به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۶۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
مروری بر مواضع رسمی در انتخاب رئیس دیوان محاسبات
این بار نادران سخن درستی به زبان آورده و یک تنه در برابر یک فرایند قانونی که چندین بار مورد بررسی مجدد قرار گرفته، ایستاده است و حاضر به گردن نهادن در برابر رویه‌ی قانونی نیست!
"خیبرآنلاین" - مصاحبه جنجالی اخیر الیاس نادران با خبرگزاری ایسنا منجر به بروز حواشی بسیاری برای این نماینده مجلس شده است. از عبارت وی درباره برجام و اراده نظام در تصویب آن تا مخالفت با طرح شفافیت مجلس با این ادبیات که مطالبه‌ی آن توسط 5 اکانت فیک در توئیتر پیگیری می‌شود، که بگذریم، ادعای تکراری و نخ‌نمای او پیرامون انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست کل دیوان محاسبات کشور نیز خبرساز شد تا جایی که رسانه‌ای با مشخصات BBC نیز ضمن استقبال از این سخنان، به این جنجال جعلی بال و پر داد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، نادران اعتراف کرده که حتی به صورت تک نفری، این ماجرا را تا اخر(!) پیگیری خواهد کرد و اینک، با انتشار سیر زمانی اظهارات رسمی رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس، معاونت حقوقی مجلس، روسای کمیسیون‌ها، نمایندگان و به ویژه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور که متولی اصلی انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات هستند، و نیز کمیسیون اصل 90 مجلس که موضوع مورد بحث را به صورت دقیق و فنی مورد پیگیری مجدد قرار داد، مشخص می‌شود که این بار نادران سخن درستی به زبان آورده و یک تنه در برابر یک فرایند قانونی که چندین بار مورد بررسی مجدد قرار گرفته، ایستاده است و حاضر به گردن نهادن در برابر رویه‌ی قانونی نیست!

در ادامه، سیر مهمترین اتفاقات پیرامون انتخاب بذرپاش به ریاست کل دیوان محاسبات به ترتیب زمان منتشر می‌شود:

- 31 تیرماه 1399؛ در نشست کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، مهرداد بذرپاش،  عادل آذر، ضرغام صادقی و لطف‌الله فروزنده به عنوان کاندیداهای ریاست تعیین شده بودند که در نشست این کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بعد از شنیدن اظهارات کاندیداها، در نهایت مهرداد بذرپاش با ۱۵ و لطف‌الله فروزنده با ۱۳ رای، به عنوان کاندیداهای ریاست تعیین و به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری معرفی شدند

- 31 تیرماه 1399؛ نامه حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: شرایط نامزدهای ریاست دیوان محاسبات و دادستانی، از جمله داشتن ۲۰ سال سابقه‌ی کار، طی چند جلسه ابتدا در کمیته دیوان محاسبات و سپس در کمیسیون برنامه و بودجه مورد مداقه قرار گرفته و منتخبین پس از احراز شرایط، از بین نامزدها انتخاب شده‌اند

- 1 مردادماه 1399؛ نمایندگان مجلس در اجرای ماده 11 قانون، مهرداد بذرپاش را با 158 رأی از مجموع 244 رأی مأخوذه به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. این انتخاب برای اولین بار به صورت رقابتی در صحن مجلس برگزار شد و لطف الله فروزنده تنها 86 رای به دست آورد. در سوابق مهرداد بذرپاش عناوین زیر به چشم می‌خورد: مشاور شهردار تهران، مشاور رییس جمهور و رئیس مشاوران جوان، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت خودروسازی پارس خودرو، عضو هیات رئیسه مجلس، معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و...

- 4 مردادماه 1399؛ بیانیه علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس: کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، رسما اعلام می‌دارد فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات با «رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رای نمایندگان ملت» بوده است. شاید برخی از افراد، متاثر از اخبار و شایعات یا براساس سلایق شخصی خود و حتی استناد به قوانین ملغی و منسوخ شده، تمایل به یک گزینه خاص داشته باشند اما ملاک کمیته دیوان محاسبات مجلس، صرفا «قانون» است نه نظرات اشخاص و چنانچه به جای قانون و مراجع قانونی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اشخاص نظر و سلیقه خود را بالاتر بدانند کشور و جامعه آسیب خواهند دید

- 4 مردادماه 1399؛ بیانیه پژوهشکده شهید رضایی: درخواست صدور گواهی همکاری یکی از حقوق قطعی افراد است که در صورت تأیید فعالیت هر فرد از سوی مسئولین وقت، پژوهشکده موظف است مطابق اسناد و شواهد موجود، نسبت به صدور آن اقدام نماید. در فقره مذکور نیز بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری، مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده با توجه به شواهد و تأیید ریاست وقت پژوهشکده، آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ ۷۹ تا ۸۲، با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است

- 4 مردادماه 1399؛ احسان ارکانی عضو کمیسیون‌ برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات با «رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رای نمایندگان ملت» بوده است. این نکته هم مهم است که برای «اولین بار» انتخاب رییس دیوان محاسبات اینگونه «دقیق» و «رقابتی» بوده است، زیرا در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با وجود «11 نماینده ادوار، 4 وزیر و معاون رئیس‌جمهور، یک استاندار، چندین معاون استاندار و مدیرکل، مستشاران دیوان محاسبات و…» که به عنوان نماینده مجلس و عضو این کمیسیون هستند، اوج تاکید بر دقت و رعایت قانون و مقررات مشاهده می گردد. ضمن اینکه در مجالس قبلی طبق آیین‌نامه، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات «صرفا یک گزینه» را برای تصدی ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی می‌کرد و همان یک نفر رای اعتماد می‌گرفت. درحالیکه این دوره با تغییر در آیین‌نامه داخلی، کمیسیون موظف بود 2 نفر را به صحن علنی معرفی نماید تا «انتخاب» مفهوم واقعی‌تری پیدا کند. نهایتا اینکه ممکن است برخی از افراد، تأثیرپذیر از شایعات یا براساس سلایق شخصی خود تمایل به حذف یک گزینه خاص و یا انتخاب فرد خاص دیگری داشته باشند لیکن معیار و ملاک همه ما «قانون» است نه نظرات و سلیقه‌های شخصی

- 5 مردادماه 1399؛ بیانیه حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نائب ‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:  برای ریاست دیوان محاسبات، ۲۵ نفر و برای دادستانی ۱۸ نفر ثبت نام کرده بودند. ابتدا کمیته دیوان محاسبات طی 3 روز متوالی و با تشکیل ۵ جلسه، پس از بررسی مدارک در جلسه اول و احراز شرایط لازم از جمله ۲۰ سال سابقه کار و نیز سابقه مدیریت در سطح مقام های اجرایی (مشمولین ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری)، ۲۰ نفر از نامزدهای ریاست دیوان و ۱۴ نفر از نامزدهای دادستانی را انتخاب و به جلسات دعوت کرد و پس از استماع برنامه آنان و با رای‌گیری مخفی، ۴ نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کرد. کمیسیون برنامه و بودجه نیز طی 2 جلسه صبح و بعدازظهر و پس از استماع برنامه‌ی افراد راه یافته به مرحله دوم و بعد از سوالات لازم خصوصا درباره نامزدهای ریاست دیوان محاسبات، نهایتا 2 نفر را به صحن مجلس معرفی کرد. درخصوص حواشی ایجاد شده درباره سابقه کار آقای دکتر بذرپاش، به استحضار عموم می‌رسانم که ایشان کار و فعالیت‌های مدیریتی خود را از ابتدای سال ۷۹ به عنوان معاون آموزشی پژوهشکده‌ی شهید رضایی(دانشگاه شریف) شروع کرده‌اند و در مجموع بیش از ۲۰ سال سابقه دارند. ایشان همزمان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف هم بوده‌اند ولی آن را به عنوان سوابق ۲۰ ساله احتساب نکرده‌اند

- 6 مردادماه 1399؛ توئیت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس: بنده به عنوان نماینده مردم و خدمتگزار نمایندگان، مکلف هستم از قانون، آیین نامه داخلی و رأی نمایندگان محترم صیانت کنم. به مردم عرض می‌کنم که فرایند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بود. امیدوارم این 2 برادر عزیز هم با عملکرد خود، درستی انتخاب نمایندگان را تأیید کنند

- 6 مردادماه 1399؛ سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در مراسم معارفه رئیس کل دیوان محاسبات: انتخاب دادستان و رئیس دیوان محاسبات دقیقا براساس قانون پیش رفت؛ کمیسیون برنامه و بودجه 4 نفر را برای کاندیداتوری دادستانی و ریاست این دیوان پس از بررسی‌های بسیار از میان افراد متعددی که کاندیدای این سمت ها بودند انتخاب و به صحن علنی معرفی کرد لذا رقابتی جدی و مومنانه میان افراد اتفاق افتاد

- 8 مردادماه 1399؛ توئیت حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس: مذاکره با چند نفر از همکارانم در کمیسیون برنامه و بودجه، فرایند همراه با دقت و و توجه کافی در روند تعیین نامزدهای دیوان محاسبات را برایم روشن ساخت... انتخاب آقای بذرپاش توسط مجلس، اقدامی قانونی و در راستای بیانیه گام دوم بود
 
- 13 مردادماه 1399؛ جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: بر روی انتخاب فرد به عنوان رئیس دیوان محاسبات در مجلس انتقادی وجود ندارد، بلکه تنها اختلاف نظر بر روی روش انتخاب رئیس دیوان محاسبات است و باید تفسیر و تصمیم‌گیری درباره مسائل مذکور در صحن علنی انجام شود، معتقدم اکنون انتخاب بذرپاش با رأی بالا در صحن علنی برای ریاست دیوان محاسبات، دیگر محلی برای مناقشه باقی نگذاشته اما قانون مسیرهای مشخصی را برای معترضان و منتقدان به روش تعیین رئیس دیوان مشخص کرده است. متاسفانه برخی رسانه‌ها بحث‌های نادرستی را درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات مطرح کرده‌اند... کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته هم جلسه‌ای برای بررسی روند انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات برگزار کرد و طی بررسی‌ها صحت این انتخابات تایید شد؛ بنابراین این موضوعات باید خاتمه پیدا کند

- 13 مردادماه 1399؛ نامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، به رئیس مجلس: پس از برگزاری مجدد ۲ جلسه اعضای کمیسیون و بررسی برخی انتقادات، بار دیگر درستی فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات مورد تایید اعضا قرار گرفته است. براساس اتفاق نظر اعضای حاضر در این کمیسیون، تمامی شرایط مندرج در قانون دیوان محاسبات، قانون آئین نامه داخلی و نیز شرایط مندرج در تبصره‌های آن در فرایند معرفی رئیس و دادستان دیوان به صحن مجلس و انتخاب آنها لحاظ شده است

- 21 شهریورماه 1399؛ مصاحبه حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: در موضوع دیوان محاسبات چند نفر مطرح شدند. آقای عادل آذر و افراد دیگری هم بودند. 2 نفر دیگر هم اضافه شده بودند و جدید مطرح شده بودند که آقای فروزنده و آقای بذرپاش بودند. طبق آیین‌نامه مجلس اینها باید برود به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و آنها کمیته تشکیل دادند، بررسی کردند. کاملا روال قانونی خودش را طی کرد و در حد یک رقابت آمد و در این رقابت آقای بذرپاش پیروز شد

- 26 مردادماه 1399؛ مصاحبه علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: شکایاتی در زمینه طرز کار کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و مجلس شورای اسلامی پیرامون انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کل کشور به کمیسیون اصل 90 مجلس ارسال شده بود. این شکایت در کمیته ساماندهی امور مجلس و نمایندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، سید مصطفی آقامیرسلیم که ریاست این کمیته را بر عهده دارد، پس از بررسی‌های میدانی و برگزاری نشست‌هایی با رئیس سابق و فعلی دانشگاه صنعتی شریف، معاون پژوهشی دانشگاه، مسئولین سابق و فعلی پژوهشکده شهید رضایی، گزارش نهایی در این زمینه به صحن کمیسیون اصل 90 ارسال کرد. این گزارش در 2 جلسه کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت در جلسه امروز عصر کمیسیون، پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، این گزارش به رای گذاشته شد و اعضای کمیسیون به گزارش ارائه شده کمیته مبنی بر درست و قانونی بودن روال طی شد در انتخاب بذرپاش رای موافق دادند و به این ترتیب صحت انتخاب رئیس دیوان محاسبات کل کشور مورد تایید کمیسیون اصل 90 هم قرار گرفت

- 15 بهمن 1399؛ بیانیه تقدیر 277 نماینده مجلس از مجموع 284 نماینده: مراتب تقدیر و تشکر خود را از ریاست محترم دیوان محاسبات کشور، مسئولان و همکاران خدوم این دیوان، حافظان بیت المال در این سنگر مقدس اعلام می داریم

- 2 اسفندماه 1399؛ یادداشت حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: درخصوص بررسی شکایات وارده پیرامون انتخاب آقای مهرداد بذرپاش به عنوان رییس کل دیوان محاسبات کشور در کمیسیون اصل 90 به اطلاع می‌رساند کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی پیرو شکایت مطرح شده به روند انتخاب رییس کل دیوان محاسبات کشور، موضوع را در دستور کار قرار داد و جناب آقای مهندس آقامیرسلیم به عنوان مسئول کمیته مجلس کمیسیون اصل 90 آن را پیگیری نمودند. پس از تحقیقات، گزارش کمیته در جلسه کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن دعوت از روسای فعلی و سابق پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی و روسای فعلی و اسبق دانشگاه صنعتی شریف، موضوع را مورد بررسی قرار داد که اکثریت قاطع اعضای محترم کمیسیون به صحت فرآیند قانونی انتخاب رییس کل دیوان محاسبات کشور رای دادند. لازم به ذکر است ادعاهای نامبرده (نادران) مبنی بر اعتراف به جعلی بودن گواهی صادرکننده، از اساس تکذیب می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: