به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اقدام اخیر وزارت دادگستری آمریکا در خارج از دسترس کردن شبکه ها و رسانه های محور مقاومت شامل پایگاه اینترنتی رسمی پرس تی وی، کتائب حزب الله عراق، آژانس خبری المعلومه و کاف مدیا عراق، پایگاه اینترنتی شبکه العالم، المسیره یمن، اللؤلؤة بحرین، فلسطین الیوم و الکوثر جدیدترین اقدام مقامات این کشور در نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان است که بیش از هر چیز ناشی از قرارگرفتن آمریکا در موضع ضعف و اثربخش بودن رسانه های مذکور است
"خیبرآنلاین" - وزارت دادگستری آمریکا ۳۳ وبسایت مورد استفاده "اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های اسلامی ایران" و 3 وبسایت گروه "کتائب الحزب الله" را با ادعای نقض تحریم های این کشور توقیف کرده است.

به گزارش ایرنا، بر روی 3 دامنه وبسایت پرس تی وی، تلویزیون العالم و شبکه تلویزیونی المسیره عبارت "این وبسایت توقیف شده" قرار گرفته است.

عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: اقدام آمریکا در مسدودکردن دسترسی برخی شبکه های تلویزیونی از جمله المسیره وابسته به جنبش انصارالله و نیز برخی شبکه های ایرانی، لبنانی و عراقی را بیانگر تاثیرگذاری این شبکه ها دانست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، محمد علی الحوثی در توئیتر نوشت: شبکه های آزاد، رژیم ها را به وحشت انداخته است، هر چند که آنها مدعی آزادی بوده و به آن دعوت کرده اند.

یک مقام ایرانی در سازمان ملل اقدام آمریکا مبنی برتوقیف وبسایت های ایرانی را غیرقانونی دانست و گفت: این موضوع از مجاری حقوقی پیگیری خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با رد این "اقدام غیرقانونی و قلدرمابانه" آمریکا اظهار داشت: این اقدام مصداق تلاش برای محدود کردن آزادی بیان است.

آزادی بیان در چنگال آمریکا؛ تحریم به رسانه‌ها رسید

نقض آشکار آزادی بیان رسانه ها؛ تخطی به مقررات حقوق بین الملل

ماده (۱۱) اعلامیه حقوق بشر و شهروندی ۱۷۸۹ فرانسه که می توان آن را طلیعه دار اسناد حقوق بشری دانست، بیان می دارد: «ارتباط آزاد افکار و عقاید یکی از باارزش ترین حقوق انسان است. بنابراین هر شهروندی می تواند آزادانه صحبت کند، مطالبی بنویسد و یا به چاپ برساند، البته در صورتی که مسئولیت خود را برای هرگونه سوء استفاده از این آزادی بر اساس قانون پذیرا باشد».

سند حائز اهمیت دیگری که در باب حقوق رسانه ها می توان بدان رجوع کرد، اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ است. ماده (۱۹) این اعلامیه اشعار می دارد: «هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن با تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد».

سند دیگری که شاید از صراحت بیشتری راجع به حقوق رسانه ها باشد، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادی های بنیادین است که در بندهای (۱) و (۲) ماده (۱۰) خویش اشعار می دارد:

« ١- هرکس از حق آزادی بیان برخوردار است. این حق باید شامل آزادی داشتن عقاید و دریافت و بیان اطلاعات و ایده‌ها بدون دخالت مقامات دولتی و بدون در نظر گرفتن مرزبندی‌های جغرافیایی باشد. این ماده، مانع تقاضای دولت‌ها برای دریافت مجوز به منظور انتشار اخبار یا فعالیت‌های بنگاه‌های تلویزیونی و سینمایی نخواهد بود.

٢- اعمال این آزادی‌ها، از آنجا که با خود وظایف و مسئولیت‌هایی را به همراه دارند، ممکن است نیازمند تشریفات، شرایط، محدودیت‌ها یا مجازات‌هایی باشند که توسط قانون مقرر شده و در یک جامعه‌ی مردم‌سالار به‌منظور حفظ منافع امنیت ملی، تمامیت ارضی یا ایمنی عمومی جهت ممانعت از ایجاد هرج و مرج یا ارتکاب جرایم، حفاظت از سلامتی و اخلاقیات مردم، حمایت از آبرو یا حقوق سایرین، جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه یا حفظ اقتدار و بی‌طرفی دستگاه قضاوت لازم و ضروری هستند».

شبیه همین مقرره ها را در ماده (۱۳) کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر و ماده (۹) منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها مشاهده کرد. همچنین بر اساس بندهای (۲) و (۳) ماده (۱۹) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۹۶۶: «هرکس حق آزادی بیان دارد، این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاهاً یا به‌صورت نوشته یا چاپ یا به صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.

۳- اعمال حقوق مذکور در بند ۲ این ماده مستلزم حقوق و مسئولیت‌های خاصی است و لذا ممکن است تابع محدودیتهای معینی بشود که در قانون‌تصریح شده و برای امور ذیل ضرورت داشته باشد:

‌الف - احترام حقوق یا حیثیت دیگران.

ب - حفظ امنیت ملی یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی»

این در حالی است که بسیاری از این متون و اسناد حقوق بشری با اصرار همین کشورهای غربی تهیه و تصویب شده اند اما اعمال استانداردهای دوگانه از موجبات عدم پایبندی و رویکرد سلیقه ای به محتوای آن ها است.

امپراطوری تحریم جهان که سال هاست همه چیز و همه کس را تحریم می کند، این بار قلم ها و رسانه ها را تحریم کرده است. تحریم های یکجانبه آمریکا یکی از ابزارهای پرکاربرد سیاست خارجه­ این کشور است که همواره به دنبال بهره‌برداری از آن در جهت اعمال فشار بر دولت‌ ها و ملت هایی است که از سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید تبعیت نمی کنند.

 آمریکا تقریباً در همه­ ادوار به موجب فرامین اجرایی روسای جمهور این کشور دست به تحریم جمهوری اسلامی ایران زده است: صادرات و واردات انواع کالاها، مواد شیمیایی، معامله­ نفت ایران در خارج و حتی مکاتبات متعدد با شرکت های نفتی و تجاری بین المللی برای ممنوعیت معامله با ایران، قرارگرفتن بانک ها و شرکت های بیمه در لیست تحریم و...

اقدام اخیر وزارت دادگستری آمریکا در خارج از دسترس کردن شبکه ها و رسانه های محور مقاومت شامل پایگاه اینترنتی رسمی پرس تی وی، کتائب حزب الله عراق، آژانس خبری المعلومه و کاف مدیا عراق، پایگاه اینترنتی شبکه العالم، المسیره یمن، اللؤلؤة بحرین، فلسطین الیوم و الکوثر جدیدترین اقدام مقامات این کشور در نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان است که بیش از هر چیز ناشی از قرارگرفتن آمریکا در موضع ضعف و اثربخش بودن رسانه های مذکور است.

استفاده جنون آمیز یا به عبارت بهتر سوءاستفاده از تمام ابزارها برای پیشبرد اهداف، سیاست ماکیاولیستی سردمداران آمریکاست که حد و مرزی نمی شناسد. اگرچه تداوم سیاست تحریم جهان از سوی آمریکا در نهایت به منزوی شدن این کشور می انجامد و صداها و قلم ها را نمی توان خاموش کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: