به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بنا بر اعلام رسمی ستاد ملی کرونا در محرم سال قبل تنها ۵% خطا از سوی هیأت‌های مذهبی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت؛ چرا با وجود این تجربه و تعهدپذیری قشر مذهبی، این خواست عمومی مردم نادیده گرفته می‌شود؟
"خیبرآنلاین" - حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به اینکه این سازمان درخصوص شبکه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی، رسالت هم‌افزایی و هماهنگی اقدامات را دارد، اظهار داشت: دومین نشست شورای عالی این شبکه به مدت 2 روز با پیگیری موضوعات مختلف و ارائه برنامه‌های سال ۱۴۰۰ این نهادها در مشهد برگزار شد. این شورا دارای کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی است که در طول سال برنامه‌های مختلف را مدیریت می‌کنند.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه در این جلسه، کمیته تخصصی محرم تشکیل و درخصوص جلسات ماه رمضان هم بحث و تبادل نظر شد، تصریح کرد: با توجه به اعلام موضع هیأت دولت و ستاد کرونا درخصوص جلسات ماه رمضان، موضوع برگزاری جلسات در این ماه که در سال گذشته نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد، از جمله مباحث مطرح در این نشست 2 روزه بود که در نهایت به بیانیه‌ای نیز ختم شد. در این جلسه مصوب شد که تواصی، گفت‌وگو با هم برای رسیدن به حق و امیدآفرینی محور برنامه‌های هیأت‌ها و تشکل‌های دینی در ماه رمضان باشد.

باباخانی گفت: در این بیانیه سوال شد چرا سیاست‌های ستاد کرونا و هیأت دولت 2گانه و تصمیمات فله‌ای اتخاذ می‌شود؟ چرا قبل از اینکه کارگروه تخصصی رمضان، پروتکل‌های پیشنهادی را بررسی و جلسات خود را برگزار کند، مسؤولان دولت اعلام نظر کردند؟

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در این بیانیه آمده است، چرا در ایام عید، کاری صورت نگرفت، تمام مراکز بدون رعایت هیچ نکته‌ای فعالیت کردند و جاده‌ها باز و رفت و آمد در همه آن‌ها برقرار بود، اما تنها در پایان نسبت به جلسات مساجد و هیأت‌ها آن‌هم در ماه رمضان که جلسات مناجات‌خوانی فشردگی جمعیتی خاصی ندارد، سختگیرانه اعلام موضع شد؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند درخصوص جلسات دعا و مناجات، متخصصان امر نظر دهند، چرا امسال بازهم این توصیه نادیده گرفته شد، گفت: ستاد کرونا در خصوص هر موضوعی با رعایت مسائل مرتبط با آن تصمیم‌گیری می‌کند، اما چرا در خصوص جلسات دعا و مناجات که در این دوران، مشکلات و گرفتاری مردم می‌تواند آرامش‌بخش و مشکل‌گشا باشد، بدون دریافت نظر و مشورت متخصصان اعلام نظر می‌کند؟

باباخانی با بیان اینکه این بیانیه اعلام ناراحتی مسئولان و کارشناسان متخصص در این حوزه بود، افزود: ما برای هر شرایط و رنگ کرونایی پروتکل آماده کردیم و آماده‌ایم تا مباحث تخصصی خود را در اختیار مسئولان امر قرار دهیم. برای مردم و متخصصان این حوزه، واقعاً جای سوال دارد چگونه ممکن است بازار تهران در طول روز بدون هیچ فاصله‌گذاری فعالیت داشته باشد اما در شب و با رعایت فاصله و پروتکل‌ها و در فضای باز جلسه مناجات‌خوانی نتواند برگزار شود؟

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امسال هوا مطلوب است و می‌توان جلسات را در فضای باز برگزار کرد، گفت: در مناطق قرمز، پروتکل‌هایی با فاصله‌های بیشتر افراد و مدت زمان کمتر پیشنهاد شده است و در مناطق زرد و نارنجی این فاصله‌ها کمتر و زمان بیشتر شده است. می‌توان جلسات مناجات‌خوانی را در حیاط مدارس، حسینیه‌ها با سقف بلند، فضاهای باز ارگان‌های نظامی و... مشابه محرم سال قبل برگزار کرد. جلسات دعا و مناجات نیاز واقعی مردم در این شرایط است و نباید نسبت به آن اهمال کرد.

وی افزود: بنا بر اعلام رسمی ستاد ملی کرونا در محرم سال قبل تنها ۵% خطا از سوی هیأت‌های مذهبی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت؛ چرا با وجود این تجربه و تعهدپذیری قشر مذهبی، این خواست عمومی مردم نادیده گرفته می‌شود؟

باباخانی با اشاره به اینکه مسئولان ستاد کرونا نسبت به برگزاری جلسات مذهبی بی‌اطلاع هستند، گفت: برگزاری یک جلسه، نیازمند مقدماتی است که از قبل اندیشیده می‌شود و در نهایت منجر به برگزاری مجلس می‌شود. بنابراین باید از هم‌اکنون که ماه رمضان آغاز نشده، تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی را اعلام کرد تا فرضاً هیأت‌ها از اول ماه رمضان، یا نیمه این ماه برای میلاد امام حسن(ع) و یا شب‌های قدر بتوانند مجالس خود را برگزار کنند. بنابراین از مسئولان خواستاریم از مشورت متخصصان امر برای تدوین پروتکل‌های لازم استفاده کرده و با ابلاغ هرچه سریعتر دستورالعمل‌ها، زمینه را برای بهره‌برداری مردم از جلسات دعا و مناجات ماه رمضان ایجاد کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
0
ای نیروهای مسلح که امروز مدافع دولت و وزیر بهداشت (...) هستید بدون شک کرونا و واکسیناسیون به شما هم خواهد رسید و شما هم در کوتاه مدت یا بلندمدت به (...) واکسن (...) خواهید شد پس قبل از آنکه دیر شود مدافع ملت شوید
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: