شدیم که به این تلاوت ها گوش بدهیم.

-این باعث شده بود که تقریبا مخاطب عمومی اگر قاری خوبی در استودیو  بود از خواندن آنها لذت می بردند با توجه به این که نوجوان ها هم بودند، خوب خیلی از خانواده ها دوست دارند که بچه های شان بتوانند در این سطح تلاوت قران داشته باشندو همین باعث می شد که  هم خودشان به این موضوع و این مسابقه توجه کنند و هم اینکه که از بچه هایشان بخواهند که آنها هم به این برنامه روی بیاورند. در مجموع پیامک هایی که به  برنامه رسیده نشان می دهد که این برنامه هم مورد توجه بچه ها قرار گرفته است و هم خانواده ها.



-درباره مدت این برنامه هم باید بگویم که این برنامه قرار بود که در طول ذی الحجه باشد و طبق این برنامه ‌ریزی  انشاالله بیست و نهم مرداد ماه و قبل از ماه محرم تمام میشود.شبکه یک ورودی کرد تا ببیند بازتاب و استقبال مخاطب به برنامه چگونه است تا بر اساس آن سیاست‌گذاری آینده اش را تعیین کند، خیلی از برنامه‌ها باید به آنتن برسد بازخورد هایش را ببینیم، نظرات و  انتقادات بیننده را ببینیم و بشنویم و بعد بر اساس آن، اگر مورد استقبال قرار گرفته و تمایل دارد مخاطب ادامه پیدا کند برنامه قطعا شبکه برای آن برنامه ریزی خواهد کرد، بنا بر این ما منتظریم برنامه فاز اولش تمام بشود و بعدش انشاءالله با توجه به بازخوردهایی که از خود شبکه داشتیم، خود سازمان داشتیم و بازخوردهای اصلی که از مخاطب داشتیم بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم، زیرا این مسابقه قابلیت این را دارد که قطعا به روش‌های جدیدتر و به روش های خیلی بهتری هم اجرا بشود، و البته این موضوع را شبکه باید طبق سیاستگذاری هایش اعلام بکند.


این مسابقه قابلیت این را دارد که قطعا به روش‌های جدیدتر و به روش های خیلی بهتری هم اجرا بشود، و البته این موضوع را شبکه باید طبق سیاستگذاری هایش اعلام بکند.

-همانطور که گفتم نخستین قسمت مسابقه تلویزیونی ترنم  ۳۱ تیرماه به صورت زنده به روی آنتن شبکه اول سیما رفت و پخش هر روزه آن به مدت یک ماه (تا ابتدای ماه محرم) ادامه خواهد یافت.در قسمت اول این مسابقه چهار شرکت‌کننده زیر ۱۶ سال در سه بخش به رقابت با یکدیگر‌ پرداختند تا عیار تلاوت آنها برای داوران مشخص شود. در بخش اول؛ شرکت‌‌کنندگان به اجرای تلاوت تقلیدی خود از قاریان مصری پرداختند. فراز در نظر گرفته شده در این بخش از قبل بر روی سایت شبکه یک سیما قرار گرفته بود تا شرکت‌کنندگان به تمرین آن فراز پرداخته باشند. در بخش دوم‌؛ خلاقیت و ذوق و قریحه در تلاوت به رقابت گذاشته شد، در این بخش نیز شرکت‌کنندگان هر کدام بر‌اساس آموخته‌های خود از تلاوت به تلاوت فرازی که از قبل در نظر گرفته شده، پرداختند. بخش سوم‌ به قاریان ایرانی اختصاص یافت و در آن از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا تلاوتی تقلیدی از یکی از قاریان ایرانی داشته باشند.



تقریبا مخاطب عمومی اگر قاری خوبی در استودیو بود از خواندن آنها لذت می بردند با توجه به این که نوجوان ها هم بودند، خوب خیلی از خانواده ها دوست دارند که بچه های شان بتوانند در این سطح تلاوت قران داشته باشندو همین باعث می شد که هم خودشان به این موضوع و این مسابقه توجه کنند و هم اینکه که از بچه هایشان بخواهند که آنها هم به این برنامه روی بیاورند.

-در این مسابقه مجموعاً ۸۰ شرکت‌کننده حضور دارند که از بین آنها ۱۶ نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند اسامی آنها از این قرار است: محمدمهدی طالبان، ۱۱۲ امتیاز، سیدامیرعلی ناصری، ۱۰۷ امتیاز
عرفان اکبری، ۱۰۷ امتیاز، حسین طاهری، ۱۰۶ امتیاز، محمد رضایی، ۱۰۵ امتیاز، محمدامین کهن، ۱۰۵ امتیاز، محمدسعید علم‌خواه، ۱۰۳ امتیاز، محمد‌علی حکمتی‌پور، ۱۰۲ امتیاز، یاسین پورغیاثیان، ۱۰۲ امتیاز، امیرحسین لندرانی، ۱۰۰ امتیاز، هادی سخندان، ۱۰۰ امتیاز، محمدصالح حسین‌زاده، ۱۰۰ امتیاز،
امیرحسین مقدس، ۹۹ امتیاز، محمد سلمانی، ۹۹ امتیاز، امیرحسین پیوندی، ۹۷ امتیاز، مهدی فداییان، ۹۷ امتیاز که از بین این افراد در نهایت چهار نفر به فینال مسابقه تلویزیونی ترنم راه خواهند یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: