به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۶۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
"خیبرآنلاین" - دولت سیزدهم در 4 سال آینده با متغیرهای جدیدی در سپهر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبرو است که اگر از همین امروز برای آنها چاره اندیشی شود، قطعا فرصت آفرین برای کشور و انقلاب خواهد بود و چنانچه از آن غفلت شود، می تواند چالش زا و تهدیدآفرین باشد. در حوصله این نوشتار به چند مورد اشاره می شود:

۱- دولت آقای رئیسی آخرین دوره ۴ ساله تا افق پیش بینی شده برای چشم انداز ۱۴۰۴ است و همه کم کاری های گذشته برای تحقق چشم انداز در این دولت باید جبران شود.

۲- در دولت آقای رئیسی نسل z ( متولدین ۲۰۰۵ به بعد) یا همان نسلی که در دامان فناوری دیجیتال رشد و نمو یافته اند، به مرحله کنشگری سیاسی می رسند و در انتخابات مجلس در ۱۴۰۲ رای اولی محسوب می شوند.

۳- در ۴ سال پیش رو و همزمان با دولت آقای رئیسی، کلان روندهایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، ابرداده ها، رباتیک و مکاترونیک، مجازی سازی، واقعیت افزوده و و واقعیت مجازی با توسعه پهنای باند و افزایش سرعت اینترنت در قالب فناوری های ۶G و نسلهای پس از آن برای تجربه سرعت بدون سقف برای اینترنت شتاب بیشتری پیدا خواهند کرد‌.

۴- آقای رئیسی زمانی دولت را تحویل می گیرد که در کشور ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت جوان مجرد در سن متعارف ازدواج داریم که ازدواج نکرده اند و در صورت عدم مداخله این رقم تا ۴ سال آینده به بیش از ۱۲ میلیون خواهد رسید.

۵- در ۴ سال پیش روی دولت آیت الله رئیسی، احتمال تجدیدنظر در بخش هایی از قانون اساسی وجود دارد و ممکن است نظام ریاستی در ایران به نظام پارلمانی متمایل شود.

۶- دولت آقای رئیسی در ۴ سال پیش رو با تحقق دولت الکترونیک گلوگاه های فساد در ایران را خواهد بست و شاخص های شفافیت ارتقا پیدا خواهد کرد. در این دولت دیگر ایران بهشت دلالان  نخواهد بود.

۷- نظامات آموزشی در مدارس و دانشگاه ها در ۴ سال دولت آقای رئیسی - چه ایشان بخواهد و چه نخواهد - به واسطه مجازی سازی و توسعه هوش مصنوعی و افزایش سرعت اینترنت دستخوش تحولات شگرفی خواهد شد. شاید نگاه سنتی استاد و شاگردی در بسیاری از رشته ها توسط آموزش با ماشین جایگزین شود.

۸- برآوردهای نرخ باروری در سال 1398 حاکی از آن است که جمعیت 23 استان کشور کمتر از سطح جانشینی بوده است و تنها 8 استان دارای نرخ باروری بالاتر از سطح جانشینی بوده‌اند، استان‌های سیستان و بلوچستان،‌ خراسان جنوبی و شمالی و رضوی، خوزستان، هرمزگان،‌ گلستان و یزد نرخی بالاتر از سطح جانشینی داشته‌اند. نمی دانم بهبود شرایط اقتصادی چقدر می تواند در رشد این شاخص طی ۴ سال پیش رو کمک کند!

۹- صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای پایان سال ۲۰۲۱ کاهش ۳۰ درصدی تورم نسبت به تورم ۴۸ درصدی فوریه و رشد ۳ درصدی اقتصاد ایران پس از چند سال رکود تورمی را پیش بینی کرده اند. آقای رئیسی در کمپین انتخاباتی خود خبر از تحقق رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران در دولت جدید داد. این اتفاق نیازمند یک شروع پرقدرت در ۹۰ روز اول دولت سیزدهم در بعد داخلی، منطقه ای و بین المللی است.

۱۰- با کاهش ۶۰ درصدی ساخت و ساز مسکن در کشور در دولت آقای روحانی حداقل امروز برای ایجاد تعادل در بازار و رفع نیاز موجود و جبران عقب ماندگی ها، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی مورد نیاز است. تا پایان ۱۴۰۴ با در نظر گرفتن نرخ ۶۰۰ هزار ازدواج در سال حداقل ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر باید به این رقم اضافه نمود.

۱۱- بنا بر بررسی های مختلف، متوسط خط فقر در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تومان در ماه است. با این حال به نظر می رسد این رقم برای شهرهای بزرگ حتی بیش از این و در حدود ۹ میلیون تومان باشد. در تهران این رقم حدود ۱۰ میلیون تومان است. با این تفسیر بخش های مهمی از طبقه متوسط شهری طی سالهای دولت آقای روحانی زیر خط فقر قرار گرفته اند. دولت آقای رئیسی باید در ۴ سال آینده فراتر از راه حل های تسکین دهنده مثل ساماندهی سبد یارانه های مختلف، برای این موضوع چاره اندیشی کند.

۱۲- افزایش بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری ناشی از شیوع ویروس کرونا تا سال ۲۰۲۵ رشد اقتصادی جهان را کاهش خواهد داد. اما با این حال در درازمدت چین، هند، برزیل، اندونزی، روسیه، مکزیک و ژاپن به سرعت در حال پیشرفت اقتصادی هستند و به زودی از برخی کشورهای اروپایی سبقت خواهند گرفت. روی اسب بازنده در ماراتن اقتصاد جهانی نمی توان شرط بست. روشن است بپذیریم در دولت سیزدهم ضمن تغییر ریل مذاکرات و جبران خطاهای گذشته، واگن های جدیدی به قطار برجام بسته شود و لوکوموتیوران هم ایران باشد.



* صالح اسکندری
فعال سیاسی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: