به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
این بیانیه مدعی شده است که تلاش آمریکا برای نقض هرچه بیشتر قطعنامه 2231 به طور قاطع رد شده است. اما دقت نکرده است که طی سال‌های گذشته نقض هرچه بیشتر قطعنامه 2231 توسط آمریکا صورت پذیرفته است
"خیبرآنلاین" - وزارت امور خارجه در واکنش به لغو تحریم‌های تسلیحاتی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن نکاتی را به اطلاع افکار عمومی رساند که نشان از اصرار این وزارتخانه در تداوم مسیر غلط سال‌های گذشته است.
 
به گزارش رجانیوز، جدا از درس نگرفتن این وزارتخانه از مسیر غلط مذاکرات برجام که ضعف‌های حقوقی و فنی در متن آن به وضوح مشاهده می‌شود و اثرات نامطلوب آن بر منافع ملی طی سال‌های گذشته بر همگان آشکار شده است، اما در بیانیه وزارت خارجه مجدداً نکاتی ذکر شده است که درخور پاسخگویی و توجه بیشتر است.
 
در همین راستا:
اولاً در ابتدای این بیانیه، وزارت خارجه مدعی شده است که جامعه جهانی برخلاف تلاش‌های رژیم ایالات متحده، از قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صیانت کرده است.
 
این ادعای خلاف واقع درحالی صورت می‌پذیرد که طی سال‌های گذشته کشورهای اروپایی در کنار ایالات متحده آمریکا از اجرای تعهدات برجامی خود سرباز زده‌اند و جامعه جهانی نیز بدون هر گونه مواجهه با این رفتار غیرقانونی، با این کشورها همراهی کرده است.
 
در واقع مطابق با اصول عقلانی وقتی یک طرف یک قرارداد از اجرای تعهدات خود سرباز می‌زند باید هزینه‌های عدم اجرای خود را بپردازد تا طرف مقابل قرارداد قادر به جبران زیان‌های خود باشد.
 
اما طی سال‌های گذشته نه‌تنها این امر رخ نداده بلکه آن‌چه شاهد آن بوده‌ایم اجرای یک‌طرفه برجام توسط ایران بوده است که هزینه‌های بسیاری بر کشور تحمیل کرده است.
 
در واقع آن‌چه که جامع جهانی از آن صیانت کرده اجرای یک‌طرفه و کامل برجام از جانب ایران بوده است! و نه مقابله و مجازات اقدامات غیرقانونی کشورهای اروپایی و آمریکا.
 
ثانیاً در این بیانیه به طرز عجیبی اتمام تحریم‌های تسلیحاتی پس از گذشت 5 سال، از نوآوری‌های! برجام برشمرده شده است.
 
مشخص نیست وزارت خارجه چگونه تحمیل پنج ساله تحریم تسلیحاتی بر کشور توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای، آن هم باوجود مخالفت چین و روسیه را نوآوری برشمرده است.
 
در واقع تیم مذاکره کننده هسته‌ای به‌جای ایستادن بر موضع خود در توافق موقت ژنو که مبتنی بر آن بنا بود تمام تحریم‌های هسته‌ای به‌طور جامع (Comprehensive) برداشته شود، اقدام به عقب‌نشینی‌های گسترده در زمینه تحریم‌ها کرد و در نتیجه باوجود تلاش چین و روسیه برای لغو تحریم‌های مذکور، با موافقت تیم ایرانی این تحریم‌ها علیه ایران به مدت 5 سال تحمیل شد!
 
در همین راستا لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره  می‌گوید: «ما و چین می‌خواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد.»
 
این مسئله تنها از زبان وزیر خارجه روسیه طرح نشد و حتی وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی نیز بعدتر در گفت‌وگو با راشن مترس در این‌باره می‌گوید: «روسیه و چین معتقد بودند که قطعنامه صرفا باید توافق را تائید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آن‌ها نمی‌خواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند. اما آن‌ها متوجه شدند که بدون وجود محدودیت‌هایی که بود، ما نمی‌توانیم توافق کنیم.»
 
نکته جالب توجه آن‌جا است که وزارت خارجه پس از اتخاذ سکوت 5 ساله، با صدور بیانیه در 29 مرداد امسال خود تحت عنوان " اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام غیر حرفه ای برخی رسانه‌ها در تلفیق مواضع غیر مرتبط و فرعی مقامات ارشد خارجی" تلاش کرد تا اظهارات منتقدین در این زمینه را رد کند و به سیاق همیشگی ترجمه غیر صحیح و دلبخواهانه بخواند.
 
اما آن‌چه در این بیانیه آمده نیز مهر تائیدی بر اظهارات منتقدان بود که نشان می‌دهد تحریم تسلیحاتی توسط تیم ایرانی و به مدت 5 سال بر کشور تحمیل شده است(برای مطالعه بیشتر اینجا بخوانید)
 
ثالثاً در این بیانیه وزارت خارجه مدعی شده است که تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمینه‌‌ای ــ از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی ــ هیچ‌گاه از جانب ایران به‌رسمیت شناخته نشده است.
 
احتمالاً تنظیم کنندگان بیانیه وزارت خارجه در این بخش به درستی متن قطعنامه 2231  و برجام را مطالعه نکرده‌اند و یا صحبت از سند دیگری! کرده‌اند که تاکنون منتشر نشده است!
 
پذیرش تحریم‌ها و به اصطلاح محدودیت‌های مختلف و انصراف از 100 حق هسته‌ای ایران از جمله آشکارترین ضعف‌های قطعنامه 2231  و برجام است که به تعبیر آقای عراقچی در یادداشت اخیرشان "بند به بند، سطر به سطر و کلمه به کلمه آن با تیم مذاکره کننده ایرانی مورد مذاکره قرار گرفت.
 
باقی ماندن ساختار تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا، لغو نشدن نزدیک به 9 دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، ممنوعیت چرخه دلار، تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای اتحادیه اروپا، تحریم روابط بانک مرکزی با بانک‌های ایران، باقی ماندن 273 شرکت، بانک و موسسه مالی ایرانی به‌عنوان مؤسسات نامطلوب و تحریم شده در لیست وزارت خزانه‌داری آمریکا و مواردی از این دست که به‌کرات در قطعنامه 2231  و برجام دیده می‌شود تنها مشت نمونه‌ای از خروار تحریم‌هایی است که به موجب قطعنامه 2231 و برجام همچنان باقی مانده است."
 
رابعاً همچنین وزارت خارجه بهتر بود پیش از صدور این بیانیه نگاهی به  سخنان مسئولین این وزارت خارجه می‌انداخت که بارها بر از بین رفتن منافع ایران تاکید داشته‌اند؛ در همین راستا عباس عراقچی در سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا دربروکسل در این باره می گوید: اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است.
 
بیانیه وزارت خارجه تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن منافع ایران از قطعنامه 2231 را ناموفق خوانده است!
 
این ادعای عجیب در حالی صورت می‌پذیرد که آمریکا طی سال‌های گذشته ابتدا با نقض برجام و سپس با خروج آن و نهایتاً با وضع تحریم‌های یکجانبه گسترده عملاً منافع ایران از برجام را به صفر رسانده است.
 
در واقع تعبیر "تقریباً هیچ" دیگر اصطلاحی نیست که تنها یک مسئول دولتی آن را به کار برده باشد بلکه امروز افکار عمومی نیز به بی‌اثر بودن برجام و قطعنامه 2231 پی برده است.
 
خامساً در این بیانیه وزارت خارجه مدعی شده که پیش‌بینی دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر در برجام و قطعنامه 2231 صورت پذیرفته است و در بند پایانی آن نیز آمده که جمهوری اسلامی ایران متقابلاً حق انجام اقدامات لازم برای تأمین منافع ملی خود را محفوظ می‌دارد.
 
احتمالاً منظور وزارت خارجه از پیش بینی دقیق مکانیزم ماشه است که برای اولین در تاریخ حقوق بین‌الملل مورد پذیرش تیم مذاکره کننده دولت قرار می‌گرفت.
 
وزارت امور خارجه در این قسمت به بازگشت تمام شش قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل، آن هم تنها با ادعای یکی از اعضای برجام اشاره نکرده است. مطلوب است که وزارت خارجه افکار عمومی را با این واقعیت آشنا کند که به علت ضعف حقوقی تیم مذاکره کننده هسته‌ای و طبق ماده 11،12 و 13 قطعنامه 2231 شورای امنیت حتی اگر ایران هم به عدم اجرای توافق توسط طرف مقابل اعتراض کند تمام قطعنامه‌های گذشته علیه ایران بازمی‌گردد.
 
همین مسئله باعث شده نه‌تنها دولت در قبال نقض‌های مکرر برجام و قطعنامه 2231 در تحریم‌های آیسا، کاتسا و ویزا طبق سازوکار حل اختلاف اعتراض نکند، که حتی با خروج رسمی دولت آمریکا از برجام هم وزارت خارجه اقدام اعتراضی و عملیاتی در چارچوب سازوکار حل اختلافات موجود نکرده و به‌جای آن به شکایت از آمریکا در لاهه روی بیاورد.
 
بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت ادعای هر کدام از کشورها همواره به‌عنوان اهرم فشاری مؤثر بالای سر ایران قرار گرفته است و به همین جهت مشخص نیست که منظور وزارت خارجه از پیش‌بینی دقیق چه چیزی است و این وزارتخانه از چه طریقی می‌خواهد اقدامات لازم برای تامین منافع ملی ایران را به عمل آورد.
 
سادساً این بیانیه مدعی شده است که تلاش آمریکا برای نقض هرچه بیشتر قطعنامه 2231 به طور قاطع رد شده است. اما دقت نکرده است که طی سال‌های گذشته نقض هرچه بیشتر قطعنامه 2231 توسط آمریکا صورت پذیرفته است.
 
در واقع آمریکا امتیازات بیشتر خود را از طریق وضع تحریم‌های مختلف گرفته است و قطعنامه 2231 از لحاظ حقوقی بارها نقض شده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
از ظریف انتظاری نیست و هیج شکی برای عاقلان وجود ندارد که او یک (...) است. اما آنچه مایه حیرت و وحشت است جشن ابلهانه برخی نهادهای به اصطلاح انقلابی و حضرات حتی با لباس نظامی است. اینکه سایتهای وابسته به نهادهای به اصطلاح انقلابی در چنین بی بصیرتی عجیبی دست و پا می زنند براستی حقیقتی بسیار خطرناک است
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: