به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اولین انتظاری که از وزیر ارتباطات به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور در حوزه ICT می‌رود، حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و نیز ساماندهی حضور پیام‌رسان‌های خارجی مطابق با قوانین و مقررات در داخل کشور است. موضوعی که مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، به عنوان تکلیف بر دوش وزارت ارتباطات است اما تاکنون آنطور که باید به آن عمل نشده است
"خیبرآنلاین" - با وجودی که پیام‌رسان خارجی تلگرام از سال ۹۶ و به دستور قضائی فیلتر شده و مسدود است، کانال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیام‌رسان خارجی تلگرام، تیک آبی گرفته است!

به گزارش مهر، فعالیت رسمی وزیر ارتباطات در شبکه پیام‌رسان تلگرام این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که نحوه عضویت آذری جهرمی در پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از آنها چگونه است و تیک آبی پیام‌رسان‌های بومی برای وزیر ارتباطات چقدر ارزش دارد؟

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که وزیر ارتباطات در پیام‌رسان های بومی آنطور که باید فعال نیست و کانال اطلاع رسانی رسمی فعال در اغلب پیام‌رسان های داخلی ندارد.

مطابق با آنچه که در سایت رسمی وزارت ارتباطات آمده، آذری جهرمی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های «کلوب»، «تبیان»، «بیسفون پلاس»، «سروش»، «بله»، «پروفایل» و «اینستاگرام» عضویت دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت وی تنها منحصر به عضویت است و وزیر ارتباطات در این شبکه‌ها حضور فعال ندارد.

کانال آذری جهرمی در پیام‌رسان‌های «بله» و «آیگپ» اگرچه با تیک آبی دارای رسمیت است اما وی در «بله» از سال ۹۸ و در «آیگپ» از خرداد ۹۹ فعالیتی نداشته است. فعالیت وی در این شبکه‌ها ظاهری و تنها محدود به عضویت است.

وزیر ارتباطات در سایر پیام‌رسان‌های ایرانی مانند «سروش»، «ایتا»، «گپ»، «بیسفون پلاس» و غیره نه عضویت رسمی دارد و نه فعال است.

این در حالی است که بیشترین اطلاع رسانی‌های مربوط به وزارت ارتباطات در پیام‌رسان‌های تلگرام، توئیتر و اینستاگرام انجام می‌شود و کانال‌های خبررسانی مربوط به روابط عمومی این وزارتخانه نیز در تلگرام فعالیت پررنگی دارند.

حتی عمده فعالیت‌های اطلاع رسانی آذری جهرمی در مقام وزیر ارتباطات نیز در شبکه‌های توئیتر و اینستاگرام صورت می‌گیرد. به طوری که می‌توان گفت این شبکه‌ها مبدا اخبار و اطلاعیه‌های رسمی وزارت ارتباطات به شمار می‌روند.

وزیر ارتباطات همچنین بیشترین تعامل با کاربران اینترنت را از طریق پلتفرم‌های خارجی دارد.

عدم حمایت آذری جهرمی از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و عدم حضور فعال و مؤثر در آنها در حالی است که مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها سیاستگذار عرصه فضای مجازی کشور، حمایت از پیام‌رسان های داخلی با هدف تحقق حاکمیت فضای مجازی، در دستور کار قرار دارد و به وزارت ارتباطات نیز تکالیفی برای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی واگذار شده است.

همچنین مطابق بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، هرگونه استفاده نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی از شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع است.

با این وجود، اولین انتظاری که از وزیر ارتباطات به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور در حوزه ICT می‌رود، حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و نیز ساماندهی حضور پیام‌رسان‌های خارجی مطابق با قوانین و مقررات در داخل کشور است. موضوعی که مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، به عنوان تکلیف بر دوش وزارت ارتباطات است اما تاکنون آنطور که باید به آن عمل نشده است.

در مقابل اما به نظر می‌رسد آذری جهرمی مبلغ شبکه‌های اجتماعی خارجی و حافظ منافع آنها است. برای مثال وزیر ارتباطات بارها به اشکال مختلف از شبکه اجتماعی اینستاگرام حمایت کرده و کاربران را به سمت استفاده از این شبکه اجتماعی هدایت می‌کند. به نحوی که در مقاطع مختلف از کاربران می‌خواهد که در اینستاگرام به سوالات نظرسنجی وی پاسخ دهند و یا در لایو اینستاگرام از وی سوال بپرسند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: