به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مراسم عزاداری اولین شب ماه محرم سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط متفاوتی برگزار شد. در این شب مردم با نظم‌ بالایی در مراسم عزاداری هیأت ریحانةالحسین(س) در مجموعه پارک ارم شرکت کردند.
"خیبرآنلاین" - مراسم عزاداری اولین شب ماه محرم سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط متفاوتی برگزار شد. برپایی مجالس عزاداری در فضای روباز، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده تمامی افراد از ماسک ویژگی بارز عزاداری امسال بود که حال و هوای متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کرده بود.

تجربه اربعین ریحانةالحسینی‌ها برای محرم امسال

شب اول محرم متفاوت هیأتی‌ها/ حسینیه ۲۸ هزار متری بنی‌فاطمه

به گزارش فارس، از جمله هیأت‌های عزاداری که امسال مراسم خود را در فضایی متفاوت برگزار می‌کند، هیأت ریحانةالحسین(س) با مدیحه سرایی سیدمجید بنی‌فاطمه است. این هیأت مجالس عزاداری دهه اول محرم خود را بناست در مجموعه پارک ارم برگزار کند که شب گذشته با استقبال بی‌نظیر مردم هم همراه شد. ریحانةالحسینی‌ها البته چندسالی است در مراسم اربعین حسینی با برپایی موکبی در طریق‌الحسین، تجربه برگزاری مجلس عزاداری در فضای باز را داشته‌اند. سید مسعود بلوریان از اعضای این هیأت می‌گوید: «تمام مراسم‌های هیأت در سال جاری براساس پروتکل‌ها و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شده است و ما باتوجه به تجربه برگزاری مجلس در شب‌های قدر تصمیم گرفتیم به دلیل حجم بالای عزادارانی که هرسال در مجالس محرم حاضر می‌شدند، برنامه امسال را به مجموعه پارک ارم منتقل کنیم. در این مجموعه فضایی بالغ بر ۲۸ هزار متر به یک حسینیه روباز تبدیل شده است و تلاش کردیم از بدو ورود افراد با سنجش دمای بدن و تاکید بر استفاده از ماسک بستر رعایت نکات اولیه را انجام دهیم. در فضای پیش‌بینی شده برای نشستن افراد نیز که تماماً با موکت مفروش شده است، فاصله‌گذاری براساس دستورالعمل که باید دومتر از هر طرف میان افراد باشد، با علامت‌هایی مشخص شده است. این موارد تماماً با راهنمایی و نظارت خادمان مدیریت و اجرایی می‌شود. برای رفاه حال بانوان، در این بخش صندلی تعبیه شده است تا افراد برروی صندلی با رعایت فاصله اجتماعی بتوانند از مراسم استفاده کنند.»




تاکید و نظارت بر استفاده از ماسک در تمام دقایق مراسم

حسینیه معظم ریحانةالحسین در محرم امسال علی‌رغم آن که از فضای بسیار وسیعی برخوردار بود در شب شاهد نظم بسیار خوبی بود و نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی در آن به شکل مطلوبی اجرایی شد. در بدو ورود خادمان هیأت نکات توصیه شده را رعایت می‌کردند. یکی از خادمان می‌گوید: «در بدو ورود افراد دمای بدن افراد با دستگاهی سنجیده می‌شود تا در صورت وجود علایم ابتدایی شناسایی شوند. اگر فردی ماسک نداشته باشد هم به او ارائه می‌کنیم و نظارت کامل داریم تا در طول مراسم حتما از ماسک استفاده کنند.»



نظم مثال‌زدنی عزاداران در حسینیه روباز

فضای داخلی این حسینیه نیز از قبل براساس دستورالعمل‌ها نشانه‌گذاری شده بود. یکی از خادمان می‌گوید: «فضای حسینیه از قبل براساس دستورالعمل‌های با فاصله دو متر از هر طرف میان افراد فاصله‌گذاری شده است و در هنگام ورود افراد راهنمایی لازم صورت می‌گیرد تا در جای مشخص شده مستقر شوند که با استقبال و همراهی خوب افراد نیز همراه است. ما هیأتی‌ها بیش از همه نگران سلامتی مردم هستیم لذا تمام تدابیر لازم را برای حفظ سلامتی آن‌ها اندیشیده‌ایم تا ان‌شاءالله بتوانیم در فضایی خوب و سالم برای امام حسین عزاداری کنیم»



سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت(ع) نیز در ابتدای روضه‌خوانی خود در مراسم شب‌گذشته ابتدا از حضور افراد برای برپایی مجالس عزاداری حسینی و رونق بخشیدن به مجلس تقدیر کرد و توصیه‌هایی به مردم برای رعایت نکات بهداشتی ارائه کرد.

استقبال بی‌نظیر مردم از مراسم شب اول هیأت ریحانةالحسین

مردم نیز شب گذشته باتوجه به تلاقی با شب جمعه شب زیارتی امام حسین و همچنین مدت‌ها دوری از مجالس عزاداری استقبال بی‌نظیری از مجلس عزای هیأت ریحانةالحسین (س) داشتند به طوری که می‌توان گفت هزاران نفر در فضای حسینیه روباز آن‌ها حضور پیدا کرده‌ بودند. یکی از عزاداران حاضر در این مراسم می‌گوید: «الحمدلله دستورات و نکات ارائه شده از سوی ستاد کرونا در این مجلس به خوبی رعایت شده است و در دو مرحله فیلترینگ لازم سنجش و بررسی برای جلوگیری از حضور افراد با علائم بیماری صورت گرفته است.»



فردی که به همراه فرزند خردسال خود در این مراسم حضور پیدا کرده بود، می‌گوید: «هرسال برای عزاداری به زادگاه خود در شیراز می‌رفتیم که امسال به دلیل شرایط کرونایی نرفتیم. برای حضور فرزندم کمی نگران بودم اما الحمدلله با برنامه‌ها و رعایت کاملی که از سوی خادمان هیأت صورت گرفته بود با طیب خاطر اینجا حاضر شدیم و الحمدلله فرزندم نیز ابراز رضایت کامل دارد و با ماسک و رعایت فاصله مطلوب در جلسه نشسته است.»

مراسم سینه زنی نیز در هیأت با حفظ فاصله اجتماعی و بدون هیچ‌گونه جابجایی برگزار شد و عزاداران حسینی بهره کامل را از منبر، روضه و سینه‌زنی بردند.



خادمان هیأت ریحانةالحسین(س) از افرادی که ممکن است امسال به هر دلیل امکان حضور در مجلس را نداشته باشند غافل نشده‌اند. بلوریان می‌گوید: «پخش زنده و مجازی برنامه‌ها در سایت رسمی هیأت به نشانی lohoof.com می‌توانند از برنامه استفاده کنند.»

مجلس عزاداری هیأت ریحانةالحسین(س) شب‌های دهه اول محرم با پیش‌منبرخوانی کاظم دانایی، سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی و مدیحه‌سرایی سیدمجید بنی‌فاطمه از ساعت ۲۱ در مجموعه پارک ارم واقع در بزرگراه شهید فهمیده برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: