به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کسانی که با نگاه‌های مختلف سیاسی به این عرصه وارد می‌شوند، با انگیزه و برای خدمت به جامعه آمدند
"خیبرآنلاین" - سعید جلیلی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی در شبکه خبر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره برنامه اش برای رفع مشکل معیشتی دهک‌های پایین جامعه گفت: نخستین طرحی که برای خروج این دهک‌ها از وضع غیرقابل پذیرش کنونی طراحی کردیم، ”طرح وان" یا واحد انرژی است.

به گزارش صداوسیما، وی افزود: براساس این طرح آحاد جامعه باید سهمشان را از مصرف انرژی داشته باشند و مدیریت آن را خودشان بر عهده بگیرند.

جلیلی طرح دوم برای رفع مشکلات معیشتی مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه را طرح سبد کالا دانست و تاکید کرد: با اجرای این طرح حتما لازم است که به هر فرد از آحاد جامعه به میزانی که در نظام سلامت تعریف شده است مواد مغذی اختصاص داده شود که در این چارچوب ۱۳ قلم کالا حتما در اختیار مردم به ویژه 3 دهک پایین جامعه قرار می‌گیرد.

نامزد ریاست جمهوری، طرح سفر را از دیگر طرح‌های ۴گانه دولتش برای رفع مشکلات معیشتی مردم نام برد و گفت: وقتی از دهک‌های پایین جامعه صحبت می‌کنیم منظور این نیست که فقط سهم انرژی، یارانه و نانشان را بدهیم؛ خیر یکی از نیاز‌های آنان تفریح و اوقات فراغت است و آنان هم مانند دیگر خانوار‌ها حتما باید از امتیازات این بخش بهره‌مند باشند.

وی افزود: براساس این طرح که طبق محاسبات دقیق انجام شده است با استفاده از امکانات موجود و بودجه‌ای که همین حالا قابل تخصیص است می‌توان برای مردم به ویژه ۴ دهک پایین جامعه زمینه سفر را به شکل مناسب فراهم کرد.

سعید جلیلی گفت: طرح دیگری که متاسفانه اصلا در پرسش‌هایی که در رسانه ملی مطرح می‌شود، به آن پرداخته نشده، طرح مرتبط با نظام سلامت است که در این عرصه نیز باید برنامه جدی داشته باشیم.

نامزد ریاست جمهوری افزود: در چارچوب این طرح آن بخش از بودجه کلانی که مرتبط با این بخش است باید به گونه‌ای تخصیص داده شود که آحاد جامعه در مسیر سلامت کمترین مشکل را داشته باشند و بیشترین بهره را ببرند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مباحث مطرح در برنامه تبلیغاتی در شبکه خبر گفت: پرسش‌هایی که از همه نامزد‌های ریاست جمهوری پرسیده می‌شود عمده اش مربوط به مسائل اقتصادی است در حالی که در کشورمان موضوعات مختلفی وجود دارد که مردم مشتاقند دیدگاه نامزد‌ها را درباره آنها بدانند.

جلیلی افزود: متاسفانه در برنامه‌هایی که تاکنون در رسانه ملی داشتیم گرچه به پرسش‌های خوبی پرداخته شد، اما از برخی پرسش‌ها غفلت شده است و من از دوستان صداوسیما می‌خواهم که در برنامه‌های باقیمانده به پرسش‌هایی بپردازند که مردم درباره آن سوال دارند و تاکنون در هیچ برنامه‌ای به آن پرداخت نشده است.

وی گفت: به عنوان نمونه ۲۵ تا ۲۷% جامعه در روستا‌ها زندگی می‌کنند اما تا به حال حتی 1 پرسش درباره روستا‌ها نداشتیم یا بحث بسیار مهم دیگر این است که با گذشت 1.5 سال از همه گیری بیماری کرونا در کشورمان و مباحث مربوط به این بیماری و نظام سلامت هیچ پرسشی در رسانه ملی مطرح نشده است.

جلیلی افزود: یکی از پرسش‌ها در این خصوص این است که نامزد‌ها برای عرضه خدمات در نظام سلامت و رفع مشکلات این عرصه چه برنامه‌ای را می‌خواهند اجرا کنند.

نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: نمونه دیگر این است که از مسائل مرتبط با جوانان به ویژه برنامه نامزد‌ها برای تامین نیاز‌های ورزشی آنان تاکنون حتی یک پرسش مطرح نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکل گرانی کالا‌ها در شش ماهه نخست دولتش چه برنامه‌ای دارد؟ تاکید کرد: ما جدا از مباحثی که درباره تورم وجود دارد درخصوص گرانی و گرانفروشی باید چرخه کالا از زمان تولید تا مصرف و به ویژه توزیع کالا‌ها، این چرخه کاملا تحت نظارت دولت باشد.

جلیلی نقش مردم را در این زمینه بسیار اساسی دانست و افزود: اگر با استفاده از فناوری‌های هوشمند و دولت الکترونیک این چرخه مشخص شد و نظم گرفت و از مشارکت مردم نیز استفاده کرد با شفاف سازی، بسیاری از این مسائل به بهترین شکل قابل حل است.

نامزد ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مانند دیگر نامزد‌ها به سفر‌های استانی یا دیدن کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی نمی‌رود؟ گفت: ما از ۸ سال پیش در دولت سایه این کار را شهر به شهر، روستا به روستا و استان به استان انجام دادیم.

وی تصریح کرد: معتقد نیستم که در یک اقدام چند روزه برای نمایش خوب است که به چند جا هم برویم البته منظورم این نیست که افرادی که این کار را می‌کنند قصد نمایش دارند، اما می‌خواهم بگویم این کار را در ۸ سال گذشته انجام دادم و به تمام ۳۱ استان کشور رفتم و در هر استانی از عمده شهرک‌های صنعتی دیدن کردم و با اصناف جلسه داشتم.

سعید جلیلی افزود: اکنون هم که با شرایط کرونا مواجهیم و پروتکل‌هایی وضع شده است با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجهیم اما در مجموع معتقدم مسائل کشور با نمایش حل نمی‌شود بلکه کار واقعی می‌طلبد و کار واقعی، این نیست که چند روز به اینگونه سفر‌ها برویم و بگوییم کار انجام شد و تصویری هم از این سفر‌ها ارائه شود و مدعی شویم که از مسائل کشور باخبریم.

وی لازمه این کار را حوصله کردن و وقت گذاشتن دانست و گفت: برنامه، یک شبه نوشته نمی‌شود اگر می‌خواهید از اوضاع کشور مطلع باشید و مسائل را بدانید باید حوصله کنید.

جلیلی افزود: برنامه نوشتن مانند کار قالیبافی است، قالی یکباره بافته نمی‌شود بلکه حوصله می‌خواهد و باید نقشه داشته باشید و رج به رج، گره به گره و نخ به نخ آن طبق نقشه بافته شود تا بدانیم که چه می‌خواهیم به دست آوریم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: در اداره کشور نیز چنین است و سفر‌های استانی و رفتن به شهر‌ها و روستا‌ها وقتی مفید است که معلوم باشد متناسب با برنامه قرار است چه چیزی حاصل شود و چه نتیجه‌ای به دست آید.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که فرجام دعوت شما از برخی نامزد‌ها برای مناظره به کجا رسید؟ اظهار داشت: موضوعی که اهمیت دارد این است که در فرصت تبلیغات انتخابات مردم می‌خواهند تصمیم بگیرند و انتخاب کنند هر قدر گفتگو و مباحثات نامزد‌ها بیشتر باشد افراد شفاف‌تر و دقیق‌تر با هم صحبت کنند به مردم برای انتخاب بهتر آنان کمک می‌کند.

سعید جلیلی افزود: وقتی از جمهوریت صحبت می‌کنیم یعنی مردم باید بدانند که انتخاب کنند اگر ما مدعی جمهوریت هستیم باید به تقویت آن کمک کنیم.

وی با طرح این پرسش که تقویت جمهوریت چیست؟ گفت: این است که مردم بتوانند دقیق‌تر و بهتر انتخاب کنند.

نامزد ریاست جمهوری با اشاره به محدودیت‌های مناظراتی صدا و سیما افزود: در مناظره‌های زنده تلویزیونی نامزد‌ها باید در ۴ دقیقه دیدگاههایشان را بگویند، اما اگر دیدگاه من با نامزد محترم دیگری مخالف و مختلف بود باید در مناظره مستقل رو در روی دیگر به طور مفصل از دیدگاهمان دفاع کنیم.

جلیلی گفت: من این آمادگی را اعلام کردم اگر دیدگاهی را مطرح می‌کنم و آن را قابل دفاع می‌دانم حاضرم با هر نامزد محترم دیگری که در هر موضوعی با ما اختلاف نظر دارد ولو اینکه نگاهش کاملا متفاوت باشد مناظره کنیم تا مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولتش برای رفع مشکلات ناشی از کرونا به ویژه واکسیناسیون عمومی اظهار داشت: در برنامه‌ای به نام روایت نظام سلامت این موضوع را به طور مفصل توضیح دادم کرونا موضوعی است که جامعه ما را نه فقط در حوزه سلامت که در عرصه‌های اجتماعی اقتصادی درگیر خود کرده است.

سعید جلیلی تاکید کرد: برای رفع بیماری کرونا و کاهش آلام و رنج جامعه باید هم در نظام سلامت و هم در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و اجتماعی برنامه‌ای جامع داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم واکسیناسیون برای مقابله با کرونا گفت: اگر می‌گوییم کشور فقط نباید اداره شود بلکه باید در عرصه‌های مختلف جهش خوب داشته باشد یکی از ابعادش همین است که ما ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم که نمونه آن حوزه بهداشت و سلامت است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: ما جلسات متعددی با کارشناسان این حوزه داشتیم و از بخش‌های مختلف داروسازی دیدن کردیم امروز یکی از ظرفیت‌های خوب کشورمان تولید واکسن است.

جلیلی تاکید کرد: کرونا با همه مشکلات و بدی هایش در این عرصه می‌توانست برای کشورمان فرصت خوبی در زمینه تولید و صدور واکسن به دنیا ایجاد کند اینگونه هم توانمندی‌های علمی - فنی کشورمان به رخ کشیده می‌شد و هم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی واکسن فواید فراوانی داشت ضمن این که نیاز جامعه خودمان نیز تامین می‌شد.

وی با اشاره به جلسات متعددش با متخصصان این عرصه گفت: ما در این حوزه متخصصان برجسته‌ای داریم که می‌توانند اقدامات ارزشمندی انجام دهند.

نامزد ریاست جمهوری افزود: البته در یک سال و نیم گذشته تلاش‌های خوبی شده است، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد این تلاش‌ها کافی نیست به ویژه در برخی شیوه‌های تولید واکسن می‌توان روش‌های طبیعی تری را به کار برد که ما را در تولید واکسن پیشتاز کند.

سعید جلیلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ظرفیت‌های رسانه ملی برای کمک به تبیین برنامه هایش برای مردم با قدردانی از صدا و سیما گفت: رسانه ملی فرصت‌های خوبی در اختیار نامزد‌های ریاست جمهوری گذاشته و به ویژه کار بسیار خوب و متفاوت با دوره‌های قبل ارائه کرده است؛ نخست ایجاد کانال فضای مجازی ۲۴ ساعته در تلوبیون و دیگری فرصت گفتگوی نامزد‌ها با استان‌ها که می‌توانند با مردم هر استان به مدت ۳۰ دقیقه صحبت کنند.

وی تصریح کرد:، اما این انتقاد هم وجود دارد که در برنامه ها، پرسش‌ها بسیار مشترک و تکراری است و مردم پس از مدتی احساس می‌کنند حرف‌های ما تکراری می‌شود در حالی که حرف‌های ما تکراری نیست، پرسش‌های شما خبرنگاران و اصحاب رسانه تکراری است؛ ما طبعا باید جواب پرسش‌های شما را دهیم و نمی‌شود هر روز جواب متفاوتی داد.

جلیلی از اصحاب رسانه به ویژه در رسانه ملی خواست پرسش‌هایی که برای مردم مطرح است، پرسیده و پاسخ داده شود.

نامزد ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر مصونیت سیاسی از نامزد‌های رئیس جمهور برداشته شود، چند نفرشان تا آخر رقابت‌ها می‌مانند؟ تاکید کرد: حتما حضور خواهند داشت، زیرا کسانی که با نگاه‌های مختلف سیاسی به این عرصه وارد می‌شوند، با انگیزه و برای خدمت به جامعه آمدند.

وی افزود: این موضوع مطرح نیست که چون مصونیت دارند، وارد این عرصه شدند؛ کسی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شود، باید برای هزینه دادن آمادگی داشته باشد و اینکه بتواند با تمام توان آن چه را که در اختیار دارد، در طبق اخلاص گذارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: