به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ما اخباری داریم که قرار است نهایتا 2 توافق نوشته می‌شود که یکی بین ایران و اروپا است و قدم‌‌‌هایی که باید ایران بردارد تا به توافقات برجامی برگردد و یک توافق هم بین آمریکا و اروپا است
"خیبرآنلاین" - فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، درخصوص مذاکرات در وین گفت: آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند که ایران را وارد یک سیر مذاکراتی طولانی مدت کنند؛ دلیلش هم این هست که چون نمی‌خواهند به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنند و نمی‌خواهند تحریم‌ها را بردارند، می‌گویند بیایید صحبت کنیم تا کم کم به جایی برسیم.

به گزارش دانشجو، وی افزود: دلیلی که برایش صحبت از مذاکره می‌کنند، همین است؛ صحبت از مذاکره برای این نیست که مذاکره شود و بعد به تعهداتشان عمل کنند. آنها می‌خواهند مذاکره کنند و می‌خواهند دوره بازگشت به مذاکره را طول بدهند.

ایزدی با اشاره به دغدغه‌های قانونی موجود برای مذاکرات در ایران، خاطرنشان کرد: یکسری دغدغه هم دارند که یکی از این دغدغه‌ها همین قانون مجلس شورای اسلامی است که طرف مقابل باید فرصت می‌گرفت که به هر حال این 3 ماه هم تمام می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد که این پرسه مذاکرات شروع شود، آن عده‌ای که در داخل کشور با قانون مجلس مخالف بودند، می‌توانند بگویند چون این پرسه شروع شده و این قانون را تعلیق کنیم و قانون را اجرا نکنیم.

وی در رابطه با اینکه این پرسه مذاکرات تنها به نفع آمریکایی‌هااست، بیان کرد: یکسری دغدغه‌ها هم درباره بحث دفاعی و موشکی ایران، سیاست خارجه و منطقه را دارند؛ شما زمانی می‌توانید به این دغدغه‌ها برسید که طرف مقابل آنجا نشسته باشد؛ پس الان به نفع آمریکایی‎‌هاست که یک تیمی از ایران به وین برود تا پرسه مذاکراتی شروع شود که دیشب این اتفاق افتاد و تیم ایرانی رفت.

وی ادامه داد: کاری که دولت ترامپ موفق نشد این پرسه مذاکراتی را با ایران شروع بکند، دولت بایدن موفق شد؛ اگر این برنامه‌ای که آمریکایی‌ها دارند محقق شود، قطعا به نفع ما نیست.

ایزدی تصریح کرد: کشور یکسری محدودیت‌هایی هم داشته که الان طراحی می‌کنند تا این محدودیت‌ها را دور بزنند. مثلا این محدودیت‌ها را کشور ایجاد کرد تا با آمریکا مذاکره نشود؛ زیرا آمریکا اول باید به برجام برگردد، به تعهداتش پایبند باشد و اگر قرار است صحبتی با آمریکا شود، بعد از آن صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان راهکار دورزدن محدودیت‌های مذاکره توسط آمریکا، گفت: آنها گفتند با آمریکا مذاکره نکنید ولی بیایید داخل فلان ساختمان، در فلان اتاق و آمریکایی‌ها در اتاق کناری می‌نشینند و اروپایی‌ها بین 2 اتاق در حرکت هستند؛ اینکه گفته شده ما با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کنیم حرف صحیحی نیست. اتفاقی که دارد می‌افتد، این است که به صورت غیرمستقیم با آمریکایی‌ها مذاکره می‌شود.

وی ادامه داد: ما اخباری داریم که قرار است نهایتا 2 توافق نوشته می‌شود که یکی بین ایران و اروپا است و قدم‌‌‌هایی که باید ایران بردارد تا به توافقات برجامی برگردد و یک توافق هم بین آمریکا و اروپا است.

ایزدی با اشاره به این مسئله که قوه مجریه باید از گذشته درس عبرت بگیرد، گفت: یک بازی و پرسه‌ای شروع شده و این نیاز دارد مسئولین قوه مجریه عبرت‌های برجام را به خاطر بیاورند و اشتباهاتی که 5 سال پیش صورت گرفت، دوباره تکرار نشود و این بار دوباره آش نخورده و دهان سوخته نشود؛ دولت محدودیت هسته‌ای را پذیرفت و دهانش سوخت و هم آشی نخورد و تحخریم‌ها بر سر جای خودش ماند و بیشتر هم شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهران
|
Japan
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
با سلام
باید از مجلس شورای اسلامی یک یا چند نماینده مامور شوند تا با تیم وزارت خارجه در نشستهایی که در وین و یا جاهایی دیگر در مورد برجام با اعضای 1+4 انجام میگیرد نظارت کنند تا تخطی از مواضع تشریح شده توسط رهبری و قانون مصوب مجلس صورت نگیرد. من شخصا" حدس میزنم که تیم وزارت خارجه ایران تنها بدنبال برگرداندن آمریکاییها به برجام می باشد و فعلا" درخواست برداشتن تحریمها توسط آمریکاییها زیاد مد نظر آنها نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: