به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها 1 رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوریخواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و 1 ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود
"خیبرآنلاین" - همانطور که از قبل پیش بینی می شد، انتخابات 2020 آمریکا با وجود چهره جنجالی چون دونالد ترامپ و بسیج شدن تمامی نیروهای دموکرات و حتی بعضی از جمهوریخواهان شاخصی چون مک کین، کالین پاول و جورج بوش علیه ترامپ، انتخاباتی گسترده و البته با حاشیه ها و درگیری های فراوان روبرو خواهد شد.

به گزارش نسیم آنلاین، اکنون هرچند 10 روز از زمان برگزاری انتخابات حضوری تمام شده است و تقریبا تمامی آرا شمارش شده و رسانه های جریان اصلی جو بایدن دموکرات را رئیس جمهور آمریکا دانسته و بعضی از روسای دولت ها به طور خاص مقامات کشورهای اروپایی به بایدن پیام تبریک داده اند، اما هنوز به طور قطعی و رسمی نتایج انتخابات آمریکا معلوم نیست.

دونالد ترامپ که با فاصله اندکی در بعضی از ایالات های چرخشی از جو بایدن عقب افتاده است، با تشکیل تیم حقوقی به دنبال شکایت و پیگیری تقلب های انتخاباتی توسط دموکرات هاست.

اتفاقی که در کارزار انتخاباتی سال 2000 میان جورج بوش جمهوریخواه و الگور دموکرات رخ داد و بوش با کشاندن دعوی خود به دیوان عالی آمریکا توانست با تصاحب آرای الکترال فلوریدا، رسما رئیس جمهور آمریکا گردد.

اما بعضی از تحلیلگران معتقدند در صورت عدم وقوع این سناریو، ترامپ و وکلای وی قصد دارند از ظرفیت و خلاءهای ساختاری قانون اساسی آمریکا استفاده کنند تا نهایت بتوانند در این دعوای پرچالش انتخاباتی پیروز شوند.

در این سناریو ترامپ می تواند با انجام لابی با ایالات های جمهوریخواه روندی را از طریق قانون اساسی آمریکا پیگیری کند و ورق را برگرداند. اگر تعدادی از ایالت های جمهوریخواه آمریکا به بهانه شبهه ناک بودن انتخابات در آن ایالت ها، الکترال کالج ایالت های خود را معرفی ننمایند، آرای جوبایدن به کمتر از 270 خواهد رسید. آنگاه طبق قانون اساسی آمریکا این مجلس نمایندگان آمریکاست که رئیس جمهور آمریکا را مشخص می کند و ترامپ می تواند با 26 رای در برابر 24 رای، تا 2024 رئیس جمهور شود. طبق قانون اساسی آمریکا هر ایالت فقط 1 رای دارد و رای هر ایالت هم با رای اکثریت اعضا در مجلس نمایندگان مشخص می شود که با غلبه 26 ایالت جمهوریخواه رئیس جمهور خواهد شد.

فرید زکریا تحلیلگر مسائل بین الملل و مفسر شبکه CNN این سناریو را اینگونه تشریح می کند: در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند؛ این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که آرای مردمی را به دست آورده، رأی می‌دهند و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند.

زکریا می‌گوید ایالت‌ها در سال‌های گذشته قوانینی به تصویب رسانده‌اند تا اطمینان حاصل شود آرای مردمی، مبنای انتخاب الکتورها خواهد بود. او با وجود این می‌گوید: اما اینها قانون هستند، نه تعهدات مبتنی بر قانون اساسی.

او در ادامه درباره سناریوی مذکور می‌گوید: حالا، سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاده، اما در روزهای بعد بایدن پیشتاز می‌شود. جمهوری‌خواهان [از طریق تنظیم شکایت‌نامه] با ده‌ها هزار رأی پستی مخالفت می‌کنند؛ دموکرات‌ها شکایت‌های متقابلی طرح می‌کنند.

او در ادامه تصریح می‌کند در چنین شرایطی، با توجه به ابهامات پیش رو، مجالس ایالتی تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. زکریا می‌گوید: مجالس ایالتی، با توجه به این وضعیت مبهم، تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. مسئله نگران‌کننده اینجا است: از میان ۹ ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجلس ایالتی ۸ تای آنها در کنترل جمهوریخواهان است.

وی اضافه کرد: اگر یک یا چند تا از این ایالت‌ها بگویند که آرا مشکل داشته‌اند و در آنها تخلف صورت گرفته، می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند، به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند که قاعدتاً الکتورهای جمهوریخواه خواهند بود. دموکرات‌ها ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندارها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مدنظر خودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.

وی اضافه کرد: این مسئله، ابهام‌ها را دوچندان می‌کند اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوریخواهان باشد. چون زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش روبرو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوریخواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچیک از 2 کاندیدا ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.

زکریا در ادامه می‌گوید: در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها 1 رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوریخواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و 1 ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است، کاری انجام دهد.

انتخابات 2020 آمریکا هنوز تمام نشده است و وارد یک کارزار جدی حقوقی و البته اردوکشی های خیابانی شده است. دموکرات ها و بعضی از جمهوریخواهان همگی متفق شده اند تا نگذارند ترامپ مجددا رئیس جمهور شود اما از آن سو، ترامپ با شخصیتی غیرقابل پیش بینی دست به هر اقدامی خواهد زد تا برای 4 سال دیگر در اتاق بیضی کاخ سفید بماند. دیوان عالی آمریکا استفاده از ظرفیت ها و خلاءهای قانون اساسی آمریکا و اردوکشی های خیابانی و آشوب برگه های باقی مانده ترامپ هستند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
آشوب خیابانی برگ برنده بایدن است امیدواریم ترامپ تا سال 2024بماند گرانی طلا و دلار برای ما خوش یمن بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: