به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برخی اعضای ستاد ملی کرونا ممکن است تعابیر تندی نیز نسبت به طب سنتی داشته باشند، شیاد در طب سنتی نیز ممکن است وجود داشته باشد همانطور که در طب کلاسیک نیز وجود دارد اما این امر نباید منجر به این شود که کسی بیش از هزار کتاب و منبع حکمای شیعه و طب سنتی را منکر شود؛ ما خود را موظف می‌دانیم هر تجربه‌ای داریم برای مقابله با کرونا ارائه دهیم تا تلفات بیماری کاهش یابد
"خیبرآنلاین" - استاد حسین خیراندیش در نشستی خبری با عنوان دستاوردهای طب سنتی در پیشگیری و درمان بیماری کرونا، با بیان این‌که کشور ایران به‌شکلی غافلگیرانه درگیر بیماری کرونا شد، اظهار کرد: پیش از این نیز شبیه به بیماری کرونا در جهان وجود داشته است که در منابع طب سنتی از آنها تحت عناوین مختلفی یاد شده است؛ ما می‌توانیم با استفاده از منابع طب سنتی در مورد بیماری‌هایی که پیش از این شبیه به این بیماری اتفاق افتاده است، داروهای طب سنتی را متناسب با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی و ابزار زیست و سبک زندگی مردم، تغییر و ارائه دهیم.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان و کادر درمان و حرکت جهادی آنها برای مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: این نوع مقابله در ایران همانند زمان جنگ است و حرکت جهادی کادر درمان به جان‌باختن برخی از مدافعان سلامت انجامید.

خیراندیش اضافه کرد: خدمات و روش‌های مختلفی ارائه شد تا این‌که وزیر محترم بهداشت به درخواست برای استفاده از طب سنتی برای کمک به درمان کرونا اشاره و تأکید کرد در سایر نقاط جهان مانند چین نیز از طب سنتی استفاده شده بود و چین، بیشترین کارایی را از طب سنتی چینی گرفته است؛ کشور چین 550 هزار متخصص طب سنتی در داخل کشورش دارد و بنابراین از آنها به‌خوبی بهره می‌برد.

وی افزود: در ایران، طب سنتی توانمندتر از طب سنتی چین است و بر مبانی‌ و داروهایی استوار است که توانایی بیشتری دارد؛ متخصصین طب سنتی چین می‌گفتند که "هر وقت در درمان بیماری با طب سنتی چین درمی‌مانیم از طب سنتی ایران استفاده می‌کنیم" بنابراین می‌توانیم از طب سنتی ایرانی برای کرونا نیز استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: بخشی از طب سنتی مربوط به داروست، بخشی نیز تغییر رفتار و سبک زندگی است؛ منظور از دارو نیز یک طیف دارویی است، اگر یک طیف دارویی را به‌کار بگیریم، به نتیجه می‌رسیم؛ مردم گمان می‌کنند که باید یک داروی خاص ارائه شود، این دیدگاهی است که طب کلاسیک به آن‌ها داده است در حالی که در طب سنتی گفته می‌شود به‌تناسب اینکه بیمار در چه طبقه جنسی، موقعیت جغرافیایی و رده سنی قرار دارد، از انواع مختلف و طیفی از داروهای طب سنتی استفاده می‌شود‌.

وی ادامه داد: برای مثال زنجبیل دارای طبع گرم است اما نمی‌توان گفت که برای تمام دنیا از زنجبیل استفاده کرد زیرا به‌تناسب موقعیت جغرافیایی، ممکن است عارضه ایجاد کند و بنابراین نیاز به تجویز مصلح کنار آن دارد، مثلاً می‌توان کنار زنجبیل از ماست، شیر یا لیمو استفاده کرد.

خیراندیش گفت: برداشت ما این است که ویروس کرونا افراد دارای طبع سرد و اندام‌های دارای سردی را درگیر می‌کند و در محیط‌های سرد بیشتر توسعه می‌یابد و توسعه آن در قلب، ریه، مغز با زمینه سردی است‌؛ این‌که علائم متفاوتی در بیماری دیدیم به‌علت اختلاف در زمینه افراد است و حتی درگیری عضلانی بیماری، درد سرد و نه گرم است حتی افراد گرم‌مزاجی که در مقاطعی از زندگی در معرض سردی هوایی، سردی غذایی و سردی ناشی از استرس قرار می‌گیرند مستعد ابتلا به این بیماری هستند و برای درمان آن‌ها، طیفی از گرمی‌ها مفید است.

وی خاطرنشان کرد: چند دسته از داروها توسط وزارت بهداشت و با همکاری خوب آن‌ها مورد تحقیقات علمی قرار گرفته و جواز تولید و توزیع را گرفته‌اند که مقامات بهداشتی کشور آن را اعلام کردند.

خیراندیش تأکید کرد: باید داروهایی عام بدهیم که مردم بتوانند از آن استفاده کنند و تأکید صرف بر مصرف چند دارو ممکن است موجب احتکار آن‌ها شود‌؛‌ با توجه به اینکه در حوزه اصلاح رفتارهای مردم توصیه زیادی نشده است باید به مردم اصلاح سبک زندگی را بیاموزیم.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: در عین حال تغییر رفتارها و سبک زندگی افراد باید صورت بگیرد تا منجر به تقویت سیستم ایمنی افراد شود؛ طب سنتی در پیشگیری و درمان، توصیه‌های بسیاری دارد.

وی با ارائه مثالی ادامه داد: این توصیه مبنایی است؛ شیخ‌الرئیس می‌گوید هرگاه در سالی، فصول تفاوت فاحشی نداشته باشند یعنی دمای فصول به هم نزدیک باشد آن سال بسیار بدشگون خواهد شد و چنانچه در آن سال بیماری پدید آید ماندگار خواهد شد و به‌سرعت از جامعه رخت بر نخواهد بست.

وی ادامه داد: ما با کولر، تابستان را خنک می‌کنیم و در زمستان با بخاری خانه را گرم می‌کنیم که باعث می‌شود دمای همه فصول یکسان شود، این امر موجب می‌شود بدن ما ضعیف شود، تعریق تابستانه موجب دفع بلغم از تن می‌شود و با جلوگیری از تعریق در تابستان، جلوی حذف بلغم را می‌گیریم و با گرم کردن بیش از حد خانه در زمستان، زمینه تقویت ریه را از بین می‌بریم؛ وقتی هوای سرد تنفس می‌کنیم، گوارش ما سرد می‌شود و وقتی گوارش سرد شد، میل به خوردن غذای گرم پیدا می‌کنیم، در حالی که الآن در زمستان به‌دلیل اینکه هوا را گرم می‌کنیم، تمایل به خوردن سردی مانند سالاد افزایش می‌یابد.

خیراندیش با اشاره به اینکه ابوعلی سینا می‌گوید مردم ساکن مناطق سردسیر قوی‌تر از مردم مناطق گرمسیرند، تأکید کرد: دمای داخل خانه نباید از 18 تا 22 درجه بیشتر شود، باید تنفس هوای سرد داشته باشید تا درون بدن تقویت شود و بیرون بدن را نیز باید با پوشش، گرم نگه‌دارید؛ اصل بعدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خواب سر شب نهایتاً تا ساعت 11 شب است، خواب روزانه باعث بروز اختلال گوارشی و کاهش توان انسان می‌شود همچنین مصرف یک پَر نمک قبل و بعد از غذا، استعداد پذیرش میکروب را برای بدن به حداقل می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: در سبک زندگی جامعه ما "حجامت" حذف شده است و مردم برای پذیرش بیماری‌ها مستعد شده‌اند؛ توصیه ما استفاده از بادکش برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی است، برای پیشگیری از بیماری کرونا در افراد دچار بیماری زمینه‌ای نیز حجامت عام انجام شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی برای بیماران کرونایی تصریح کرد: در درگیری با بیماری، استفاده از نعنا و خانواده نعنا به‌شکل سبزی و آش مورد تأکید است، سوپی که در آن سبزیجات تند و تلخ مانند ترخون و نعنا و پیازچه به‌میزان حداقل یک وعده غذایی مصرف شود نیز توصیه می‌شود؛ استفاده از آب سیب طبیعی و آب پرتقال و لیمو مقابله‌کننده با میکروب‌ها و مقوی خوبی برای سیستم ایمنی است.

خیراندیش ادامه داد: برای درمان تب، از نمک، نعنا به‌شکل عرق نعنا، سیاه‌دانه، چه خشک و چه ترکیبی با عسل به‌نسبت یک به سه برای تب توصیه می‌شود.

وی درباره اختلال بویایی گفت: برای اختلال بویایی، می‌توان با استنشاق عسل‌ ترکیب‌شده با آب‌نمک آن را برطرف کرد.

خیراندیش با تأکید بر استفاده از ماسک‌های مناسب در محل‌های پرتجمع متذکر شد: باید در محلی که تجمع وجود دارد گردش هوا وجود داشته باشد، برای جلوگیری از ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا، گرم نگه‌داشتن سر با کلاه، بسیار حائز اهمیت است، آنفلوآنزا باعث درگیری سینوسی می‌شود و برای جلوگیری از آن، کنار رعایت نکات بهداشتی باید سر را گرم نگاه‌داشت.

وی یادآور شد: معنای این تأکیدات و توصیه‌ها این نیست که از طب کلاسیک استفاده نشود، ما متخصصین طب کلاسیک خوبی داریم که می‌توانند نظرات خود را اضافه کنند تا به درمان و پیشگیری کرونا کمک کنیم.

وی گفت: نسخه‌های تجویزشده توسط طب سنتی باید متکی به تجربه باشد؛ ما چندین سال است که این نسخه‌ها را اجرا می‌کنیم، فقط باید این نسخه‌ها با توجه به شرایط زمانی و اقلیمی، به روز شود؛ من معتقد به ضرورت تعامل جدی بین طب سنتی و کلاسیک هستم‌.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا طب سنتی در بیماران بستری کرونایی نیز اثربخشی دارد؟ بیان داشت: در زمینه بیماران بستری نیز توصیه‌هایی داریم و هنوز از متخصصین طب سنتی در بخش بستری و بیمارستان‌ها استفاده نشده است، درخواست‌هایی برای استفاده از طب سنتی در بیماران بستری داده‌ایم و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و نیاز به اجرایی شدن دارد.

خیراندیش در پاسخ به سؤالی مبنی بر مخالفت برخی اعضای ستاد ملی کرونا با طب سنتی، گفت: برخی اعضای ستاد ملی کرونا ممکن است تعابیر تندی نیز نسبت به طب سنتی داشته باشند، شیاد در طب سنتی نیز ممکن است وجود داشته باشد همانطور که در طب کلاسیک نیز وجود دارد اما این امر نباید منجر به این شود که کسی بیش از هزار کتاب و منبع حکمای شیعه و طب سنتی را منکر شود؛ ما خود را موظف می‌دانیم هر تجربه‌ای داریم برای مقابله با کرونا ارائه دهیم تا تلفات بیماری کاهش یابد.

خیراندیش با ابراز اینکه یکی از زمینه‌های مستعدشدن برای ابتلا به کرونا، استرس است، خاطرنشان کرد: مردم باید واقع‌بینانه و عالمانه برای مقابله با کرونا آماده شوند، دود کندر، اسپند و عطریاتی مانند گل محمدی، روان را گرم می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: