به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حجت الاسلام سید محمود علوی گفت: همه دولت های بعد از انقلاب خدمات ارزنده ای انجام داده اند. اگر حمایت های رهبری نبود این دولت چندین بار زمین زده شده بود.
"خیبرآنلاین" - حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در برنامه تیتر شب شبکه خبر ضمن تبریک هفته دولت،گفت: همه دولت های بعد از انقلاب خدمات ارزنده ای انجام داده اند اما شرایط در همه دولت ها یکی نبوده است. در بعضی دولت ها وضعیت فروش نفت و تحریم ها کمتر بوده و بعضی دولت ها وضعیت سخت تری داشته اند. طبعاً توفیقات بیشتری نصیب‌شان شده و در برخی دیگر از دولت ها شرایط خوبی فراهم نبوده و  توفیقات کمتری داشتند.

به گزارش فارس، وزیر اطلاعات تاکید کرد: بدترین وضعیت فشار و تحریم در این دولت بوده و نه تنها امکان فروش نفت و دریافت پول آن با مشکلاتی مواجه بود بلکه شاهد کاهش قیمت نفت بودیم. در چنین شرایطی اگر دولتی بتواند کشور را سرپا نگه دارد تا به زمین نخورد، معجزه کرده است؛ با این حال دولت با کار جهادی که انجام دادن خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه کرده است که با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دولت باور کردنی نیست.

وزیر اطلاعات:  اگر حمایت های رهبری نبود این دولت چندین بار زمین زده شده بود

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه برخی می گویند دولت یک آجر روی آجر هم نگذاشت درحالی که  این دولت در زمینه ساخت مسکن دو میلیون اسکلت بدون هر گونه زیر ساخت به دولت یازدهم رسید، بیان داشت: تمامی اینها در این دولت به اتمام رسیده است؛ قدیم می گفتند کار را که کرد، آنکه تمام کرد، اما امروز برخی از روی بغض به دولت می‌گویند کار را کسی کرد که کلنگ زد. اگر حمایت های رهبری نبود این دولت چندین بار زمین زده شده بود.

علوی اضافه کرد: بیشترین بی مهری به این دولت شده است. در این دولت وزارت اطلاعات به صدها تیم تروریستی ضربه وارد کرده اما گاهی مورد جفا قرار می‌گیرد. درست است که امنیت محصول کار همه دستگاه‌های امنیتی است اما در زمینه تامین امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم وزارت اطلاعات حرف اول را با فاصله بسیار زیاد می زند این در حالی است که گاهی مشاهده می کنیم این موضوع مصادره می‌شود و نقش وزارت اطلاعات نفی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که خدمات دولت چه بوده است، تصریح کرد:  افتتاح فازهای متعدد پارس جنوبی را از جمله خدماتی عنوان کرد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارائه شده است و گفت: بسیاری از پالایشگاه‌ها که بخشی از کارهایشان انجام شده بود، در این دولت راه اندازی شدند؛ حدود یک میلیون و پانصد هزار مسکن اعم از مسکن مهر قیمت به تکمیل رسید که تا پایان دولت به حدود ۲ میلیون مسکن می‌رسد همچنین مجتمع‌های معدنی بسیاری در برخی استان ها فعال شد و راه آهن همدان کرمانشاه قرار است خوی و تبریز راه اندازی شد.بیمارستان های بسیاری نیز در این دولت افتتاح شد که زمینه های حماسه آفرینی در دوران کرونا را فراهم کردند.

علوی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت های یازدهم و دوازدهم در زمینه های تامین انرژی برق آب راهسازی و اشتغال زایی گفت: امنیت پایداری که با همت سربازان گمنام امام زمان (عج)دولت و وزارت اطلاعات تعریف می شود گوشه ای از کارهای دیگری که دولت انجام داده است. دولت با بسیاری از مسائل و دشواری ها مواجه بوده که از جمله آنها می توان گفت این دولت با بی مهری های بسیاری روبرو شده است بیشتر این هجمه‌ها به این دولت صورت گرفته و کارکردهای دولت نقد شده و بسیاری مصادره شده است.

وزیر اطلاعات در مورد آزاد کردن تعدادی از متهمان ترور دانشمندان هسته ای اظهار داشت: وزارت اطلاعات همیشه ماموریت های مختلفی داشته است. ما در این دوره تعدای از افرادی که دستگیر شده بودند را بررسی کردیم و دیدیم در زمینه ترور دانشمندان هسته ای نقشی نداشته اند و آنها را آزاد کردیم.

وی اضافه کرد: مشاهده می کنیم که در بسیاری از اقدامات کسی که ۲۰ درصد کار را انجام داده است تمام کار را به او نسبت می‌دهند اما کار کسی که ۸۰ درصد کار را انجام داده را نفی می‌کنند. خیلی از اقدامات دولت مصادره میشود؛ قدیم پروژه‌های که انجام میشد به نام کارفرما تمام میشد و مثلا گفته میشد دولت فلان پروژه را ساخته اما امروز بغض به دولت باعث شده که بسیاری از پروژه هایی که توسط دولت انجام می‌شود به نام پیمانکار تمام می‌شود و گفته می شود که فلان پیمانکار این پروژه را ساخته است؛ این گونه اظهارات باعث می شود که ارزیابی عملکرد دولت مقداری برای عامه مردم دشوار شود.

وی تصریح کرد: هیچ دوره ای به این اندازه به وزیر اطلاعات و وزارت اطلاعات هجمه نشده است. ۲۰ درصد از هجمه ها از خارج است اما بقیه از سوی افرادی است که خود را در چارچوب نظام می دانند. مقام معظم رهبری در ماجرای بنزین فداکارانه وارد شدند و رهنمودهایی که به نمایندگان مجلس دادن باید شاکر ولایت و قدردان محبت های مقام معظم رهبری باشیم. راه قدردانی از  این هدایت ها نیز این است که زیر چتر هدایت و حمایت رهبری مقام معظم رهبری باشیم.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: هر چه زمان گذشته وزارت اطلاعات از پلیس امنیت گذشته و به یک سرویس اطلاعاتی نزدیک شده است.  امکانات فنی وزارت در این هفت سال به ۱۰ برابر رسیده است.

وی در مورد هماهنگی با دیگر دستگاه های امنیتی کشور خاطر نشان کرد: الحمد الله از وقتی من طبق قانون رئیس جامعه اطلاعاتی شده ام همه عزیزان در جلسات حضور داشته اند. در ضربه ای که به حزب دموکرات خارج ازکشور زده شد ما به دوستان اطلاع دادیم و آن ها با  موشک به آن ها ضربه زدند.

وزیر اطلاعات بیان داشت: در سرویس های اطلاعاتی کشورهای دیگر از هر ۱۰ تیم تروریستی سه الی چهار تیم دستگیر و تعدادی هم موفق به انجام عملیات تروریستی می شوند اما در کشور ما از هر ۱۰۰ عملیات تنها سه الی چهار عملیات را می توانند انجام دهند که بیشترین اقدامات نیز از سوی وزارت اطلاعات بوده است.

وزیر اطلاعات در مورد رفتار وزارت اطلاعات با گروه های مختلف در جامعه گفت: در این دوره مردم شاهد بودند که وزارت برای هیچکسی مزاحمت نداشت؛ در دانشگاه‌ها برای اساتید و دانشجویان و در حوزه ها برای مدرسین و طلاب مزاحمتی نداشت و یک آرامشی در مراکز آموزشی حاکم بود.

وی اضافه کرد: همچنین وزارت اطلاعات در این دوره مزاحمتی برای رسانه ها نداشت و تعامل سازنده با آنها اعم از مطبوعات و فضاهای مجازی داشت.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این دوره مزاحمتی برای احزاب و جریانات سیاسی نداشت و سعی کرد آنها را در مسیری سازنده فعال کند.

وزیر اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات همچنین مزاحمتی برای اقوام و فرق از جمله اهل حق و دراویش نداشت و با تمام اینها به گونه‌ای تعامل کرد که امروز شاهدیک همگرایی بسیار قوی بین اقوام و فرق با نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. وزارت اطلاعات در این دوره سعی کرد در کنار امنیتی که برای جامعه فراهم می کند، آرامش را هم فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه ما از پدافند به آفندی تغییر موضع داده ایم گفت: وزارت اطلاعات نزدیک به میلیون هکتار زمین را با همکاری قوه قضائیه از تصرف منابع طبیعی جلوگیری کرده است.

علوی در پاسخ به این پرسش که وزارت اطلاعات در استفاده از فناوری های نوین در حوزه جاسوسی به چه دستاوردهایی رسیده است؟ گفت: در همه بخش های وزارت اطلاعات اعم از ضد جاسوسی، اطلاعات خارجی، ضد تروریستی و بخش های اطلاعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در حال حاضر یک بخش فنی متمرکز نداریم؛ ما در هر یک از این بخش ها، بخش فنی داریم، در تمام استان ها بخش فنی داریم و در واقع معاونت فنی ما علاوه بر این که کار اطلاعاتی انجام می دهد، ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و سخت افزاری به تمام بخش های فنی هستند.

وی همچنین درباره هماهنگی این دستگاه با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی گفت: طبیعی است که امنیت محصول کار جمعی تمام دستگاه هایی است که در امنیت اثرگذار هستند اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، سپاه پاسداران، اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات سپاه، ارتش جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و اطلاعات آن، ناجا و حفاطت اطلاعات آن، وزارت اطلاعات قوه قضاییه، ستادهای بالا دستی مثل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای امنیت کشور، وزارت کشور و مدیریت سیاسی کشور در مرکز و در استانها و در شهرستانها؛ همه اینها در صورتی می توانند بصورت هماهنگ امنیت برقرار کنند که اولا همدلی داشته باشند و خودشان را عضو یک خانواده مبلغ امنیت احساس کنند و همچنین همگرایی و هم افزایی داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند.

وزیر اطلاعات افزود: الحمدلله جلسات شورای هماهنگی جامعه اطلاعاتی کشور  در این مدتی که خدمتگزار مردم بودم و طبق قانون من رئیس جامعه اطلاعاتی بودم، به طور مرتب برگزار شده و تمام اعضا در تمام جلسات سر وقت حضور یافتند و در بحث ها شرکت کردند. همچنین صدها کمیته مرتبط با شورای هماهنگی فعال و اثرگذار بودند.

وی تصریح کرد: در تمام استان ها ما جلسات جامعه اطلاعاتی را به مدیریت مدیران کل اطلاعات استان ها برگزار کردیم و کسانی که در گذشته در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی حضور داشتند، این میزان از همدلی و هماهنگی و هم افزایی را تقریبا بی سابقه می دانند.

علوی گفت: آنجایی که ما نیاز به حضور عزیزانی در کار می‌بینیم، خدمتشان عرض می کنیم و اطلاعات را می‌دهیم؛ برای نمونه ضربه به پلنوم حزب دموکرات جنایتکار خارج از کشور که ما مطلع شدیم اینها برنامه پلنوم را دارند و ما اطلاعات آنها را به دوستان نیروی مسلح دادیم و عزیزان سپاه پای کار آمدند و در آن لحظه هدف موشک قرار گرفتند که تلفات زیادی به آنها وارد شد؛ یا مثلا وقتی گروهک های تروریستی در سیستان و بلوچستان به مناطقی می آیند که امکان آتش بار دوربرد روی آنها در اختیار ما نیست، اطلاعات آنها را در اختیار دوستان سپاه قرار می دهیم و آنها هدف قرار می دهند و نوعاً تلفات خوب و ضربه های تعیین کننده ای به آنها وارد می شود.

وی گفت: هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی به ماهیت و شکل کیس های عملیاتی بستگی دارد، برای مثال در زدن ابوعایشه در مرز غرب کشور لازم بود که نیروی انتظامی پای کار بیایند؛ پای کارآمدند و ضربه های بسیار تعیین کننده ای به جریان های تروریستی وارد شد.

وزیر اطلاعات درباره نقش مردم در دستاوردهای اطلاعاتی دستگاه ها اظهار کرد: ما عملا بیشتر اطلاعات خود را از مردم می‌گیریم و بیشتر همکاران ما مردم هستند؛ اگر مردم نباشند، ما صرفا با تعداد معدود نیروی انسانی و امکانات خود نمی‌توانیم اشراف بر تحرکات ضد انقلاب و تروریست ها و جاسوس ها داشته باشیم. به تعبیر امام راحل در آن زمان اطلاعات 36 میلیونی و الان اطلاعات 82 میلیونی داریم، اگر این اطلاعات 82 میلیونی نبود، ممکن بود ما نقاط کوری زیادی داشته باشیم، اما اشراف فراگیر اطلاعاتی وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نتیجه این اطلاعات 82 میلیونی است.

علوی افزود: امنیت جامعه اسلامی در این سالها مثال زدنی بود، زیرا توان تروریست ها متفاوت با توان آنها در سالهای گذشته بوده است؛ در سال های گذشته با یکی دوتا ماشین زوار در رفته مثلا با یک وانت پیکان و اسلحه کلاشینکف و سی چهل تا فشنگ می آمدند، الان با ماشین های پیشرفته شاسی بلند تویوتا و امثال اینها می آیند؛ با تیربار ۵۰۰۰ فشنگ و یا اسلحه های ۲۰ و ۳۰ میلیمتری که نقش ضدهوایی را ایجاد می کند و یا دوش پرتاب ها و امثال اینها که نشان می دهد، می‌آیند؛ امکانات اینها متفاوت با گذشته است و مبارزه کردن با چنین تروریست هایی دشوار است.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما در دستگاه های سطح بالا جاسوسانی را دستگیر کردیم که چندین سال به سرویس های جاسوسی بیگانه اطلاعات می دادند را دستگیر کردیم. ما در حوزه ضد تروریسم به سراغ ریگی و شارمهد رفتیم و با اقدامات پیچیده آن ها را دستگیر کردیم.

علوی با اشاره به ارتباط نزدیک این وزارتخانه با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست و هم پیمان گفت: ما با بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در کشورهای دوست تبادل اطلاعات داشته و داریم و این تأثیرات بسیار گسترده بوده است؛ ما توانستیم از رهگذر این تبادلات کارهای بسیار بزرگی را انجام دهیم به همین دلیل ۹۹ درصد از کار مبادله زندانیان با آمریکا و استرداد یک میلیارد و هفتصد و ده ملیون دلار پول مردم به کشور توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: آقایان دولت خواه، تنیده و نیک بخت را ما برگرداندیم. همچنین صیادان چابهاری را از سومالی برگرداندیم. یکی دیگر از ویژگی‌های وزارت اطلاعات در دوره اخیر ارائه تحلیل ها و بررسی های دقیق است؛ وزارت اطلاعات تحلیل هایی که ارائه می کند می‌بایست علمی واقع بینانه، آینده نگرانه و تصمیم ساز باشد. مسئولان و مقاماتی که تحلیل های وزارت اطلاعات را دریافت می کنند، اذعان دارند که این تحلیل ها بسیار متفاوت از گذشته است و از برجستگی خاصی برخوردار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: