به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند
"خیبرآنلاین" - پس از گسترش فضای مجازی و تولید تعداد انبوه بازی‌های آنلاین توسط کمپانی‌های سازنده این نوع از بازی‌ها، همچنین ایجاد شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، باعث شد تا توجه علاقه‌مندان به این حوزه بیش از پیش جلب شود و مشتاقان زیادی برای خرید این نوع از بازی‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه برخی از بازی‌های آنلاین به هیچ عنوان مناسب استفاده کاربران مخصوصا قشر نوجوانان و جوانان نبوده و دنبال کردن این نوع از بازی‌ها پیامدهای منفی بسیاری برای این افراد به همراه خواهد داشت.

در کنار بازی‌های آنلاین در برخی از شبکه‌های مجازی نیز هر از گاهی چالش‌هایی به وجود می‌آید و کاربران را نسبت به انجام آن چالش‌های ترغیب می‌کند.

چند سال پیش بود که چالش نهنگ آبی در فضای مجازی مطرح شد، این چالش یک بازی غیرنرم‌افزاری مخفیانه بود که به کمک تماس‌های آنلاین اینترنتی انجام می‌شد و انجام این چالش در چند کشور گزارش شد. این بازی متشکل از چند بازی در شبکه اجتماعی بود که مدیران آن، انجام این چالش‌ها را برای بازیکنان در طول ۵۰ روز میسر کرده بود و در پایان چالش نهنگ آبی، بازیکن باید خودکشی می‌کرد که در کشور ما نیز متاسفانه عده زیادی از جوانان با انجام این بازی جان خود را از دست دادند.

به تازگی چالش مومو که یکی از بازی‌ها در شبکه‌های مجازی است به سر زبان‌ها افتاده و در کشور ما نیز عده‌ای را مورد توجه خود قرار داده است.

مومو یکی از بازی‌های محبوب در شبکه مجازی واتساپ و فیسبوک است که پس از گذراندن چند مرحله آنلاین، کاربر یک تماس ناشناس را دریافت می‌کند و در این مرحله چالش کسی که با کاربر تماس می‌گیرد، کاربر را پس از مدتی مجبور به انجام کارهای خشونت آمیز و در نهایت خودکشی می‌کند.

مومو در اصل یک عروسک ژاپنی در اینستاگرام است و تصویر پروفایل فرد ناشناسی که کاربران را به سمت خود کشانده عکس این عروسک است. چندی پیش خبر خودکشی دختری ۱۲ ساله در آرژانتین درصدر اخبار قرار گرفت و پلیس اخطار جدی به والدین در زمینه کنترل روابط کودکان و نوجوانان به مردم خود داد.

اخیرا در کشور ما نیز چالش مومو در حال گسترش است و عده‌ای از داخل کشور اقدام به دعوت کاربران برای کشیده شدن به این چالش و انجام آن دعوت می‌کنند.

چندی پیش سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن هشدار به خانواده ها، در خصوص چالش مومو، گفت: رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به زودی افراد داخلی که هدف‌شان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.

وی از والدین درخواست کرد که در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آن‌ها صحبت کرده و نگرانی آن‌ها را کاهش دهند، چراکه والدین درک بهتری نسبت به تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند.

سرهنگ رجبی افزود: در روزهای اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آن‌ها دانش آموز بوده اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند، دریافت پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس آپ صورت گرفته است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در تشریح این موضوع گفت: مومو یک اکانت واتس آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفت‌وگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتارهای خطرناک دعوت می‌شود.

سرهنگ رجبی اضافه کرد: برخی از کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و گاهی خارجی پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی‌های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکارهای فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت دانست و بیان کرد: پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس آپ هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس آپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.

سرهنگ رجبی از والدین و معلمان خواست به هیچ وجه دانش آموزان را به استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.

وی مراقبت از داده‌های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین گرامی با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

در همین رابطه ضروری است تا والدین بیش از پیش حواسشان بر روی روند فعالیت فرزندانشان درخصوص استفاده از فضای مجازی باشد و از رویارویی فرزندانشان با چالش‌های مخرب و خطرناک جلوگیری کنند تا در این رابطه مشکلی آنها را تهدید نکند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: