به‌روز شده در: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اگر دفعۀ سوم دزدی کرد به زندان ابد می افتد تا بمیرد و‏‎ ‎ ‎‏اگر فقیر باشد از بیت المال خرج او را می دهند
"خیبرآنلاین" - در حالی که برخی رسانه های خارجی ادعا کرده بودند دست 3 کودک به علت دزدی با حکم دادگاهی در ایران قطع خواهد شد، قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش راهش در متن تکذیبیه رسانه قوه قضائیه آمده است: «پیگیری‌های مرکز رسانه قوه قضاییه از دادگستری استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر تایید و اجرای حکم قطع انگشت دست سه کودک به جرم سرقت صحت نداشته و این موج تبلیغاتی نیز در راستای ادامه پروژه فضاسازی رسانه‌ای غربی علیه رویکرد دستگاه قضا در مبارزه همه جانبه با فساد و ناامنی صورت گرفته است. گفتنی است مجرمین سارق نیز بالای ۲۰ سال سن دارند که هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.»

قانون درباره قطع دست سارقان چه می گوید؟

در ماده ۱۹۷ و ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی، شرایط ۱۶ گانه قطع دست سارقان به شرح زیر آمده است:

ماده ۱۹۷ – سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به  طور پنهانی

ماده ۱۹۸ – در صورتی سرقت موجب حد می شود که دارای تمامی شرایط و خصوصیات زیر باشد:

۱- سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد .

۲- سارق در حال سرقت عاقل باشد .

۳-سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد .

۴- سارق قاصد باشد .

۵-سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است .

۶- سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است .

۷-صاحب مال، مال را در حرز قرار داه باشد .

۸- سارق به تنهایی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد .

۹- به اندازه نصاب یعنی ۵/۴ نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله می شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد در هر بار سرقت شود .

۱۰-سارق مضطر نباشد .

۱۱-سارق پدر صاحب مال نباشد .

۱۲-سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد .

۱۳-حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد .

۱۴-سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد .

۱۵-مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد .

۱۶-مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد .

تبصره ۱ – حرز عبارت است از محل نگهداری مال بمنظور حفظ از دستبرد .

تبصره ۲ – بیرون آوردن مال از حرز توسط دیوانه یا طفل غیر ممیز و حیوانات و امثال در حکم مباشرت است .

تبصره ۳ – هرگاه سارق قبل از بیرون آوردن مال از حرز دستگیر شود حد بر او جاری نمی شود .

تبصره ۴ – هرگاه سارق پس از سرقت، مال را تحت ید مالک قرار داده باشد موجب حد نمی شود .
 راههای ثبوت سرقت به شرح زیر است:

فصل ۱۹۹ – سرقتی که موجب حد است با یکی از راه های زیر ثابت می شود:

۱-شهادت دو مرد عادل

۲-دو مرتبه اقرار سارق نزد قاضی ، به شرط آنکه اقرار کننده بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد .

۳- علم قاضی

تبصره – اگر سارق یک مرتبه نزد قاضی اقرار به سرقت کند، باید مال را به صاحبش بدهد اما حد بر او جاری نمی شود .

فصل سوم – شرایط اجرای حد

ماده ۲۰۰ – در صورتی حد سرقت جاری می شود که شرایط زیرموجودباشد:

۱-صاحب مال از سارق نزد قاضی شکایت کند .

۲-صاحب مال پیش از شکایت سارق را نبخشیده باشد .

۳-صاحب مال پیش از شکایت مال را به سارق نبخشیده باشد .

۴-مال مسروق قبل از ثبوت جرم نزد قاضی، از راه خرید و مانند آن به ملک سارق در نیاید .

۵-سارق قبل از ثبوت جرم از این گناه توبه نکرده باشد .

تبصره – حد سرقت بعد از ثبوت جرم با توبه ساقط نمی شود وعفو سارق جایز نیست.

ماده ۲۰۱ – حد سرقت به شرح زیر است:

الف – در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن به طوری که انگشت شست و کف دست او باقی بماند .

ب – در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پائین برآمدگی بنحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح او باقی بماند .

ج – در مرتبه سوم حبس ابد .

د – در مرتبه چهارم اعدام ، ولوسرقت در زندان باشد .

تبصره ۱ – سرقتهای متعدد تا هنگامی که حد جاری نشده حکم یکبار سرقت را دارد .

تبصره ۲ – معاون در سرقت موضوع ماده ۱۹۸ این قانون به یکسال تا سه سال حبس محکوم میشود .

ماده 202 – هرگاه انگشتان دست سارق بریده شود و پس از اجراء این حد ، سرقت دیگری از او ثابت گردد که سارق قبل از اجراء حد مرتکب شده است پای چپ او بریده می شود .

ماده ۲۰۳ – سرقتی که فاقد شرایط اجرای حد باشد و موجب اخلال در نظم یا خوف شده یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد اگرچه شاکی نداشته یا گذشت نموده باشد موجب حبس تعزیری از یک تا پنج سال خواهد بود .

تبصره – معاونت در سرقت موجب حبس از 6 ماه تا 3 سال است.

قطع دست در اسلام؛ حد سرقت از نظر امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله

‏‏حدّ دزد در دفعۀ اول، قطع 4 انگشت از مفصل اصلی انگشتان دست‏‎ ‎‏راست است؛ و کف دست و ابهام برای او باقی گذاشته می شود.

و اگر دفعۀ دوم دزدی‏‎ ‎‏نمود، پای چپ او از زیر برآمدگی روی پا قطع می شود تا این که نصف پا و مقدار کمی از‏‎ ‎‏محل مسح، برای او باقی بماند.

و اگر دفعۀ سوم دزدی کرد به زندان ابد می افتد تا بمیرد و‏‎ ‎ ‎‏اگر فقیر باشد از بیت المال خرج او را می دهند.

و اگر برگردد و دفعۀ چهارم دزدی نماید،‏‎ ‎‏ولو این که دزدی در زندان باشد، به قتل می رسد.‏ (ترجمه تحریرالوسیله)
برچسب ها: قانون ، مجازات ، اسلامی ، حد ، دزد ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: