به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مقام معظم رهبری برای راهبرد اصلی خود در ارتباط با تحریم‌ها، استدلال مطرح کردند: «رفع تحریم به دست دشمن اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است»
"خیبرآنلاین" - ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد؛ البته ما با ابتکار جوانان و شرکتهای دانش‌بنیان، تحریم‌ها را بی‌اثر کرده ایم و این راه را با قوت ادامه خواهیم داد. این فرمایش مقام معظم رهبری است که بارها هم ایشان بر آن تاکید کرده‌اند.

به گزارش فارس، همچنین مقام معظم رهبری در فرمایشات خود که به مناسبت عید نوروز 1400 بیان شد، در تبیین 2 راه ممکن برای مواجهه‌ی با تحریم‌ها اظهار داشتند: یک راه، خواهش از تحریم‌کننده برای کاهش یا برداشتن تحریم است که طبعاً او نیز خواسته‌های استکباریش را روی میز می‌گذارد و می‌گوید باید انجام دهید که این همان راه ذلت و انحطاط و عقب‌ماندگی است اما راه دوم، استفاده از ظرفیتها و نیروهای داخلی برای تولید کالاهای تحریمی و کاهش و بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که ملت ایران راه دوم را انتخاب کرده و ادامه می‌دهد.

امام خامنه‌ای تلاش ملت ایران برای تبدیل تحریم به فرصت را دارای نتایج تحسین‌برانگیز خواندند و با اشاره به مواردی از جمله تأمین وسایل بهداشتی مقابله با کرونا در داخل، افزایش توان علمی و افزایش حیرت انگیز قدرت دفاعی کشور گفتند: این واقعیات نشان می‌دهد که می‌توان تحریم را به فرصت تبدیل کرد.



 

رهبر انقلاب در همین زمینه به مسئولان حال و آینده کشور تأکید کردند: اقتصاد ایران را به تحریم گره نزنید و فرض را بر این بگذارید که تحریم‌ها باقی خواهد ماند.

ایشان افزودند: در این چند سال مکرر گفته شد که اگر تحریم برداشته یا اگر سرمایه گذاری خارجی شود، چنین و چنان خواهد شد، در حالی‌که این «اگر، اگرها» اقتصاد کشور را معطل و سردرگم می‌کند و بلاتکلیفی ضرر بزرگی برای اقتصاد است.

ایشان با تأکید بر عجله نداشتن ایران در خصوص راه‌حل ارائه شده برای برجام، گفتند: برخی می‌گویند نباید فرصت‌سوزی کرد. این حرف درست است اما عجله هم نباید کرد.

** در برجام عجله شد/ ضرر عجله بیشتر از فرصت سوزی است

ایشان با اشاره به اینکه در مواردی ضرر عجله بیشتر از فرصت‌سوزی است، گفتند: بعنوان نمونه، در قضیه‌ی برجام عجله شد و در حالی که ما همه‌ی تعهدات خود را انجام دادیم، طرف‌های مقابل، تعهداتِ روی کاغذِ خود را انجام ندادند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: صبر و حوصله ایران زیاد است و اگر آنها سیاست اعلامی ما را قبول کردند، کار درست می‌شود و اگر هم قبول نکردند شرایط به همین شکل ادامه خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهارات برخی سیاسیون را مبنی بر اینکه در پیشقدم شدن برای عمل به تعهدات فرقی وجود ندارد، این موضوع را به علت سابقه بد آمریکایی‌ها قابل قبول ندانستند و گفتند: بحث «اول من، اول تو» نیست بلکه ما به تعهد آنها اطمینانی نداریم زیرا در زمان اوباما به آنها اعتماد و به تعهدات خود عمل کردیم اما آنها در حالی‌که روی کاغذ از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گفتند، به تعهدات خود عمل نکردند و عوامل‌شان هر شرکتی را که قصد کار کردن با ایران داشت، از سرمایه‌گذاری می‌ترساندند.



 

همچنین رهبر انقلاب در سخنرانی 19 دی خود با بیان اینکه تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهّدات برجامی، کاملاً تصمیم منطقی و عُقلایی و قابل قبولی است فرمودند که باید اقتصادمان را جوری تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم که با وجود تحریم هم بتوانیم کشور را بخوبی اداره کنیم.

** اذعان به عهدشکنی آمریکا و همچنان به دنبال رفع تحریم

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور به جای پیگیری فرمایشات رهبر معظم انقلاب و دنبال این سیاست قطعی جمهوری اسلامی، رفع تحریم را به جای خنثی سازی تحریم‌ها ملاک و دستور کار خود و دولتش قرار داده و عدم پیگیری آنرا فرصت سوزی می‌داند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه اخیرا یک نگرانی‌ در این رابطه پیدا کرده‌ام، گفت: تا امروز مقصر 100 درصد داستان تحریم، آمریکا بود. هیچ کس نمی‌تواند تردید کند. در دوره ترامپ آنها بر خلاف انسانیت تحریم کردند و حتی دیروز شنیدیم که در موضوع واردات مرغ، ایران را تحریم کردند که این نهایت خباثت بود و دیگر خبیث‌تر از آن دولت آمریکا در تاریخ نمی‌توانید پیدا کنید.

روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا تغییر شیوه داده است، اضافه کرد: اگر حواس‌مان جمع نباشد، ممکن است اینها با تبلیغات و به تدریج به مردم ما بگویند که ما آماده مذاکره هستیم و این ایران است که امروز و فردا می‌کند. نباید بگذاریم این بهانه دست مردم و افکار عمومی بیافتد.



رئیس جمهور تاکید کرد: البته دولت جدید آمریکا تا حالا هیچ اقدام جدی عملی انجام نداده است. یکسری حرف‌ها زده است، منتها در عمل چیزی نمی‌بینیم باز هم همان تحریم و فشار است. ما به آنها گفتیم اگر قبول دارید ترامپ تروریست بوده، که همه حرف‌هایتان باطل است و بی‌ربط حرف می‌زنید. اگر قبول دارید این آدم تروریست بوده پس یک ثانیه نمی‌توانید عمل تروریستی را ادامه دهید.

**گذر زمان بدون رفع تحریم‌ها فرصت‌سوزی است!

روحانی با بیان اینکه راه مقابله با این نگرانی فعال شدن ماست، تصریح کرد: باید بیش از این فعال شویم. روزانه باید دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم. همانطور که رهبری فرمودند ما عجله نداریم. 2 ماه هم گذشته است، ولی الان کسی ما را متهم به عجله نمی‌کند. روز اول اسفند اگر می‌رفتیم ممکن بود بگویند چرا عجله؟ اما دیگر در فروردین عجله تمام شد و بعد از این دیگر گذر زمان بدون رفع تحریم‌ها فرصت‌سوزی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که بازگشت آنها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد، اظهار داشت: بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها با یک فرمان و در یک ساعت قابل انجام است. این موضوع فقط نیاز به اراده دارد و اگر اراده جدی باشد، آمریکا هم می‌تواند در یک روز به کل تعهداتش برگردد و ما هم می‌توانیم به کل تعهدات‌مان برگردیم. با شعار و مصاحبه کار درست نمی‌شود، آمریکایی‌ها باید در مقام عمل و با همه توان به میدان بیایند.

روحانی گفت: در تمام این 4 ماه در هر لحظه و هر ساعت برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات آماده‌ایم و این را وظیفه خودمان می‌دانیم که تحریم برداشته شود و یک روز تأخیر را در این جهت جایز نمی‌دانیم، بلکه خلاف شرع و قانون و قانون اساسی و نظر مردم می‌دانیم. مجری دولت است و دولت هم آماده است برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد.

** مقاومت در برابر آمریکا آنها را به عقب می‌راند نه مذاکره

دولت روحانی توان جمهوری اسلامی را که نتیجه سال‌ها زحمت دانشمندان هسته‌ای ما بود را روی میز مذاکره قرار داد و به ثمن بخس به غربی‌ها فروخت و در ازای آن مقرر شد غرب تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده و اجازه فروش نفت ایران را بدهد.



 

اگر آمریکا پیام ضعف و کرنش را از طرف ما دریافت کند به این نتیجه خواهد رسید که تحریم‌هایش اثر کرده است؛ در حالی که تنها راه لغو تحریم‌ها تکیه بر ضعف ظرفیت و توان داخلی برای بی‌اثر کردن آنهاست و وقتی دشمن ببیند که تحریم‌هایش اثری ندارد، آنها را بر می‌دارد.

برخی‌ها باید بدانند تنها ملت ایران نیستند که حرفهای آنها را می‌شوند بلکه این اظهارات آنها به سمع و نظر دشمنان ما نیز می‌رسد و این پیام را به آنها منتقل می‌کند که در ایران راهی جز مذاکره با خارج وجود ندارد.

همانگونه که بارها مسئولان آمریکایی اعتراف کرده‌اند که ادامه تحریم‌ها برای ایالات متحده ممکن نیست و هزینه تحریم‌ها علیه ایران بسیار زیاد و غیر قابل تحمل است، هنوز هم مقاومت در برابر خواسته‌های آمریکا و غرب می‌تواند موجب عقب نشینی آنها شود.

باید با تجربه گرفتن از گذشته و تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب و اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی به جای تلاش بی حاصل برای توافق با غرب و رفع تحریم، به دنبال تقویت بنیاد‌های داخلی اقتصاد و سیاست بوده  و نگذاریم بار دیگر غربی‌ها و غربگرایان داخلی با گروگانگیری معیشت مردم موجبات پیشبرد راهبرد‌های خبیثانه خود شوند.

خطای راهبردی دولت در این سال‌ها آن بود که به جای آنکه به دنبال بی اثرکردن تحریم‌ها باشند، به دنبال رفع تحریم‌ها بودند و این خطای راهبردی دولت علیرغم تذکرات، هشدارها و نقدهای مختلفی که هم رهبری انقلاب بیان کردند و هم برخی از دلسوزان کشور مکرراً مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه ما نباید منتظر باشیم که دشمن خیری را برای ما رقم بزند، صورت گرفت.

اگر ما این فرصت را در سال‌های اخیر صرف تقویت ساختارهای درونی کرده بودیم و سازوکارهای اقتصادی خود را سازماندهی کرده بودیم، ناخودآگاه تحریم‌ها کم اثر یا بی اثر می‌شد و بخش زیادی از فشاری که در این سال‌ها به مردم وارد شده، خنثی می‌شد.

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و صریحاً بی‌اثرکردن تحریم‌ها را به‌عنوان موضوع اصلی مطرح کردند: «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم». مقام معظم رهبری برای راهبرد اصلی خود در ارتباط با تحریم‌ها، استدلال هم مطرح کردند: «رفع تحریم به دست دشمن اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است».

در کنار این نکته اصلی، رهبر معظم انقلاب به نکته‌ای فرعی پرداختند تا راهِ تلاش برای رفع تحریم، مسدود نشده باشد: «البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی 1 ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون ۴ سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یکباره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: