به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کمپین انتخاباتی ترامپ به دنبال انتشار اسناد تحقیقات اف بی آی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباط ترامپ با روس ها است را تا اثبات کند که دموکرات ها به دروغ ترامپ را متهم به همکاری با روس ها کرده اند بلکه بتوانند چهره ای مظلوم از وی در افکار عمومی بسازند
"خیبرآنلاین" - سورپرایز اکتبر به یک اتفاق و رخداد خبری غیرمنتظره می گویند که با هدف تغییر و تحول در روند آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت می پذیرد. از این جهت ماه اکتبر مهم و تعیین کننده است که انتخابات های ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برگزار می شود و تحولات آخر ماه اکتبر بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده در روند انتخابات است.

به گزارش نسیم آنلاین، در انتخابات 2016 آمریکا در 7 اکتبر ویکی لیکس ایمیل‌ها و اسناد مرتبط با هیلاری کلینتون را منتشر کرد، از جمله سخنرانی‌های کلینتون برای بانک‌های مختلف که از آنچه او در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود، متفاوت بود.

در همان روز یک فیلم ضبط شده از سال ۲۰۰۵ مربوط به نامزد حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ، منتشر شد که در آن او از گفتار جنسی استفاده کرده و مدعی شده بود او می‌تواند هر زنی را که بخواهد، ببوسد چرا که او یک ستاره است. سیاستمداران متعددی از هر 2 حزب خواستار عذرخواهی او شدند و ترامپ گفت این فیلم‌ها نشان‌دهنده ی شخصیت او نیستند.

چند روز بعد یکی از مهمترین سورپرایزهای اکتبر رخ داد و آن نامه‌ای بود که «جیمز کومی» مدیر دفتر تحقیقات فدرال، در سال ۲۰۱۶ به کنگره آمریکا فرستاد. نامه‌ای در مورد یافتن ایمیل‌های جدید از «هیلاری کلینتون» که از ایمیل شخصی خود برای کار در وزارت خارجه استفاده کرده بود. این سوپرایز کارزار انتخاباتی را به لرزه درآورد. «دونالد ترامپ» از «هیلاری کلینتون» چهره یک سیاستمدار فاسد، بی‌مسوولیت و خائن ارائه کرد و توجه رای دهندگان را جلب کرد. پیش از این سورپرایز، کلینتون با اختلاف ۴ درصد از حریف خود جلوتر بود، اما بر خلاف نظرسنجی‌ها ترامپ در انتخابات پیروز شد.

این روزها در حالی که نیمه دوم ماه اکتبر 2020 را پشت سرگذرانده ایم و نزدیک به 20 روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، رسانه ها و مردم آمریکا کماکان منتظر سورپرایز اکتبر 2020 هستند. بعضی از تحلیل گران بر این باور بودند که باتوجه به همه گیر و شیوع گسترده کرونا در آمریکا، اعلام رسمی کشف واکسن کرونا توسط ترامپ می تواند به عنوان سورپرایز اکتبر باشد و بتواند به عنوان برگه برنده او در انتخابات باشد. اما با مبتلا شدن ترامپ و همسر وی و همچنین بسیاری از اعضای ستاد انتخاباتی او به کرونا، حالا دموکرات ها دست بالاتر را پیدا کرده اند و ترامپ را به سهل انگاری در مدیریت مبارزه با کرونا متهم کرده اند. هرچند بعضی از گمانه ها حکایت از آن دارد که ممکن است ترامپ در روزهای آخر از واکسن یا داروی موثری در جهت درمان کرونا رونمایی کند، اما آنچه از اظهارات مقامات رسمی وزارت بهداشت آمریکا بر می آید آنها حاضر به تایید زودهنگام چنین مواردی نخواهند بود و ترامپ را با چالش اساسی روبرو خواهند کرد.

از سویی بعضی سورپرایز اکتبر ترامپ را از نوع چینی می دانند. دنی دیاز، فرماندار سابق فلوریدا در گفتگو با پولیتیکو گفت که «سورپرایز اکتبر» در انتخابات آتی مربوط به خارج از آمریکا و مربوط به تحولات سیاست خارجی خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که این سورپرایز مربوط به چین خواهد بود یا خیر گفت: احتمالا.

باتوجه به تشدید تنش ها میان آمریکا و چین و اهمیت یافتن رقابت این دو کشور بر سر مسائل اقتصادی و تجارت خارجی، ممکن است ترامپ با ادعای حفاظت از منافع مردم آمریکا و استناد به شعار «اول آمریکا» خود در ایام انتخابات 2016، فورا به توافقنامه تجاری با چین خاتمه دهد. ترامپ با این اقدام می تواند آرای بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان که از واردات محصولات چینی ناراضی هستند را به سمت خود جلب کند. آنها با هر اقدامی که مانع از ورود محصولات چینی به بازار آمریکا شود خوشحال خواهند شد.

بعضی رسانه ها هم باتوجه به تشدید فشار و نقش آفرینی لابی صهیونیست ها در کاخ سفید، معتقدند سورپرایز اکتبر می تواند مربوط به پرونده ایران باشد. یا جنگی محدود یا توافقی جامع و بازدارنده با ایران. تحلیل‌گر «نیویورک مگ» می‌نویسد: احتمال «سورپرایز اکتبر» این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنگ در خاورمیانه باشد، جنگی که آینده سیاسی نتانیاهو و ترامپ را تضمین کند. یک مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نیویورک مگ گفته که اروپا نگران است که اسراییل با دامن زدن به تنش با ایران سطح تنش را به درگیری نظامی مستقیم بکشاند تا نتانیاهو از آن به عنوان اهرمی برای حفظ خود در سیاست و قدرت استفاده کند. این تنش نه تنها برای نتانیاهو جذاب است بلکه حتی می‌تواند برای ترامپی که این روزها اسیر عواقب کرونا هم هست جذاب باشد.

اما به نظر می رسد باتوجه به کاهش یافتن اهمیت مسائل سیاست خارجی برای مردم آمریکا و تشدید مشکلات اقتصادی درون آمریکا، مساله بحران کرونا و درگیری های تبعیض نژادی، بعید به نظر می رسد جنس سورپرایز اکتبر مسائل مربوط به سیاست داخلی باشد.

آخرین رخداد مهم که می تواند با توجه احتمالی گستردگی و عمق آن به عنوان سورپرایز اکتبر 2020 تلقی شود، اعلام عمومی و افشای ایمیل های هیلاری کلینتون است. ابتدا مایک پنس معاون دونالد ترامپ در مناظره با کامالا هریس معاون جوبایدن اعلام کرد تمامی ایمیل های کلینتون را از حالت محرمانه خارج خواهند کرد و در اختیار رسانه ها قرار می دهند.

مایک پمپئو که گویا مسئول مشخص افشای این ایمیل ها شده است، در در گفتگو با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد در اولین فرصت ممکن و احتمالا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این ایمیل‌ها منتشر خواهد شد. به جز انتشار عمومی ایمیل های هیلاری کلینتون، کمپین انتخاباتی ترامپ به دنبال انتشار اسناد تحقیقات اف بی آی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباط ترامپ با روس ها است را تا اثبات کند که دموکرات ها به دروغ ترامپ را متهم به همکاری با روس ها کرده اند بلکه بتوانند چهره ای مظلوم از وی در افکار عمومی بسازند.

نهایتا در حالی که تمامی نظرسنجی ها و حتی ارزیابی کمپین انتخاباتی ترامپ، از پیشتازی جو بایدن حکایت می کند، باید منتظر ماند و دید ترامپ در این روزهای آخر خواهد توانست برگه برنده ای رو کند و تحولات انتخابات 2020 را با یک چرخش و اتفاق غیرمنتظره روبرو کند یا به گفته خودش به زودی خاک آمریکا را ترک خواهد کرد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: