به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
۶ نفر از اعضا نسبت به اجرای ناقص برنامه‌های نوروزی، تصمیمات خلق الساعه درخصوص چهره حاجی فیروز و حتی توپ درکردن در مرکز شهر انتقاد کردند و خواستار توضیحات شهردار تهران در جلسه هم اندیشی هفته آتی شدند
"خیبرآنلاین" - رویداد «تهران ۱۴۰۰» که از اواسط اسفندماه سال گذشته کلید خورد، رویدادی است که بیش از 3 سال پیش شهرداری تهران برای اجرای آن برنامه ریزی کرده و نقشه‌ها در سر داشت. این رویداد قرار بود به نوعی ویترینی از عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم باشد و افزایش شاخص‌های کیفی زندگی در پایتخت را پس از 1 دوره ۴ ساله مدیران این دوره به رخ بکشد.

به گزارش مهر، این رویداد در سال ۹۶ و در قالب لایحه‌ی «رویداد تهران ۱۴۰۰»» و نیز موضوع ماده ۴ مصوبه برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران، به شورای شهر ارائه شد و طبق آن شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه‌ای برای اجرای این رویداد می‌کرد و البته این لایحه با تأخیر و به شکل ناقص به شورا آمد و به دلیل ابهامات و مشکلاتی که داشت تأیید نشد.

آذرماه سال ۹۸ بود که آخرین ایرادات بر این لایحه وارد شد و بنا شد تا پس از تکمیل و رفع ابهامات مجدداً به شورا ارائه شود که انجام این اصلاحات بیش از 1 سال زمان برد و با ورود کرونا و شیوع آن بر ارائه لایحه و کاهش کیفی پروژه‌ها تأثیر گذاشت.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در دومین روز از دیماه سال ۹۹ در جلسه علنی شورای شهر نسبت به تأخیر چند ساله در ارائه برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ به شهردار تذکر داد و گفت: طرح رویداد تهران ۱۴۰۰ که از جانب کمیسیون سلامت، با هدف ایجاد تحرک و شور و نشاط در شهر در اسفندماه ۹۶ به تصویب رسید و سال ۹۷ و ۹۸ تمام شد و برایش اتفاقی نیفتاد و برنامه به شورا نیامد. از اسفند ۹۸ هم که کشور درگیر ویروس کرونا شد و بالاخره از لوگوی رویداد تهران ۱۴۰۰ آن هم با تمرکزی عجیب بر حوزه فرهنگی و اجتماعی رونمایی شد، در صورتی که قرار بود که همه معاونت‌ها برای این رویداد برنامه داشته باشند.

آنچنان که خداکرمی تاکید کرده است: قرار بر این بوده است که طبیعت تهران، روستاهای تهران، کوه‌های تهران از بی بی شهربانو تا توچال و فرحزاد، بازار تهران، پتانسیل‌های فرهنگی، تجاری، تاریخی پایتخت و مراسم نوروز از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر، آداب و سنت اقوام ساکن در تهران، در برنامه رویداد تهران ۱۴۰۰ لحاظ شود و شهرداری در این مسیر، به عنوان تسهیلگر عمل کند و علاوه بر اجرای برنامه‌های بین بخشی در شهرداری، تمام سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی، ورزشی، هنری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اصناف و سازمان‌های خصوصی و دولتی به خصوص وزارت میراث فرهنگی را به مشارکت دعوت کند.

مشارکتی که به نظر می‌رسد رخ نداد و حتی در یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات این رویداد در مراسم توپ در کردن سال تحویل هم از میراث فرهنگی نظر کارشناسی گرفته نشد و متأسفانه به برج تاریخی آزادی آسیب وارد شد.

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اواخر اسفندماه سال گذشته در تذکر پیش از دستور خود به مبهم بودن نحوه اجرای این لایحه، انتقاد کرد و با بیان اینکه شهرداری تهران با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، بنر و پوسترهای مختلفی با عنوان تهران ۱۴۰۰ در سطح شهر اکران کرده است تصریح کرد: سوالی که برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده، این است که اساساً رویداد تهران ۱۴۰۰ چیست و بناست چه مشکلی از مردم پایتخت رفع کند؟ آیا بناست صرفاً در حد همین طرح‌ها بماند؟ آیا شورا نباید چیستی و چگونگی اجرا را تأیید کرده و تصویب کند؟

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، علی‌رغم تاکید شورای شهر مبنی بر ضرورت مشارکت تمام ارکان و معاونت‌های شهرداری تهران و حتی فراتر از آن دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در تهران در این رویداد، امروز شاهد آن هستیم که عمده اقدامات مربوط به رویداد تهران ۱۴۰۰ از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و آن هم صرفاً در بیلبوردها، تابلوها و تبلیغات شهری نمود پیدا کرده است.

ابهام در نحوه هزینه کرد و اجرای برنامه‌های این رویداد حتی تا اجرای فاز نخست آن در عید نوروز باقی ماند. سوالی که از سوی خبرنگار مهر هم از معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری بی جواب ماند و گویا اعضای شورای شهر نیز اطلاع چندانی از آن ندارند و نظری نسبت به این ابهامات واکنش نشان داد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز در اولین جلسه شورای شهر در سال ۱۴۰۰ در تذکری به مسئولان شهرداری درباره نحوه برگزاری این رویداد گفت: ما متوجه نشدیم ماحصل آن چه بود. وقتی ما از یک رویداد صحبت می‌کنیم معنی آن این است که باید شاهد یک مجموعه وقایعی باشیم اما عملاً هیچ اطلاعی از این موضوع در دست نیست. متأسفانه چیز چشمگیری از این رویداد در سطح شهر دیده نشد و عملاً اتفاق ویژه‌ای رخ نداد. باید این موضوع را از شهردار تهران پیگیری کنیم که برای رویداد ۱۴۰۰ چه اتفاقی رخ داده است.

بعد از گذشت فاز نخست این رویداد در نوروز ۱۴۰۰ و جنجال‌هایی که بر سر شلیک توپ در کنار برج میلاد، دستور بر عدم سیاه کردن حاجی فیروزها و اجرای بی رمق جشن‌های نیمه شعبان به وجود آمده است، از جوادی یگانه معاون امور فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، خواسته شد به صحن علنی شورای شهر بیاید و درباره نحوه اجرای این رویداد توضیح دهد. در ابتدای جلسه شورای شهر که به این موضوع پرداخته شد، علی اعطا نسبت به تقلیل یافتن این گزارش به اقدامات معاونت اجتماعی آن‌هم تنها در بازه زمانی نوروز انتقاد کرد و گفت: وقتی شهردار با ۸ معاون خود برای تشریح این رویداد به شورا آمد، انتظارات از این رویداد فراتر بود اما این موضوع تنها به معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی خلاصه شد. در حالی که شهردار تهران برای توضیح درباره اقدامات انجام شده در رویداد ۱۴۰۰ باید توضیح دهد.

توضیحات جوادی یگانه و تاکید وی بر بُعد نژادپرستانه چهره سیاه حاجی فیروز به مذاق اعضای شورا خوش نیامد و ۶ نفر از اعضا نسبت به اجرای ناقص برنامه‌های نوروزی، تصمیمات خلق الساعه درخصوص چهره حاجی فیروز و حتی توپ درکردن در مرکز شهر انتقاد کردند و خواستار توضیحات شهردار تهران در جلسه هم اندیشی هفته آتی شدند.

به نظر می‌رسد شهرداری تهران نه تنها نتوانست از اجرای این رویداد به صورت همه جانبه برای به رخ کشیدن پیشرفت‌های تهران طی دوره ۴ ساله مدیران پنجم شهری موفق عمل کند که در ثروت آفرینی و جذب اسپانسرها هم موفق نبود و عمده شهروندان و مسافران نوروزی تهران هم کوچکترین درگیری با برگزاری این رویداد نداشتند و حتی روحشان هم از برگزاری این رویداد که خبردار نشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: